Delad identitet och gemensamma mål i dagligvaruhandeln: En kvalitativ studie om dynamiska beslut i parförhållanden
(2024) FEKH29 20241Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att undersöka gemensamma konsumtion genom att kombinera kollektiva praktikdynamiker och teorier om sociala kundresor och således undersöka vilka aspekter som påverkar köpbeslut, planeringsstrategier och gemensamma konsumtionsupplevelser inom parförhållanden. Studien ämnar att besvara frågan; Hur fattar par köpbeslut i dagligvaruhandeln?
Metod: Studien antar en kvalitativ forskningsmetod genom dyadintervjuer med par som har delad boendesituation.
Teoretiskt perspektiv: Den teoretiska referensramen består av tidigare forskning och begrepp inom kollektiva och sociala kundresor samt dagligvaruhandeln som konsumtionsfenomen.
Resultat: Analysen av det empiriska materialet har... (More) - Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att undersöka gemensamma konsumtion genom att kombinera kollektiva praktikdynamiker och teorier om sociala kundresor och således undersöka vilka aspekter som påverkar köpbeslut, planeringsstrategier och gemensamma konsumtionsupplevelser inom parförhållanden. Studien ämnar att besvara frågan; Hur fattar par köpbeslut i dagligvaruhandeln?
Metod: Studien antar en kvalitativ forskningsmetod genom dyadintervjuer med par som har delad boendesituation.
Teoretiskt perspektiv: Den teoretiska referensramen består av tidigare forskning och begrepp inom kollektiva och sociala kundresor samt dagligvaruhandeln som konsumtionsfenomen.
Resultat: Analysen av det empiriska materialet har resulterat i insikter om att paren kan betraktas som en konsumerande enhet och att flera faktorer påverkar besluten under den sociala kundresan. Faktorerna kan sammanfattas till: individernas personliga preferenser, gemensamma mål och delad identitet och inflytande från externa parter.
Slutsats: Sammanfattningsvis konstateras att paren strävar efter att forma gemensamma ramar för varumärkespreferenser och kosthållning för att minimera beslutsalternativ och att underlätta beslutsprocessen. Det ramverk som förhandlas fram bildar en koppling mellan individerna som stärker deras relation och delade identitet i förhållande till dagligvaruhandeln. Fem-stegs-modellen för kundresan har varit förenlig med att kategorisera hur paren gått till väga för att nå beslut och genom the social distance continuum har påverkan från sociala interaktioner under de olika stegen kunnat bedömas. Analysen bekräftar att brand-owned touchpoints påverkar parens beslut genom extrapriser men att de integreras med sociala interaktioner som får stort utrymme i parens kundresor. