United By Media?! : en netnografisk studie om hur Eurovisionfans förhåller sig till marknadsföringen av Eurovision Song Contest 2024 på Instagram
(2024) MKVA22 20241Media and Communication Studies
Department of Communication and Media
- Abstract (Swedish)
- Medieevent har möjligheten att föra samman människor, men kan även leda till symboliska kamper mellan olika sociala grupper. Eurovision Song Contest är ett sådant event, där intresset för den europeiska sångtävlingen i sociala medier som Instagram är stort. Eftersom populärkultur och politik är svårt att särskilja i medieinnehåll som marknadsföring, och att fans dessutom kan engagera sig politiskt på sociala medier, gör att det finns ett särskilt intresse för Eurovision under geopolitiska konflikter. Denna studie syftar därav till att utforska hur Eurovisionfans förhåller sig till marknadsföringen av Eurovision 2024 på Instagram utifrån deras identitet samt den rådande världspolitiken. De empiriska fynden från en genomförd netnografi och... (More)
- Medieevent har möjligheten att föra samman människor, men kan även leda till symboliska kamper mellan olika sociala grupper. Eurovision Song Contest är ett sådant event, där intresset för den europeiska sångtävlingen i sociala medier som Instagram är stort. Eftersom populärkultur och politik är svårt att särskilja i medieinnehåll som marknadsföring, och att fans dessutom kan engagera sig politiskt på sociala medier, gör att det finns ett särskilt intresse för Eurovision under geopolitiska konflikter. Denna studie syftar därav till att utforska hur Eurovisionfans förhåller sig till marknadsföringen av Eurovision 2024 på Instagram utifrån deras identitet samt den rådande världspolitiken. De empiriska fynden från en genomförd netnografi och kvalitativ innehållsanalys visade på att olika budskap som marknadsfördes på det officiella Instagramkontot resulterade i att Eurovisionfansen uppvisade medieengagemang som var socio-kulturellt och socio-politiskt. Fanengagemanget kunde vara positivt eller negativt samt kunde marknadsföringen leda till inget engagemang alls. Engagemanget grundades i olika affekt och känslor, individuella och kollektiva identiteter samt politiska åsikter som Eurovisionfansen hade. Genom att studera Eurovision-fenomenet kunde studien därav bidra med mer kunskap om människors förhållningssätt till diverse budskap i eventmarknadsföring på sociala medieplattformen Instagram. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9154229
- author
- Mekuriaw, Masstewal LU and Ilyaz, Elif LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVA22 20241
- year
- 2024
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Engagemang, Eurovision Song Contest, fans, Instagram, marknadsföring, politik
- language
- Swedish
- id
- 9154229
- date added to LUP
- 2024-06-27 08:19:42
- date last changed
- 2024-06-27 08:19:42
@misc{9154229, abstract = {{Medieevent har möjligheten att föra samman människor, men kan även leda till symboliska kamper mellan olika sociala grupper. Eurovision Song Contest är ett sådant event, där intresset för den europeiska sångtävlingen i sociala medier som Instagram är stort. Eftersom populärkultur och politik är svårt att särskilja i medieinnehåll som marknadsföring, och att fans dessutom kan engagera sig politiskt på sociala medier, gör att det finns ett särskilt intresse för Eurovision under geopolitiska konflikter. Denna studie syftar därav till att utforska hur Eurovisionfans förhåller sig till marknadsföringen av Eurovision 2024 på Instagram utifrån deras identitet samt den rådande världspolitiken. De empiriska fynden från en genomförd netnografi och kvalitativ innehållsanalys visade på att olika budskap som marknadsfördes på det officiella Instagramkontot resulterade i att Eurovisionfansen uppvisade medieengagemang som var socio-kulturellt och socio-politiskt. Fanengagemanget kunde vara positivt eller negativt samt kunde marknadsföringen leda till inget engagemang alls. Engagemanget grundades i olika affekt och känslor, individuella och kollektiva identiteter samt politiska åsikter som Eurovisionfansen hade. Genom att studera Eurovision-fenomenet kunde studien därav bidra med mer kunskap om människors förhållningssätt till diverse budskap i eventmarknadsföring på sociala medieplattformen Instagram.}}, author = {{Mekuriaw, Masstewal and Ilyaz, Elif}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{United By Media?! : en netnografisk studie om hur Eurovisionfans förhåller sig till marknadsföringen av Eurovision Song Contest 2024 på Instagram}}, year = {{2024}}, }