Klyftan mellan högstadiets och gymnasiets fysikundervisning - Ett matematik-problem?
(2020) ÄKPN03 20201Educational Sciences
Joint Faculties of Humanities and Theology
- Abstract (Swedish)
- Fysiken är nära sammanlänkad med matematiken, och problemlösning och matematiska beräkningar är fundamentala i både forskning och gymnasiefysik. Trots detta ingår inte problemlösning i grundskolans kursplan i fysik (Lgr 11). Det här arbetet undersöker fysikämnets övergång mellan högstadium och gymnasium med fokus på kunskaper i matematik. Ämnets karaktär ändrar sig väsentligt i övergången till gymnasiet; 0% av högstadieuppgifterna i undersökta nationella fysikprov kräver matematik, men hela 70% av uppgifterna på gymnasiet. Granskning av matematiken i gymnasiefysikens nationella prov och i ett inledande kapitel i en gymnasiebok visar att de matematikområden som behövs i tidig gymnasiefysik introducerats redan på högstadiet. Dock är vissa... (More)
- Fysiken är nära sammanlänkad med matematiken, och problemlösning och matematiska beräkningar är fundamentala i både forskning och gymnasiefysik. Trots detta ingår inte problemlösning i grundskolans kursplan i fysik (Lgr 11). Det här arbetet undersöker fysikämnets övergång mellan högstadium och gymnasium med fokus på kunskaper i matematik. Ämnets karaktär ändrar sig väsentligt i övergången till gymnasiet; 0% av högstadieuppgifterna i undersökta nationella fysikprov kräver matematik, men hela 70% av uppgifterna på gymnasiet. Granskning av matematiken i gymnasiefysikens nationella prov och i ett inledande kapitel i en gymnasiebok visar att de matematikområden som behövs i tidig gymnasiefysik introducerats redan på högstadiet. Dock är vissa aspekter av matematiken, som är särskilt viktiga i fysiken, dåligt representerade i en matematikbok för åk 9. Arbetet visar på ett betydande gap mellan den matematikförtrogenhet som förväntas i Fysik 1 på gymnasiet och den som kan antas förmedlas i högstadiematematiken. Möjliga förändringar föreslås för att minska kunskapsgapet, där flera aktörer, Skolverket, gymnasielärare, högstadielärare och läroboksförfattare, alla kan bidra med sin del för att förbättra gymnasieelevers möjlighet att få en positiv introduktion av fysikundervisningen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9012395
- author
- Gustafson, Boel and Windeman, Olle LU
- supervisor
- organization
- course
- ÄKPN03 20201
- year
- 2020
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Fysik, Matematik, Kunskapsgap, Gymnasium, Högstadium
- language
- Swedish
- id
- 9012395
- date added to LUP
- 2020-07-02 21:43:34
- date last changed
- 2020-07-02 21:43:34
@misc{9012395, abstract = {{Fysiken är nära sammanlänkad med matematiken, och problemlösning och matematiska beräkningar är fundamentala i både forskning och gymnasiefysik. Trots detta ingår inte problemlösning i grundskolans kursplan i fysik (Lgr 11). Det här arbetet undersöker fysikämnets övergång mellan högstadium och gymnasium med fokus på kunskaper i matematik. Ämnets karaktär ändrar sig väsentligt i övergången till gymnasiet; 0% av högstadieuppgifterna i undersökta nationella fysikprov kräver matematik, men hela 70% av uppgifterna på gymnasiet. Granskning av matematiken i gymnasiefysikens nationella prov och i ett inledande kapitel i en gymnasiebok visar att de matematikområden som behövs i tidig gymnasiefysik introducerats redan på högstadiet. Dock är vissa aspekter av matematiken, som är särskilt viktiga i fysiken, dåligt representerade i en matematikbok för åk 9. Arbetet visar på ett betydande gap mellan den matematikförtrogenhet som förväntas i Fysik 1 på gymnasiet och den som kan antas förmedlas i högstadiematematiken. Möjliga förändringar föreslås för att minska kunskapsgapet, där flera aktörer, Skolverket, gymnasielärare, högstadielärare och läroboksförfattare, alla kan bidra med sin del för att förbättra gymnasieelevers möjlighet att få en positiv introduktion av fysikundervisningen.}}, author = {{Gustafson, Boel and Windeman, Olle}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Klyftan mellan högstadiets och gymnasiets fysikundervisning - Ett matematik-problem?}}, year = {{2020}}, }