Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Digitaliseringens påverkan på redovisningsarbetet

Balaj, Florentina LU ; Maloku, Vjosa LU and Shabanaj, Albulena LU (2022) FEKH69 20221
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Titel: Digitaliseringens påverkan på redovisningsarbetet: En kvalitativ studie av digitaliseringens påverkan på redovisningsekonomens arbetssätt och kompetensutveckling

Seminariedatum: 2022-06-03

Ämne/Kurs: FEKH69, Företagsekonomi: Examensarbete i Redovisning på kandidatnivå

Författare: Florentina Balaj, Vjosa Maloku & Albulena Shabanaj

Handledare: Caroline Hellström

Examinator: Elin Funck

Nyckelord: Digitalisering, Redovisningsekonomer, Kompetensutveckling, Arbetsuppgifter, Socioteknisk teori, Technology Acceptance Model

Forskningsfrågor: (1) Hur ser tillämpningen av digitala system ut i arbetsuppgifter för redovisningsekonomer?
(2) Hur har digitaliseringen av arbetsuppgifter påverkat behovet av... (More)
Titel: Digitaliseringens påverkan på redovisningsarbetet: En kvalitativ studie av digitaliseringens påverkan på redovisningsekonomens arbetssätt och kompetensutveckling

Seminariedatum: 2022-06-03

Ämne/Kurs: FEKH69, Företagsekonomi: Examensarbete i Redovisning på kandidatnivå

Författare: Florentina Balaj, Vjosa Maloku & Albulena Shabanaj

Handledare: Caroline Hellström

Examinator: Elin Funck

Nyckelord: Digitalisering, Redovisningsekonomer, Kompetensutveckling, Arbetsuppgifter, Socioteknisk teori, Technology Acceptance Model

Forskningsfrågor: (1) Hur ser tillämpningen av digitala system ut i arbetsuppgifter för redovisningsekonomer?
(2) Hur har digitaliseringen av arbetsuppgifter påverkat behovet av kompetensutvecklingen hos redovisningsekonomer?

Syfte: Syftet med studien är att undersöka digitaliseringens påverkan på redovisningsekonomers arbetssätt och kompetensutveckling

Metod: Studien har en kvalitativ forskningsansats där det empiriska materialet insamlats genom 10 semistrukturerade intervjuer med redovisningsekonomer från separata företag

Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket har utgångspunkt i Socioteknisk teori och Technology Acceptance-modellen

Slutsats: Studien visar att till följd av digitaliseringen upplever redovisningsekonomerna att deras arbetsuppgifter har förändrats och kompetenskraven har påverkats. Enklare och administrativa arbetsuppgifter har blivit effektivare vid tillämpning av digitala system. Digitaliseringen har öppnat en ny inriktning för redovisningsekonomens arbetsuppgifter, vilket också mynnar ut i högre behov av kompetensutveckling. Slutsatsen kan dras att det är väsentligt att hänga med i digitaliseringsutvecklingen och att rätt kompetenser och tekniska färdigheter blir viktigare för att kunna utföra arbetsuppgifterna. (Less)
Popular Abstract
Title: The impact of digitalisation on accounting work: A qualitative study of the impact of digitalisation on the accounting economist's working methods and competence development

Seminar date: 2022-06-03

Course: FEKH69, Business Administration: Bachelor Degree Project in Accounting

Authors: Florentina Balaj, Vjosa Maloku & Albulena Shabanaj

Supervisor: Caroline Hellström

Examiner: Elin Funck

Keywords: Digitalization, Accounting Economists, Skills Development, Tasks, Sociotechnical theory, Technology Acceptance model

Research questions: (1) What does the application of digital systems look like in tasks for accounting economists?
(2) How has the digitalisation of tasks affected the need for competence development in... (More)
Title: The impact of digitalisation on accounting work: A qualitative study of the impact of digitalisation on the accounting economist's working methods and competence development

Seminar date: 2022-06-03

Course: FEKH69, Business Administration: Bachelor Degree Project in Accounting

Authors: Florentina Balaj, Vjosa Maloku & Albulena Shabanaj

Supervisor: Caroline Hellström

Examiner: Elin Funck

Keywords: Digitalization, Accounting Economists, Skills Development, Tasks, Sociotechnical theory, Technology Acceptance model

Research questions: (1) What does the application of digital systems look like in tasks for accounting economists?
(2) How has the digitalisation of tasks affected the need for competence development in accounting economists?

