Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Adoption av elfordon: ökar bundling av elbilar och laddningstjänster köpviljan hos potentiella svenska elbils användare?

Palmgren, Sebastian LU and Markl, Jonathan LU (2022) FEKH29 20221
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Uppsatsens titel: Adoption av elfordon: ökar bundling av elbilar och laddningstjänster
köpviljan hos potentiella svenska elbils användare?
Seminariedatum: 2022-06-03
Ämne/Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP
Författare: Sebastian Palmgren, Jonathan Markl
Handledare: Johan Gromark
Fem nyckelord: Elbilar, Replikation, Bundling, Experiment, Köpintention
Forskningsfråga: Adoption av elfordon: ökar bundling av elbilar och laddningstjänster köpviljan hos potentiella svenska elbils användare?
Syfte: Denna studie är en typ II replikering som ämnar att förklara hur, och om, bundling påverkar köpintentionen för potentiella användare av elbilar.
Teoretisk referensram: Det teoretiska ramverket i studien utgörs... (More)
Uppsatsens titel: Adoption av elfordon: ökar bundling av elbilar och laddningstjänster
köpviljan hos potentiella svenska elbils användare?
Seminariedatum: 2022-06-03
Ämne/Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP
Författare: Sebastian Palmgren, Jonathan Markl
Handledare: Johan Gromark
Fem nyckelord: Elbilar, Replikation, Bundling, Experiment, Köpintention
Forskningsfråga: Adoption av elfordon: ökar bundling av elbilar och laddningstjänster köpviljan hos potentiella svenska elbils användare?
Syfte: Denna studie är en typ II replikering som ämnar att förklara hur, och om, bundling påverkar köpintentionen för potentiella användare av elbilar.
Teoretisk referensram: Det teoretiska ramverket i studien utgörs av teorier kring bundling, innovationsspridningsteorin och köpintentionen. Det teoretiska ramverket används som underlag till experimentets utformning samt för att analysera resultatet.
Metod: En kvantitativ forskningsmetod tillämpas i likhet med studien som replikeras. Två pilottester har genomförts varpå data har samlats in via ett experiment bestående av tre webbenkäter. Analys har genomförts med hjälp av SPSS 28. Regressionsanalys utfördes för att analysera samband mellan bundling och köpintention för potentiella användare.
Empiri: I experimentet deltog 511 personer varav ett bortfall på 204 personer då de inte hade en intention att genomföra ett bilköp inom 24 månader. Detta resulterade i ett urval bestående av 307 respondenter. Webbenkäten spreds genom egna kanaler på sociala medier där majoriteten av respondenterna var mellan 50-59 år.
Slutsats: Experimentet visar att bundling av laddningstjänster bidrar till en positivt ökad köpintention hos personer med liten eller måttlig kunskap. Resultatet indikerar på en statistisk signifikans mellan bundling och individuella komponenter kopplat till köpintentionen. Följande samband överensstämmer med de teorier som presenteras i den teoretiska referensramen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Palmgren, Sebastian LU and Markl, Jonathan LU
supervisor
organization
course
FEKH29 20221
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Elbilar, Replikation, Bundling, Experiment, Köpintention
language
Swedish
id
9094088
date added to LUP
2022-06-29 10:42:27
date last changed
2022-06-29 10:42:27
@misc{9094088,
  abstract     = {{Uppsatsens titel: Adoption av elfordon: ökar bundling av elbilar och laddningstjänster
köpviljan hos potentiella svenska elbils användare?
Seminariedatum: 2022-06-03
Ämne/Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP
Författare: Sebastian Palmgren, Jonathan Markl
Handledare: Johan Gromark
Fem nyckelord: Elbilar, Replikation, Bundling, Experiment, Köpintention
Forskningsfråga: Adoption av elfordon: ökar bundling av elbilar och laddningstjänster köpviljan hos potentiella svenska elbils användare?
Syfte: Denna studie är en typ II replikering som ämnar att förklara hur, och om, bundling påverkar köpintentionen för potentiella användare av elbilar.
Teoretisk referensram: Det teoretiska ramverket i studien utgörs av teorier kring bundling, innovationsspridningsteorin och köpintentionen. Det teoretiska ramverket används som underlag till experimentets utformning samt för att analysera resultatet.
Metod: En kvantitativ forskningsmetod tillämpas i likhet med studien som replikeras. Två pilottester har genomförts varpå data har samlats in via ett experiment bestående av tre webbenkäter. Analys har genomförts med hjälp av SPSS 28. Regressionsanalys utfördes för att analysera samband mellan bundling och köpintention för potentiella användare.
Empiri: I experimentet deltog 511 personer varav ett bortfall på 204 personer då de inte hade en intention att genomföra ett bilköp inom 24 månader. Detta resulterade i ett urval bestående av 307 respondenter. Webbenkäten spreds genom egna kanaler på sociala medier där majoriteten av respondenterna var mellan 50-59 år.
Slutsats: Experimentet visar att bundling av laddningstjänster bidrar till en positivt ökad köpintention hos personer med liten eller måttlig kunskap. Resultatet indikerar på en statistisk signifikans mellan bundling och individuella komponenter kopplat till köpintentionen. Följande samband överensstämmer med de teorier som presenteras i den teoretiska referensramen.}},
  author       = {{Palmgren, Sebastian and Markl, Jonathan}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Adoption av elfordon: ökar bundling av elbilar och laddningstjänster köpviljan hos potentiella svenska elbils användare?}},
  year         = {{2022}},
}