Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Är alla spelare manschauvinistiska i WoW : genus och språkbruk inom World of Warcraft

Björkman, Josefine LU and Hermansson, Åsa LU (2022) MKVA22 20221
Media and Communication Studies
Department of Communication and Media
Abstract (Swedish)
Uppsatsen Är alla spelare manschauvinistiska i WoW: Genus och språkbruk inom World of Warcraft är skriven av Josefine Björkman och Åsa Hermansson och är författad under Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, på Lunds universitet. I den här uppsatsen undersöks spelkulturen i World of Warcraft genom att analysera genus och språkbruk. Utifrån ett genusperspektiv tittar vi på handlingar och kommunikation med fokus på hur kvinnor gestaltas, bemöts och tilltalas för att få svar till de tre frågeställningarna “hur är det att spela som kvinna”, “hur är spelkulturen inom spelnätverket” och “hur uppstår genus inom WoW”. Med stöd från tidigare studier inom spelvärlden, spelspråk och kvinnligt... (More)
Uppsatsen Är alla spelare manschauvinistiska i WoW: Genus och språkbruk inom World of Warcraft är skriven av Josefine Björkman och Åsa Hermansson och är författad under Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, på Lunds universitet. I den här uppsatsen undersöks spelkulturen i World of Warcraft genom att analysera genus och språkbruk. Utifrån ett genusperspektiv tittar vi på handlingar och kommunikation med fokus på hur kvinnor gestaltas, bemöts och tilltalas för att få svar till de tre frågeställningarna “hur är det att spela som kvinna”, “hur är spelkulturen inom spelnätverket” och “hur uppstår genus inom WoW”. Med stöd från tidigare studier inom spelvärlden, spelspråk och kvinnligt identitetsskapande som visar på att spelvärlden är starkt knuten till maskulinitet och tvåkönsnorm som maskulin “hardcore gamer och feminina “ casual gamer”, vilket leder till trakasserier och könsdiskriminering. Med stöd från Judith Butlers performativa genusperspektiv samlar vi in empiriskt material med den kvalitativa metoden autoetnografi. Därmed analyseras materialet inom kategorierna stereotyp, språkbruk, dialogiskt handlande och frustration. Slutligen visar vår analys och slutresultat på en skillnad från tidigare forskning, nämligen att spelet inte innehar den toxiska spelkulturen, då språkbruk och handlingar visar på en övergripande välkomnande spelkultur. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Björkman, Josefine LU and Hermansson, Åsa LU
supervisor
organization
course
MKVA22 20221
year
type
L2 - 2nd term paper (old degree order)
subject
keywords
World of Warcraft, WoW, onlinespel, spelspråk, genus, språkbruk, autoetnografi, Butler genusperspektiv, spela som kvinna, spelkultur.
language
Swedish
id
9081935
date added to LUP
2022-07-14 08:07:52
date last changed
2022-07-14 08:07:52
@misc{9081935,
  abstract     = {{Uppsatsen Är alla spelare manschauvinistiska i WoW: Genus och språkbruk inom World of Warcraft är skriven av Josefine Björkman och Åsa Hermansson och är författad under Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, på Lunds universitet. I den här uppsatsen undersöks spelkulturen i World of Warcraft genom att analysera genus och språkbruk. Utifrån ett genusperspektiv tittar vi på handlingar och kommunikation med fokus på hur kvinnor gestaltas, bemöts och tilltalas för att få svar till de tre frågeställningarna “hur är det att spela som kvinna”, “hur är spelkulturen inom spelnätverket” och “hur uppstår genus inom WoW”. Med stöd från tidigare studier inom spelvärlden, spelspråk och kvinnligt identitetsskapande som visar på att spelvärlden är starkt knuten till maskulinitet och tvåkönsnorm som maskulin “hardcore gamer och feminina “ casual gamer”, vilket leder till trakasserier och könsdiskriminering. Med stöd från Judith Butlers performativa genusperspektiv samlar vi in empiriskt material med den kvalitativa metoden autoetnografi. Därmed analyseras materialet inom kategorierna stereotyp, språkbruk, dialogiskt handlande och frustration. Slutligen visar vår analys och slutresultat på en skillnad från tidigare forskning, nämligen att spelet inte innehar den toxiska spelkulturen, då språkbruk och handlingar visar på en övergripande välkomnande spelkultur.}},
  author       = {{Björkman, Josefine and Hermansson, Åsa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Är alla spelare manschauvinistiska i WoW : genus och språkbruk inom World of Warcraft}},
  year         = {{2022}},
}