Man måste bli kompis med sin kropp och hud
(2023) SVEK10 20222Division of Swedish, Danish, Icelandic, Public Service Interpreting and Translation
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsen är en explorativ studie om hur det går till när hudvårdsprodukter marknadsförs på svenska livsstilsbloggar. Med hjälp av kritisk diskursanalys (CDA) undersöker jag vilka strategier som skribenter på svenska livsstilsbloggar använder när de marknadsför hudvårdsprodukter, samt vilka diskurser som etableras och utnyttjas i blogginläggen. Fokus ligger dels på hur skribenten bygger upp relationen till läsaren, dels på vilka legitimeringsstrategier som används. Metoden är baserad på Norman Faircloughs tredimensionella analysmodell och själva textanalysen är uppdelad i två delar: en språkhandlingsanalys enligt den systemisk funktionella grammatikens definitioner och en legitimeringsanalys enligt den modell som utvecklats av Theo van... (More)
- Uppsatsen är en explorativ studie om hur det går till när hudvårdsprodukter marknadsförs på svenska livsstilsbloggar. Med hjälp av kritisk diskursanalys (CDA) undersöker jag vilka strategier som skribenter på svenska livsstilsbloggar använder när de marknadsför hudvårdsprodukter, samt vilka diskurser som etableras och utnyttjas i blogginläggen. Fokus ligger dels på hur skribenten bygger upp relationen till läsaren, dels på vilka legitimeringsstrategier som används. Metoden är baserad på Norman Faircloughs tredimensionella analysmodell och själva textanalysen är uppdelad i två delar: en språkhandlingsanalys enligt den systemisk funktionella grammatikens definitioner och en legitimeringsanalys enligt den modell som utvecklats av Theo van Leeuwen. I diskussionsdelen reflekteras resultaten av textanalysen i teorier om postfeminism och nyliberalism. Analysen visar hur skribenterna bygger upp en nära och vänskaplig relation till läsaren, samtidigt som de, både explicit och implicit, uppmanar till konsumtion. Hudvårdsprodukterna legitimeras framför allt med beskrivningar av hur de upplevs. Den kvinnliga njutningen framställs som något rationellt, och inte sällan även som ett måste. Texterna genomsyras även av förebildslegitimering, vilket går hand i hand med genren influencer marketing. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9114325
- author
- Svensson, Anna LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Diskurser och strategier när hudvård marknadsförs på svenska livsstilsbloggar
- course
- SVEK10 20222
- year
- 2023
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Critical Discourse Analysis, CDA, Fairclough, Skincare, Influencers, Influencer marketing, Blogs, Postfeminist, Neoliberalism, Systemic functional linguistics, SFL, Legitimation strategies, Van Leeuwen
- language
- Swedish
- id
- 9114325
- date added to LUP
- 2023-06-13 15:06:08
- date last changed
- 2023-06-13 15:06:08
@misc{9114325, abstract = {{Uppsatsen är en explorativ studie om hur det går till när hudvårdsprodukter marknadsförs på svenska livsstilsbloggar. Med hjälp av kritisk diskursanalys (CDA) undersöker jag vilka strategier som skribenter på svenska livsstilsbloggar använder när de marknadsför hudvårdsprodukter, samt vilka diskurser som etableras och utnyttjas i blogginläggen. Fokus ligger dels på hur skribenten bygger upp relationen till läsaren, dels på vilka legitimeringsstrategier som används. Metoden är baserad på Norman Faircloughs tredimensionella analysmodell och själva textanalysen är uppdelad i två delar: en språkhandlingsanalys enligt den systemisk funktionella grammatikens definitioner och en legitimeringsanalys enligt den modell som utvecklats av Theo van Leeuwen. I diskussionsdelen reflekteras resultaten av textanalysen i teorier om postfeminism och nyliberalism. Analysen visar hur skribenterna bygger upp en nära och vänskaplig relation till läsaren, samtidigt som de, både explicit och implicit, uppmanar till konsumtion. Hudvårdsprodukterna legitimeras framför allt med beskrivningar av hur de upplevs. Den kvinnliga njutningen framställs som något rationellt, och inte sällan även som ett måste. Texterna genomsyras även av förebildslegitimering, vilket går hand i hand med genren influencer marketing.}}, author = {{Svensson, Anna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Man måste bli kompis med sin kropp och hud}}, year = {{2023}}, }