Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Mätsystem till test av material för släpkontakt på konduktiva elvägar

Elmér, Henrik LU (2021) In CODEN:LUTEDX/TEIE EIEM01 20211
Industrial Electrical Engineering and Automation
Abstract
The development of technology for electric road systems is highly relevant today. Plenty of technologies and infrastructure for charging while driving electric vehicles are being tested in Sweden today. One possible solution for an electric road system is conductive charging from a rail on top of, or milled into, the road below the electric vehicle. In this type of conductive charging an electric connector is sliding on top of the rail keeping an electric connection for charging the vehicle. This puts immense requirements on the sliding contact material.

At the division for industrial electric engineering and automation at the Faculty of engineering at Lund University, research is being conducted in this type of electric road systems.... (More)
The development of technology for electric road systems is highly relevant today. Plenty of technologies and infrastructure for charging while driving electric vehicles are being tested in Sweden today. One possible solution for an electric road system is conductive charging from a rail on top of, or milled into, the road below the electric vehicle. In this type of conductive charging an electric connector is sliding on top of the rail keeping an electric connection for charging the vehicle. This puts immense requirements on the sliding contact material.

At the division for industrial electric engineering and automation at the Faculty of engineering at Lund University, research is being conducted in this type of electric road systems. Here a test rig is built for assessing contact materials in conductive charging on electric roads. In this report a measurement system is designed and built for testing contact materials which are slided on this test rig. Also limited testing and measuring of two contact materials, copper and aluminium, are conducted on this test rig.

The results show a fully functioning measurement system that in general meets the set criteria.

The limited testing of contact materials slided on the test rig shows some general correlations. It also highlights some unexpected occurrences such as asymmetric heating of contact material depending on the electric polarity of the contact, and effects due to chemical reactions such as oxidation. (Less)
Abstract (Swedish)
Teknikutveckling för elvägar är högaktuell i dagens samhälle. Flertalet olika tekniker och infrastruktur för laddning under körning av elfordon testas i Sverige idag. En möjlig elvägslösning är laddning konduktivt från ett spår eller skena placerad på vägen under elfordonet. Vid sådan konduktiv laddning släpar en kontakt i spår eller på skena och laddar elfordonet. Detta sätter stora krav på kontaktmaterialet som släpas.

På institutionen för elektroteknik och automation vid Lunds tekniska högskola pågår forskning kring just sådan elvägsteknik. Här finns en testrigg byggd med syftet att testa konduktiv laddning på elväg. I denna rapport beskrivs ett mätsystem som designas och byggs för att testa elektriska kontakter som släpas på denna... (More)
Teknikutveckling för elvägar är högaktuell i dagens samhälle. Flertalet olika tekniker och infrastruktur för laddning under körning av elfordon testas i Sverige idag. En möjlig elvägslösning är laddning konduktivt från ett spår eller skena placerad på vägen under elfordonet. Vid sådan konduktiv laddning släpar en kontakt i spår eller på skena och laddar elfordonet. Detta sätter stora krav på kontaktmaterialet som släpas.

På institutionen för elektroteknik och automation vid Lunds tekniska högskola pågår forskning kring just sådan elvägsteknik. Här finns en testrigg byggd med syftet att testa konduktiv laddning på elväg. I denna rapport beskrivs ett mätsystem som designas och byggs för att testa elektriska kontakter som släpas på denna testrigg. Även begränsade tester på två kontaktmaterial, koppar och aluminium, körs och mäts på testriggen.

Resultatet påvisar ett fungerande mätsystem som i största allmännhet uppfyller kraven som ställs på det.

De begränsade materialmätningarna visar några generella samband. De påvisar också några delvis oväntade resultat såsom asymmetrisk uppvärmning av kontakter beroende på elektrisk pol, och effekter på grund av kemiska reaktioner såsom oxidering. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Elmér, Henrik LU
supervisor
organization
course
EIEM01 20211
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
publication/series
CODEN:LUTEDX/TEIE
report number
5470
language
Swedish
id
9059839
date added to LUP
2022-01-27 11:14:29
date last changed
2022-01-27 11:14:29
@misc{9059839,
  abstract     = {{The development of technology for electric road systems is highly relevant today. Plenty of technologies and infrastructure for charging while driving electric vehicles are being tested in Sweden today. One possible solution for an electric road system is conductive charging from a rail on top of, or milled into, the road below the electric vehicle. In this type of conductive charging an electric connector is sliding on top of the rail keeping an electric connection for charging the vehicle. This puts immense requirements on the sliding contact material. 

At the division for industrial electric engineering and automation at the Faculty of engineering at Lund University, research is being conducted in this type of electric road systems. Here a test rig is built for assessing contact materials in conductive charging on electric roads. In this report a measurement system is designed and built for testing contact materials which are slided on this test rig. Also limited testing and measuring of two contact materials, copper and aluminium, are conducted on this test rig.

The results show a fully functioning measurement system that in general meets the set criteria. 

The limited testing of contact materials slided on the test rig shows some general correlations. It also highlights some unexpected occurrences such as asymmetric heating of contact material depending on the electric polarity of the contact, and effects due to chemical reactions such as oxidation.}},
  author       = {{Elmér, Henrik}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  series       = {{CODEN:LUTEDX/TEIE}},
  title        = {{Mätsystem till test av material för släpkontakt på konduktiva elvägar}},
  year         = {{2021}},
}