Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att motivera digitalt: En kvalitativ studie om hur ämneslärare studiemotiverar digitalt med bakgrund av Covid-19-pandemin

Motavalli Ali Abadi, Zahra LU and Ålund, Annette (2021) ÄKPN03 20211
Educational Sciences
Joint Faculties of Humanities and Theology
Abstract (Swedish)
Denna kvalitatia studie belyser, med bakgrund av Covid-19 pandemin hur ämneslärare kan motivera elever samt bibehålla deras intresse när undervisning sker över en digital lärportal. Pandemin tvingade Sveriges gymnasieskolor att periodvis från mars 2020 till april 2021 gå över helt eller delvis till distansundervisning. Studien förklarar hur lärare uppnår positiva studieresultat genom att anpassa sin roll som motivatör i det digitala klassrummet jämfört med det fysiska klassrummet.
Undersökningen bygger på semistrukturerade intervjuer med ämneslärare verksamma på olika gymnasieprogram som alla har erfarenhet av digital undervisning. Deras svar har mot bakgrund av motivationsrelated forskning samt forskning relaterad till pedagogik och... (More)
Denna kvalitatia studie belyser, med bakgrund av Covid-19 pandemin hur ämneslärare kan motivera elever samt bibehålla deras intresse när undervisning sker över en digital lärportal. Pandemin tvingade Sveriges gymnasieskolor att periodvis från mars 2020 till april 2021 gå över helt eller delvis till distansundervisning. Studien förklarar hur lärare uppnår positiva studieresultat genom att anpassa sin roll som motivatör i det digitala klassrummet jämfört med det fysiska klassrummet.
Undersökningen bygger på semistrukturerade intervjuer med ämneslärare verksamma på olika gymnasieprogram som alla har erfarenhet av digital undervisning. Deras svar har mot bakgrund av motivationsrelated forskning samt forskning relaterad till pedagogik och digitaliserad undervisning tematiskt analyserats med stöd av den hermeneutiska tolkningsmetoden.
Informanternas svar visar att när lärandet tar plats framför en datorskärm över en digital lärportal möjliggör detta alternativa motiveringsmetoder. Studien påvisar också att det finns motivationsstrategier som lämpar sig särskilt bra i det digitala klassrummet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Motavalli Ali Abadi, Zahra LU and Ålund, Annette
supervisor
organization
alternative title
Att motivera digitalt: En kvalitativ studie om hur ämneslärare studiemotiverarDigitally motivating: A qualitative study of how subject teachers motivate their students on line during the Covid-19 pandemic
course
ÄKPN03 20211
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Covid-19, distansundervisning, digitalisering, fjärrundervisning, John Hattie, motivation, samhälle, skola, studieresultat, visible learning
language
Swedish
id
9060167
date added to LUP
2021-07-06 10:16:54
date last changed
2021-07-06 10:16:54
@misc{9060167,
  abstract     = {{Denna kvalitatia studie belyser, med bakgrund av Covid-19 pandemin hur ämneslärare kan motivera elever samt bibehålla deras intresse när undervisning sker över en digital lärportal. Pandemin tvingade Sveriges gymnasieskolor att periodvis från mars 2020 till april 2021 gå över helt eller delvis till distansundervisning. Studien förklarar hur lärare uppnår positiva studieresultat genom att anpassa sin roll som motivatör i det digitala klassrummet jämfört med det fysiska klassrummet.
Undersökningen bygger på semistrukturerade intervjuer med ämneslärare verksamma på olika gymnasieprogram som alla har erfarenhet av digital undervisning. Deras svar har mot bakgrund av motivationsrelated forskning samt forskning relaterad till pedagogik och digitaliserad undervisning tematiskt analyserats med stöd av den hermeneutiska tolkningsmetoden.
Informanternas svar visar att när lärandet tar plats framför en datorskärm över en digital lärportal möjliggör detta alternativa motiveringsmetoder. Studien påvisar också att det finns motivationsstrategier som lämpar sig särskilt bra i det digitala klassrummet.}},
  author       = {{Motavalli Ali Abadi, Zahra and Ålund, Annette}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Att motivera digitalt: En kvalitativ studie om hur ämneslärare studiemotiverar digitalt med bakgrund av Covid-19-pandemin}},
  year         = {{2021}},
}