Lärande för hållbar utveckling (LHU) bland beslutsfattare: En studie om hur LHU kan implementeras på arbetsplatsen
(2020) PEDK01 20201Education
- Abstract (Swedish)
- Denna studie syftar till att undersöka hur lärande för hållbar utveckling (LHU) kan implementeras på arbetsplatsen. Detta med bakgrund i att vi idag genomgår en klimatkris och att det krävs en total omställning av samhällets alla sektorer för att hålla den globala temperaturökningen under 1.5 grader. Uppsatsen syftar till att synliggöra vikten av att LHU blir ett systematisk inslag på arbetsplatsen då det krävs att de som sitter på beslut som påverkar miljön och klimatet har de kompetenser som krävs för att ta beslut som påverkar klimatet och miljön positivt. Denna studie har genomförts med ett abduktivt och hermeneutiskt forskningsperspektiv, där fyra personer som tar beslut i deras arbeten som påverkar omgivningen (klimat, miljö &... (More)
- Denna studie syftar till att undersöka hur lärande för hållbar utveckling (LHU) kan implementeras på arbetsplatsen. Detta med bakgrund i att vi idag genomgår en klimatkris och att det krävs en total omställning av samhällets alla sektorer för att hålla den globala temperaturökningen under 1.5 grader. Uppsatsen syftar till att synliggöra vikten av att LHU blir ett systematisk inslag på arbetsplatsen då det krävs att de som sitter på beslut som påverkar miljön och klimatet har de kompetenser som krävs för att ta beslut som påverkar klimatet och miljön positivt. Denna studie har genomförts med ett abduktivt och hermeneutiskt forskningsperspektiv, där fyra personer som tar beslut i deras arbeten som påverkar omgivningen (klimat, miljö & människor) har intervjuats. Materialet som kommit fram från dessa intervjuer har tolkats och analyserats med hjälp av en kompetensmodell för LHU och teorin om transformativt lärande.Vad studien kommer fram till är att lärande för hållbar utveckling inte är något som genomsyrar eller präglar intervjupersonernas arbetsplatser, samt att personerna inte ges förutsättningarna inom organisationerna för att alltid kunna ta hållbara beslut beroende på ekonomiska hänsynstaganden och brist på kompetensutveckling kring hållbar utveckling. Intervjuerna tydliggör hur viktigt det är att den teoretiska kompetensmodellen som utvärderar och aktiverar lärande för hållbar utveckling (utformad av Giangrande et al. 2019) används inom arbetslivet i kombination med ett transformativt lärande för att LHU ska bli ett systematiskt inslag på arbetsplatsen. Det finns ett stort behov av fortsatt forskning kring detta område, då det behöver ske en total omställning i samhällets samtliga sektorer för att nå en hållbar utveckling. Genom att forska mer kring detta möjliggör det för en större chans att nå just en hållbar värld och hålla den globala temperaturökningen under 1,5 grader. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9020977
- author
- Kärrman, Andrea LU
- supervisor
- organization
- course
- PEDK01 20201
- year
- 2020
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Lärande för hållbar utveckling, Hållbar utveckling, Transformativt lärande, Agenda 2030, Kompetensutveckling
- language
- Swedish
- id
- 9020977
- date added to LUP
- 2020-06-22 12:51:09
- date last changed
- 2020-06-22 12:51:09
@misc{9020977, abstract = {{Denna studie syftar till att undersöka hur lärande för hållbar utveckling (LHU) kan implementeras på arbetsplatsen. Detta med bakgrund i att vi idag genomgår en klimatkris och att det krävs en total omställning av samhällets alla sektorer för att hålla den globala temperaturökningen under 1.5 grader. Uppsatsen syftar till att synliggöra vikten av att LHU blir ett systematisk inslag på arbetsplatsen då det krävs att de som sitter på beslut som påverkar miljön och klimatet har de kompetenser som krävs för att ta beslut som påverkar klimatet och miljön positivt. Denna studie har genomförts med ett abduktivt och hermeneutiskt forskningsperspektiv, där fyra personer som tar beslut i deras arbeten som påverkar omgivningen (klimat, miljö & människor) har intervjuats. Materialet som kommit fram från dessa intervjuer har tolkats och analyserats med hjälp av en kompetensmodell för LHU och teorin om transformativt lärande.Vad studien kommer fram till är att lärande för hållbar utveckling inte är något som genomsyrar eller präglar intervjupersonernas arbetsplatser, samt att personerna inte ges förutsättningarna inom organisationerna för att alltid kunna ta hållbara beslut beroende på ekonomiska hänsynstaganden och brist på kompetensutveckling kring hållbar utveckling. Intervjuerna tydliggör hur viktigt det är att den teoretiska kompetensmodellen som utvärderar och aktiverar lärande för hållbar utveckling (utformad av Giangrande et al. 2019) används inom arbetslivet i kombination med ett transformativt lärande för att LHU ska bli ett systematiskt inslag på arbetsplatsen. Det finns ett stort behov av fortsatt forskning kring detta område, då det behöver ske en total omställning i samhällets samtliga sektorer för att nå en hållbar utveckling. Genom att forska mer kring detta möjliggör det för en större chans att nå just en hållbar värld och hålla den globala temperaturökningen under 1,5 grader.}}, author = {{Kärrman, Andrea}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Lärande för hållbar utveckling (LHU) bland beslutsfattare: En studie om hur LHU kan implementeras på arbetsplatsen}}, year = {{2020}}, }