Konsumentens köp av apoteksprodukter - En kvalitativ uppsats om vad som påverkar konsumenten vid köp av apoteksprodukter
(2024) FEKH29 20232Department of Business Administration
- Abstract
- Research question: What factors influence consumers’ purchase of pharmacy products?
Purpose: The aim of the thesis is to generate an understanding of what influences consumers to purchase pharmacy products. Consequently, this thesis can be utilized as a theoretical contribution within the research domain of consumer behavior and serve as a foundation for future research.
Methodology: To address the purpose of the thesis, a qualitative study was conducted based on an abductive approach. Qualitative data collection involved ten semi-structured interviews with consumers who have experience of purchasing pharmacy products.
Theoretical perspectives: The theoretical framework of the thesis is grounded in previous research on consumer... (More) - Research question: What factors influence consumers’ purchase of pharmacy products?
Purpose: The aim of the thesis is to generate an understanding of what influences consumers to purchase pharmacy products. Consequently, this thesis can be utilized as a theoretical contribution within the research domain of consumer behavior and serve as a foundation for future research.
Methodology: To address the purpose of the thesis, a qualitative study was conducted based on an abductive approach. Qualitative data collection involved ten semi-structured interviews with consumers who have experience of purchasing pharmacy products.
Theoretical perspectives: The theoretical framework of the thesis is grounded in previous research on consumer behavior. Models for both general and online consumer behavior are described to provide a solid understanding and facilitate the analysis of which factors influence a consumer’s purchase of pharmacy products.
Result: It can be stated that all of the underlying factors influence consumers purchase of pharmacy products. The analysis also shows that eight intervening factors have an influence. In addition, Covid-19 is presented as a factor able to have an influence, although an external factor as such is not identified in the selected theoretical model.
Conclusion: This thesis delivers a theoretical contribution to the research area of consumer behavior with certain identified factors that have an influence on the consumer’s purchase of pharmacy products. These factors can serve as a basis for future research in the field. (Less) - Abstract (Swedish)
- Forskningsfråga: Vilka faktorer påverkar konsumenters köp av apoteksprodukter?
Syfte: Uppsatsen syftar till att skapa en förståelse kring vad som påverkar konsumenter att köpa apoteksprodukter. Således kan denna uppsats användas som ett teoretiskt bidrag inom forskningsområdet konsumentbeteende och ligga till grund för framtida forskning.
Metod: För att besvara uppsatsens syfte har en kvalitativ studie genomförts utifrån en abduktiv ansats. Det empiriska materialet består av en kvalitativ datainsamling genom tio stycken semistrukturerade intervjuer med konsumenter som köper apoteksprodukter.
Teoretiska perspektiv: Uppsatsens teoretiska ramverk utgörs av grundläggande teori gällande konsumentbeteende och köpbeslutsprocessen följt... (More) - Forskningsfråga: Vilka faktorer påverkar konsumenters köp av apoteksprodukter?
Syfte: Uppsatsen syftar till att skapa en förståelse kring vad som påverkar konsumenter att köpa apoteksprodukter. Således kan denna uppsats användas som ett teoretiskt bidrag inom forskningsområdet konsumentbeteende och ligga till grund för framtida forskning.
Metod: För att besvara uppsatsens syfte har en kvalitativ studie genomförts utifrån en abduktiv ansats. Det empiriska materialet består av en kvalitativ datainsamling genom tio stycken semistrukturerade intervjuer med konsumenter som köper apoteksprodukter.
Teoretiska perspektiv: Uppsatsens teoretiska ramverk utgörs av grundläggande teori gällande konsumentbeteende och köpbeslutsprocessen följt av modeller för konsumentbeteende samt tidigare forskning. Referensramen ger grund för förståelse samt analys till vilka faktorer som påverkar konsumenters köp av apoteksprodukter.
Resultat: Det går att konstatera att de bakomliggande faktorerna, den kulturella omgivningen, samhällets sociala normer samt respondentens motiv har en påverkan på konsumenters köp av apoteksprodukter. Vidare framkommer det att samtliga ingripande faktorer, förutom sociala nätverk, även har en påverkan. I tillägg lyfts det att Covid-19 pandemin är en faktor som påverkat konsumenters köp av apoteksprodukter.
Slutsats:
Denna uppsats levererar ett teoretiskt bidrag inom forskningsområdet konsumentbeteende, med identifierade faktorer som påverkar konsumenters köp av apoteksprodukter, vilket därmed kan ligga till grund för vidare forskning inom ämnet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9147443
- author
- Karlsson, Jacob LU ; Henriksson, Olivia LU and Andersson, Oskar LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH29 20232
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Apoteksprodukter, konsumentbeteende, köpbeslut, bakomliggande faktorer, ingripande faktorer
- language
- Swedish
- id
- 9147443
- date added to LUP
- 2024-02-07 09:19:07
- date last changed
- 2024-02-07 09:19:07
@misc{9147443, abstract = {{Research question: What factors influence consumers’ purchase of pharmacy products? Purpose: The aim of the thesis is to generate an understanding of what influences consumers to purchase pharmacy products. Consequently, this thesis can be utilized as a theoretical contribution within the research domain of consumer behavior and serve as a foundation for future research. Methodology: To address the purpose of the thesis, a qualitative study was conducted based on an abductive approach. Qualitative data collection involved ten semi-structured interviews with consumers who have experience of purchasing pharmacy products. Theoretical perspectives: The theoretical framework of the thesis is grounded in previous research on consumer behavior. Models for both general and online consumer behavior are described to provide a solid understanding and facilitate the analysis of which factors influence a consumer’s purchase of pharmacy products. Result: It can be stated that all of the underlying factors influence consumers purchase of pharmacy products. The analysis also shows that eight intervening factors have an influence. In addition, Covid-19 is presented as a factor able to have an influence, although an external factor as such is not identified in the selected theoretical model. Conclusion: This thesis delivers a theoretical contribution to the research area of consumer behavior with certain identified factors that have an influence on the consumer’s purchase of pharmacy products. These factors can serve as a basis for future research in the field.}}, author = {{Karlsson, Jacob and Henriksson, Olivia and Andersson, Oskar}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Konsumentens köp av apoteksprodukter - En kvalitativ uppsats om vad som påverkar konsumenten vid köp av apoteksprodukter}}, year = {{2024}}, }