Att motivera digitalt: En kvalitativ studie om hur ämneslärare studiemotiverar digitalt med bakgrund av Covid-19-pandemin
(2021) ÄKPN03 20211Educational Sciences
Joint Faculties of Humanities and Theology
- Abstract (Swedish)
- Denna kvalitatia studie belyser, med bakgrund av Covid-19 pandemin hur ämneslärare kan motivera elever samt bibehålla deras intresse när undervisning sker över en digital lärportal. Pandemin tvingade Sveriges gymnasieskolor att periodvis från mars 2020 till april 2021 gå över helt eller delvis till distansundervisning. Studien förklarar hur lärare uppnår positiva studieresultat genom att anpassa sin roll som motivatör i det digitala klassrummet jämfört med det fysiska klassrummet.
Undersökningen bygger på semistrukturerade intervjuer med ämneslärare verksamma på olika gymnasieprogram som alla har erfarenhet av digital undervisning. Deras svar har mot bakgrund av motivationsrelated forskning samt forskning relaterad till pedagogik och... (More) - Denna kvalitatia studie belyser, med bakgrund av Covid-19 pandemin hur ämneslärare kan motivera elever samt bibehålla deras intresse när undervisning sker över en digital lärportal. Pandemin tvingade Sveriges gymnasieskolor att periodvis från mars 2020 till april 2021 gå över helt eller delvis till distansundervisning. Studien förklarar hur lärare uppnår positiva studieresultat genom att anpassa sin roll som motivatör i det digitala klassrummet jämfört med det fysiska klassrummet.
Undersökningen bygger på semistrukturerade intervjuer med ämneslärare verksamma på olika gymnasieprogram som alla har erfarenhet av digital undervisning. Deras svar har mot bakgrund av motivationsrelated forskning samt forskning relaterad till pedagogik och digitaliserad undervisning tematiskt analyserats med stöd av den hermeneutiska tolkningsmetoden.
Informanternas svar visar att när lärandet tar plats framför en datorskärm över en digital lärportal möjliggör detta alternativa motiveringsmetoder. Studien påvisar också att det finns motivationsstrategier som lämpar sig särskilt bra i det digitala klassrummet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9060167
- author
- Motavalli Ali Abadi, Zahra LU and Ålund, Annette
- supervisor
- organization
- alternative title
- Att motivera digitalt: En kvalitativ studie om hur ämneslärare studiemotiverarDigitally motivating: A qualitative study of how subject teachers motivate their students on line during the Covid-19 pandemic
- course
- ÄKPN03 20211
- year
- 2021
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Covid-19, distansundervisning, digitalisering, fjärrundervisning, John Hattie, motivation, samhälle, skola, studieresultat, visible learning
- language
- Swedish
- id
- 9060167
- date added to LUP
- 2021-07-06 10:16:54
- date last changed
- 2021-07-06 10:16:54
@misc{9060167, abstract = {{Denna kvalitatia studie belyser, med bakgrund av Covid-19 pandemin hur ämneslärare kan motivera elever samt bibehålla deras intresse när undervisning sker över en digital lärportal. Pandemin tvingade Sveriges gymnasieskolor att periodvis från mars 2020 till april 2021 gå över helt eller delvis till distansundervisning. Studien förklarar hur lärare uppnår positiva studieresultat genom att anpassa sin roll som motivatör i det digitala klassrummet jämfört med det fysiska klassrummet. Undersökningen bygger på semistrukturerade intervjuer med ämneslärare verksamma på olika gymnasieprogram som alla har erfarenhet av digital undervisning. Deras svar har mot bakgrund av motivationsrelated forskning samt forskning relaterad till pedagogik och digitaliserad undervisning tematiskt analyserats med stöd av den hermeneutiska tolkningsmetoden. Informanternas svar visar att när lärandet tar plats framför en datorskärm över en digital lärportal möjliggör detta alternativa motiveringsmetoder. Studien påvisar också att det finns motivationsstrategier som lämpar sig särskilt bra i det digitala klassrummet.}}, author = {{Motavalli Ali Abadi, Zahra and Ålund, Annette}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att motivera digitalt: En kvalitativ studie om hur ämneslärare studiemotiverar digitalt med bakgrund av Covid-19-pandemin}}, year = {{2021}}, }