Spela gôbbarna så? En intervjustudie kring Leif Stinnerboms, Mats Berglunds och Mats Edéns revitaliseringsarbete av värmländska folkmusikuppteckningar
(2020) LAMP72 20201Malmö Academy of Music
- Abstract (Swedish)
- Den här studiens syfte är att undersöka hur tre värmländska spelmän revitaliserar låtar ur värmländska folkmusikuppteckningar. Målet är att ta reda på vilka parametrar som påverkar hur utövarna tolkar notbilden och huruvida det finns någon hierarki mellan dessa parametrar. Studien syftar också till att undersöka traditionsbegreppet och ta reda på hur utövarna förhåller sig till tradition i en musikalisk kontext. Folkmusikuppteckningarna som behandlas i denna studie är Einar Övergaards Folkmusiksamling samt Värmlandsdelen i Svenska Låtar.
För att nå studiens mål intervjuades tre spelmän med värmländsk anknytning. Dessa spelmän är tongivande inom svensk nutida folkmusik. Studiens resultat visar att det finns ett antal parametrar som... (More) - Den här studiens syfte är att undersöka hur tre värmländska spelmän revitaliserar låtar ur värmländska folkmusikuppteckningar. Målet är att ta reda på vilka parametrar som påverkar hur utövarna tolkar notbilden och huruvida det finns någon hierarki mellan dessa parametrar. Studien syftar också till att undersöka traditionsbegreppet och ta reda på hur utövarna förhåller sig till tradition i en musikalisk kontext. Folkmusikuppteckningarna som behandlas i denna studie är Einar Övergaards Folkmusiksamling samt Värmlandsdelen i Svenska Låtar.
För att nå studiens mål intervjuades tre spelmän med värmländsk anknytning. Dessa spelmän är tongivande inom svensk nutida folkmusik. Studiens resultat visar att det finns ett antal parametrar som påverkar utövarnas tolkning samt att det finns en viss hierarki emellan dessa. Studien visar också att olika parametrar har haft olika stor betydelse för respektive utövare.
Utövarnas arbete var också inspirerat och influerat av deras samtid. De har alla tre varit en del av den europeiska och delvis internationella “revival-rörelse” som i Sverige har kommit att kallas för ”Folkmusikvågen”. (Less) - Popular Abstract
- The purpose of this study is to study how three renown folk musicians (“spelmän”) from Värmland revitalize tunes from tune collections from the early 1900’s. The aim is to find what parameters that influence how the notation is interpreted and whether there is a hierarchy between different parameters. Additionally, the study aims to discuss the concept of tradition, and to study the three musicians’ approach to tradition in a musical context. Their approaches are studied by investigating playing styles and interpretations of tunes from the folk music collection of Einar Övergaard and Svenska Låtar.
The results show that there are a few parameters that influence the interpretations of the studied folk fiddlers. The approach towards... (More) - The purpose of this study is to study how three renown folk musicians (“spelmän”) from Värmland revitalize tunes from tune collections from the early 1900’s. The aim is to find what parameters that influence how the notation is interpreted and whether there is a hierarchy between different parameters. Additionally, the study aims to discuss the concept of tradition, and to study the three musicians’ approach to tradition in a musical context. Their approaches are studied by investigating playing styles and interpretations of tunes from the folk music collection of Einar Övergaard and Svenska Låtar.
The results show that there are a few parameters that influence the interpretations of the studied folk fiddlers. The approach towards tradition stands out as important. To a certain degree there seems to be a hierarchy between the different parameters, however there are individual variations. All three fiddlers have been inspired by their historical context, and they have with time come to serve as influencers of current Swedish folk music. They were all part of the European revival movement that in Sweden was given the name ”Folkmusikvågen” (the folk music wave”). (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9013937
- author
- Ferneman, Petter LU
- supervisor
-
- Eva Saether LU
- organization
- course
- LAMP72 20201
- year
- 2020
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- Utbildningsvetenskap, Musikpedagogik, folkmusik, musikutbildning, spelman, revitalisering, tradition Educational Science, Music Education, folk music, revitalisation, “spelman” tradition
- language
- Swedish
- id
- 9013937
- date added to LUP
- 2020-06-12 09:41:29
- date last changed
- 2020-06-12 09:41:29
@misc{9013937, abstract = {{Den här studiens syfte är att undersöka hur tre värmländska spelmän revitaliserar låtar ur värmländska folkmusikuppteckningar. Målet är att ta reda på vilka parametrar som påverkar hur utövarna tolkar notbilden och huruvida det finns någon hierarki mellan dessa parametrar. Studien syftar också till att undersöka traditionsbegreppet och ta reda på hur utövarna förhåller sig till tradition i en musikalisk kontext. Folkmusikuppteckningarna som behandlas i denna studie är Einar Övergaards Folkmusiksamling samt Värmlandsdelen i Svenska Låtar. För att nå studiens mål intervjuades tre spelmän med värmländsk anknytning. Dessa spelmän är tongivande inom svensk nutida folkmusik. Studiens resultat visar att det finns ett antal parametrar som påverkar utövarnas tolkning samt att det finns en viss hierarki emellan dessa. Studien visar också att olika parametrar har haft olika stor betydelse för respektive utövare. Utövarnas arbete var också inspirerat och influerat av deras samtid. De har alla tre varit en del av den europeiska och delvis internationella “revival-rörelse” som i Sverige har kommit att kallas för ”Folkmusikvågen”.}}, author = {{Ferneman, Petter}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Spela gôbbarna så? En intervjustudie kring Leif Stinnerboms, Mats Berglunds och Mats Edéns revitaliseringsarbete av värmländska folkmusikuppteckningar}}, year = {{2020}}, }