Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Investera i traditionell eller digital media? Typ av medias effekt på finansteknologiska företag

Sellén Stackegård, Lina LU ; Berglund, Sandra LU and Boberg, Olivia LU (2020) FEKH29 20192
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Examensarbetets titel: Investera i traditionell eller digital media? Typ av medias effekt på
finansteknologiska företag
Seminariedatum: 2020-01-16
Kursnamn: FEKH29, Examensarbete på kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng. Författare: Sandra Berglund, Olivia Boberg & Lina Stackegård
Handledare: Burak Tunca
Nyckelord: Brand equity, brand personality, Svenska Dagbladet, Instagram, LinkedIn
Syfte: Syftet med den vetenskapliga rapporten är att undersöka och beskriva i vilken utsträckning val av media, traditionell kontra digital, påverkar konsumenters uppfattning av ett företags brand equity. Brand equity analyseras utifrån parametrarna brand personality, perceived quality, perceived value och perceived trust.
Metod: Den... (More)
Examensarbetets titel: Investera i traditionell eller digital media? Typ av medias effekt på
finansteknologiska företag
Seminariedatum: 2020-01-16
Kursnamn: FEKH29, Examensarbete på kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng. Författare: Sandra Berglund, Olivia Boberg & Lina Stackegård
Handledare: Burak Tunca
Nyckelord: Brand equity, brand personality, Svenska Dagbladet, Instagram, LinkedIn
Syfte: Syftet med den vetenskapliga rapporten är att undersöka och beskriva i vilken utsträckning val av media, traditionell kontra digital, påverkar konsumenters uppfattning av ett företags brand equity. Brand equity analyseras utifrån parametrarna brand personality, perceived quality, perceived value och perceived trust.
Metod: Den vetenskapliga rapporten utgår ifrån kvantitativ metod med ett positivistiskt synsätt och ett deduktivt tillvägagångssätt. Rapportens undersökning baseras på en kombination av manipulation och experimentell design och insamling av data sker via enkätundersökningar. Det slutliga urvalet består av 173 respondenter och resultaten analyseras i huvudsak med hjälp av analysmetoden MANCOVA.
Teoretiska perspektiv: Rapportens teoretiska perspektiv utgår från tidigare forskning kring customer based brand equity, traditionell media och social media. Utifrån presenterad teori formuleras sex hypoteser.
Resultat: Efter genomförd undersökning konstateras att två av sex hypoteser accepteras fullt ut och ytterligare två hypoteser accepteras delvis. Det är statistiskt säkerställt att Instagram upplevs som mer exciting än Svenska Dagbladet och LinkedIn, Svenska Dagbladet är mer responsible och LinkedIn mer competent. Det är även statistiskt säkerställt att Svenska Dagbladet och LinkedIn har högre perceived quality i jämförelse med Instagram. Fortsättningsvis, visar undersökningens resultat att LinkedIn, i stor utsträckning, är en hybrid mellan traditionell och digital media.
Slutsats: Efter fulländad analys och diskussion av undersökningen, konstateras att typ av media, till viss del, påverkar konsumenters uppfattning av ett företags brand equity inom bankbranschen. Undersökningen visar att skillnader finns mellan traditionell och social media men att undantag finns beroende på mediets karaktär och egenskaper. (Less)
Popular Abstract
Title: Invest in traditional or digital media? Type of media effects on financial technology
companies
Seminar date: 2020-01-16
Course name: FEKH29, Business Administration: Degree Project in Marketing Undergraduate Level, 15 hp.
Authors: Sandra Berglund, Olivia Boberg & Lina Stackegård
Advisor: Burak Tunca
Key words: Brand equity, brand personality, Svenska Dagbladet, Instagram, LinkedIn Purpose: The purpose of this scientific report is to investigate and describe to what extent choice of media, traditional versus digital, affects consumers’ perception of a company’s brand equity. Brand equity is analyzed based on the parameters brand personality, perceived quality, perceived value and perceived trust.
Methodology: The scientific... (More)
Title: Invest in traditional or digital media? Type of media effects on financial technology
companies
Seminar date: 2020-01-16
Course name: FEKH29, Business Administration: Degree Project in Marketing Undergraduate Level, 15 hp.
