BILDENS TRE NYANSER AV GRÖNT
(2020) FEKH29 20192Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Bidra till fördjupade kunskaper om hur företag kan använda sig av semiotiska resurser i bilder för att positionera sig som hållbara
Metod: Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie med semiotisk metod
Teoretiska perspektiv: Uppsatsen utgår från teorier om hållbarhet, semiotik samt visuell kommunikation
Empiri: Studien granskar bilder från de tre fallorganisationerna Ikea, Swedfund och Eternes prisbelönade hållbarhetsrapporter från 2015
Resultat: Studien visar att semiotiska resurser såsom kontrasterande och förvånande kontexter, anspelningar på tid samt förnyade samhällsstrukturer är vanligt förekommande och effektiva sätt att kommunicera hållbarhet. Studien visar även att ekologisk och social hållbarhet prioriteras... (More) - Syfte: Bidra till fördjupade kunskaper om hur företag kan använda sig av semiotiska resurser i bilder för att positionera sig som hållbara
Metod: Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie med semiotisk metod
Teoretiska perspektiv: Uppsatsen utgår från teorier om hållbarhet, semiotik samt visuell kommunikation
Empiri: Studien granskar bilder från de tre fallorganisationerna Ikea, Swedfund och Eternes prisbelönade hållbarhetsrapporter från 2015
Resultat: Studien visar att semiotiska resurser såsom kontrasterande och förvånande kontexter, anspelningar på tid samt förnyade samhällsstrukturer är vanligt förekommande och effektiva sätt att kommunicera hållbarhet. Studien visar även att ekologisk och social hållbarhet prioriteras framför ekonomisk hållbarhet, samt att social hållbarhet porträtteras genom avståndstagande från förlegade samhällsstrukturer. Avslutningsvis fastslås att användandet av naturliga element inte garanterar konnotationer till ekologisk hållbarhet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9004875
- author
- Tovesson, Johanna LU ; Olsson, Filippa and Hammer, Tora
- supervisor
- organization
- alternative title
- BILDENS TRE NYANSER AV GRÖNT - En kvalitativ studie om hur bilder i hållbarhetsrapporter kan anpassas för att kommunicera hållbarhet
- course
- FEKH29 20192
- year
- 2020
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Grön marknadsföring, hållbarhet, hållbarhetsrapport, semiotik, visuell kommunikation
- language
- Swedish
- id
- 9004875
- date added to LUP
- 2020-02-13 16:34:56
- date last changed
- 2020-02-13 16:34:56
@misc{9004875, abstract = {{Syfte: Bidra till fördjupade kunskaper om hur företag kan använda sig av semiotiska resurser i bilder för att positionera sig som hållbara Metod: Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie med semiotisk metod Teoretiska perspektiv: Uppsatsen utgår från teorier om hållbarhet, semiotik samt visuell kommunikation Empiri: Studien granskar bilder från de tre fallorganisationerna Ikea, Swedfund och Eternes prisbelönade hållbarhetsrapporter från 2015 Resultat: Studien visar att semiotiska resurser såsom kontrasterande och förvånande kontexter, anspelningar på tid samt förnyade samhällsstrukturer är vanligt förekommande och effektiva sätt att kommunicera hållbarhet. Studien visar även att ekologisk och social hållbarhet prioriteras framför ekonomisk hållbarhet, samt att social hållbarhet porträtteras genom avståndstagande från förlegade samhällsstrukturer. Avslutningsvis fastslås att användandet av naturliga element inte garanterar konnotationer till ekologisk hållbarhet.}}, author = {{Tovesson, Johanna and Olsson, Filippa and Hammer, Tora}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{BILDENS TRE NYANSER AV GRÖNT}}, year = {{2020}}, }