Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att lära sig att lära in

Wendel, Daniel LU (2022) SVEK02 20221
Division of Swedish subjects, Danish, and Icelandic
Abstract (Swedish)
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur inlärningsstrategier används av sfi-elever och huruvida strategierna skiljer sig åt mellan grupper med olika studiebakgrund. Data samlades in med en kvantitativ enkät som syftade till att elever på sfi gav deras syn på olika påståenden kring sin egen inlärning och hur troligt det är att de skulle använda sig av vissa strategier.
Eleverna fick även ange vilken studieväg de har gått på sfi.
Resultatet visar att det är skillnad på hur elever upplever att de använder inlärningsstrategier och att det går att koppla till tidigare studiebakgrund. Resultatet visar att det finns tydliga tendenser på att elever blir mer medvetna om sina inlärningsstrategier med längre studiebakgrund och... (More)
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur inlärningsstrategier används av sfi-elever och huruvida strategierna skiljer sig åt mellan grupper med olika studiebakgrund. Data samlades in med en kvantitativ enkät som syftade till att elever på sfi gav deras syn på olika påståenden kring sin egen inlärning och hur troligt det är att de skulle använda sig av vissa strategier.
Eleverna fick även ange vilken studieväg de har gått på sfi.
Resultatet visar att det är skillnad på hur elever upplever att de använder inlärningsstrategier och att det går att koppla till tidigare studiebakgrund. Resultatet visar att det finns tydliga tendenser på att elever blir mer medvetna om sina inlärningsstrategier med längre studiebakgrund och använder sig av fler strategier. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Wendel, Daniel LU
supervisor
organization
course
SVEK02 20221
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Nyckelord: Inlärningsstrategier, svenska som andraspråk, sfi, studiebakgrund, ordinlärning
language
Swedish
id
9088106
date added to LUP
2022-09-13 14:30:48
date last changed
2022-09-13 14:30:48
@misc{9088106,
  abstract     = {{Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur inlärningsstrategier används av sfi-elever och huruvida strategierna skiljer sig åt mellan grupper med olika studiebakgrund. Data samlades in med en kvantitativ enkät som syftade till att elever på sfi gav deras syn på olika påståenden kring sin egen inlärning och hur troligt det är att de skulle använda sig av vissa strategier.
Eleverna fick även ange vilken studieväg de har gått på sfi.
Resultatet visar att det är skillnad på hur elever upplever att de använder inlärningsstrategier och att det går att koppla till tidigare studiebakgrund. Resultatet visar att det finns tydliga tendenser på att elever blir mer medvetna om sina inlärningsstrategier med längre studiebakgrund och använder sig av fler strategier.}},
  author       = {{Wendel, Daniel}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Att lära sig att lära in}},
  year         = {{2022}},
}