Authors: Sandra Berglund, Olivia Boberg & Lina Stackegård
Advisor: Burak Tunca
Key words: Brand equity, brand personality, Svenska Dagbladet, Instagram, LinkedIn Purpose: The purpose of this scientific report is to investigate and describe to what extent choice of media, traditional versus digital, affects consumers’ perception of a company’s brand equity. Brand equity is analyzed based on the parameters brand personality, perceived quality, perceived value and perceived trust.
Methodology: The scientific report is based on a quantitative method with a positivist approach and a deductive approach. The report’s research is based on a combination of a manipulation and experimental design, and data collection is conducted via a survey. The final sample consists of 173 respondents and the results are mainly analyzed using the MANCOVA analysis method.
Theoretical perspective: The report’s theoretical perspective is based on previous research on consumer-based brand equity, traditional media and social media. Based on presented theory, six hypotheses have been formulated.
Result: After completing the study, it is found that two out of six hypotheses are accepted and two more hypotheses are partially accepted. It is statistically proven that Instagram is perceived as more exciting than Svenska Dagbladet and LinkedIn, Svenska Dagbladet is more responsible and LinkedIn is more competent. It is also statistically ensured that Svenska Dagbladet and LinkedIn have higher perceived quality compared to Instagram. Furthermore, the results from the survey shows that LinkedIn, to a large extent, is a hybrid between traditional media and digital media.
Conclusion: After a complete analysis and discussion based on the survey, it has been found that type of media, to a certain extent, affects consumers’ perception of a company’s brand equity. The study shows that there are differences between traditional media and social media, but that exceptions depend on the nature and characteristics of the media. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Sellén Stackegård, Lina LU ; Berglund, Sandra LU and Boberg, Olivia LU
supervisor
organization
course
FEKH29 20192
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
language
Swedish
id
9005418
date added to LUP
2020-02-24 09:12:19
date last changed
2020-02-24 09:12:19
@misc{9005418,
  abstract     = {{Examensarbetets titel: Investera i traditionell eller digital media? Typ av medias effekt på
finansteknologiska företag
Seminariedatum: 2020-01-16
Kursnamn: FEKH29, Examensarbete på kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng. Författare: Sandra Berglund, Olivia Boberg & Lina Stackegård
Handledare: Burak Tunca
Nyckelord: Brand equity, brand personality, Svenska Dagbladet, Instagram, LinkedIn
Syfte: Syftet med den vetenskapliga rapporten är att undersöka och beskriva i vilken utsträckning val av media, traditionell kontra digital, påverkar konsumenters uppfattning av ett företags brand equity. Brand equity analyseras utifrån parametrarna brand personality, perceived quality, perceived value och perceived trust.
Metod: Den vetenskapliga rapporten utgår ifrån kvantitativ metod med ett positivistiskt synsätt och ett deduktivt tillvägagångssätt. Rapportens undersökning baseras på en kombination av manipulation och experimentell design och insamling av data sker via enkätundersökningar. Det slutliga urvalet består av 173 respondenter och resultaten analyseras i huvudsak med hjälp av analysmetoden MANCOVA.
Teoretiska perspektiv: Rapportens teoretiska perspektiv utgår från tidigare forskning kring customer based brand equity, traditionell media och social media. Utifrån presenterad teori formuleras sex hypoteser.
Resultat: Efter genomförd undersökning konstateras att två av sex hypoteser accepteras fullt ut och ytterligare två hypoteser accepteras delvis. Det är statistiskt säkerställt att Instagram upplevs som mer exciting än Svenska Dagbladet och LinkedIn, Svenska Dagbladet är mer responsible och LinkedIn mer competent. Det är även statistiskt säkerställt att Svenska Dagbladet och LinkedIn har högre perceived quality i jämförelse med Instagram. Fortsättningsvis, visar undersökningens resultat att LinkedIn, i stor utsträckning, är en hybrid mellan traditionell och digital media.
Slutsats: Efter fulländad analys och diskussion av undersökningen, konstateras att typ av media, till viss del, påverkar konsumenters uppfattning av ett företags brand equity inom bankbranschen. Undersökningen visar att skillnader finns mellan traditionell och social media men att undantag finns beroende på mediets karaktär och egenskaper.}},
  author       = {{Sellén Stackegård, Lina and Berglund, Sandra and Boberg, Olivia}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Investera i traditionell eller digital media? Typ av medias effekt på finansteknologiska företag}},
  year         = {{2020}},
}