Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Sharing is caring?

Skogersson, Hanna LU and Svensson, Frida LU (2020) KSMK65 20201
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Idag konsumeras det som aldrig förr, samtidigt som hållbarhetsfrågan tar allt större utrymme i debatten kring konsumtion. Det har lett till att konsumenten söker efter andra konsumtionsalternativ, ur vilket fenomenet delningsekonomin har växt fram. Delningsekonomin har i många fall betraktats som ett optimistiskt konsumtionsalternativ, eftersom det för med sig mindre klimatpåverkan än den traditionella konsumtionen. Den forskning som finns idag behandlar främst delningsekonomin ur ett organisatoriskt perspektiv. Vi har följaktligen identifierat en brist på forskning gällande vad som motiverar konsumenten att dela istället för att äga. Denna studie utgår således från konsumentens perspektiv och syftar till att skapa en djupare förståelse... (More)
Idag konsumeras det som aldrig förr, samtidigt som hållbarhetsfrågan tar allt större utrymme i debatten kring konsumtion. Det har lett till att konsumenten söker efter andra konsumtionsalternativ, ur vilket fenomenet delningsekonomin har växt fram. Delningsekonomin har i många fall betraktats som ett optimistiskt konsumtionsalternativ, eftersom det för med sig mindre klimatpåverkan än den traditionella konsumtionen. Den forskning som finns idag behandlar främst delningsekonomin ur ett organisatoriskt perspektiv. Vi har följaktligen identifierat en brist på forskning gällande vad som motiverar konsumenten att dela istället för att äga. Denna studie utgår således från konsumentens perspektiv och syftar till att skapa en djupare förståelse för vad som motiverar, alternativt hindrar, privatpersonen från att dela. För att nå syftet har en relevant teoretisk referensram tillämpats, som består av konsumtion, delningsekonomi, motivationsteorin Self Determination Theory och sociala samt moraliska normer. Eftersom studien syftar till att skapa en förståelse för hur privatpersonen förhåller sig till fenomenet har en kvalitativ forskningsmetod tillämpats. Det empiriska materialet, vilket analysen utgår från, består av tio stycken semistrukturerade djupintervjuer. Vidare i analysen identifierades tre motiv samt tre motstånd till att dela. Vår studie visar att privatpersonen motiveras av ekonomiska, miljömässiga och praktiska skäl. Motstånden visade sig däremot vara större än motiven, vilket innebär att studien bidrar till en ny infallsvinkel till fenomenet delningsekonomi. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Skogersson, Hanna LU and Svensson, Frida LU
supervisor
organization
course
KSMK65 20201
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
​Konsumtion, konsumtionsbeteende, delningsekonomi, delningstjänster, motivation, motstånd, sociala normer, moraliska normer
language
Swedish
id
9016320
date added to LUP
2020-06-23 12:00:53
date last changed
2020-06-23 12:00:53
@misc{9016320,
  abstract     = {{Idag konsumeras det som aldrig förr, samtidigt som hållbarhetsfrågan tar allt större utrymme i debatten kring konsumtion. Det har lett till att konsumenten söker efter andra konsumtionsalternativ, ur vilket fenomenet delningsekonomin har växt fram. Delningsekonomin har i många fall betraktats som ett optimistiskt konsumtionsalternativ, eftersom det för med sig mindre klimatpåverkan än den traditionella konsumtionen. Den forskning som finns idag behandlar främst delningsekonomin ur ett organisatoriskt perspektiv. Vi har följaktligen identifierat en brist på forskning gällande vad som motiverar konsumenten att dela istället för att äga. Denna studie utgår således från konsumentens perspektiv och syftar till att skapa en djupare förståelse för vad som motiverar, alternativt hindrar, privatpersonen från att dela. För att nå syftet har en relevant teoretisk referensram tillämpats, som består av konsumtion, delningsekonomi, motivationsteorin Self Determination Theory och sociala samt moraliska normer. Eftersom studien syftar till att skapa en förståelse för hur privatpersonen förhåller sig till fenomenet har en kvalitativ forskningsmetod tillämpats. Det empiriska materialet, vilket analysen utgår från, består av tio stycken semistrukturerade djupintervjuer. Vidare i analysen identifierades tre motiv samt tre motstånd till att dela. Vår studie visar att privatpersonen motiveras av ekonomiska, miljömässiga och praktiska skäl. Motstånden visade sig däremot vara större än motiven, vilket innebär att studien bidrar till en ny infallsvinkel till fenomenet delningsekonomi.}},
  author       = {{Skogersson, Hanna and Svensson, Frida}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Sharing is caring?}},
  year         = {{2020}},
}