Purpose: The aim of the study is to investigate the impact of digitalisation on accounting economists' working methods and competence development

Methodology: In order to fulfill the purpose of this study a qualitative research approach was chosen, where the empirical material was collected through 10 semi-structured interviews with accounting economists from separate companies
Theoretical perspective: The theoretical framework is based on Sociotechnical theory and the Technology Acceptance model.

Conclusion: The study shows that, as a result of digitalisation, accounting economists feel that their tasks have changed as well as that the competence requirements have been affected. Simpler and administrative tasks have become more efficient when applying digital systems. Digitization has opened up a new direction for the accounting economist's tasks, which also results in a higher need for competence development. It can be concluded that it is essential to keep up with the development of digitalisation and that the right skills and technical skills become more important in order to be able to perform the tasks. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Balaj, Florentina LU ; Maloku, Vjosa LU and Shabanaj, Albulena LU
supervisor
organization
alternative title
En kvalitativ studie av digitaliseringens påverkan på redovisningsekonomens arbetssätt och kompetensutveckling
course
FEKH69 20221
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Digitalization, Accounting Economists, Skills Development, Tasks, Sociotechnical theory, Technology Acceptance model
language
Swedish
id
9095294
date added to LUP
2022-09-13 10:53:11
date last changed
2022-09-13 10:53:11
@misc{9095294,
  abstract     = {{Titel: Digitaliseringens påverkan på redovisningsarbetet: En kvalitativ studie av digitaliseringens påverkan på redovisningsekonomens arbetssätt och kompetensutveckling

Seminariedatum: 2022-06-03

Ämne/Kurs: FEKH69, Företagsekonomi: Examensarbete i Redovisning på kandidatnivå

Författare: Florentina Balaj, Vjosa Maloku & Albulena Shabanaj

Handledare: Caroline Hellström

Examinator: Elin Funck

Nyckelord: Digitalisering, Redovisningsekonomer, Kompetensutveckling, Arbetsuppgifter, Socioteknisk teori, Technology Acceptance Model

Forskningsfrågor: (1) Hur ser tillämpningen av digitala system ut i arbetsuppgifter för redovisningsekonomer? 
(2) Hur har digitaliseringen av arbetsuppgifter påverkat behovet av kompetensutvecklingen hos redovisningsekonomer?

Syfte: Syftet med studien är att undersöka digitaliseringens påverkan på redovisningsekonomers arbetssätt och kompetensutveckling

Metod: Studien har en kvalitativ forskningsansats där det empiriska materialet insamlats genom 10 semistrukturerade intervjuer med redovisningsekonomer från separata företag

Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket har utgångspunkt i Socioteknisk teori och Technology Acceptance-modellen

Slutsats: Studien visar att till följd av digitaliseringen upplever redovisningsekonomerna att deras arbetsuppgifter har förändrats och kompetenskraven har påverkats. Enklare och administrativa arbetsuppgifter har blivit effektivare vid tillämpning av digitala system. Digitaliseringen har öppnat en ny inriktning för redovisningsekonomens arbetsuppgifter, vilket också mynnar ut i högre behov av kompetensutveckling. Slutsatsen kan dras att det är väsentligt att hänga med i digitaliseringsutvecklingen och att rätt kompetenser och tekniska färdigheter blir viktigare för att kunna utföra arbetsuppgifterna.}},
  author       = {{Balaj, Florentina and Maloku, Vjosa and Shabanaj, Albulena}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Digitaliseringens påverkan på redovisningsarbetet}},
  year         = {{2022}},
}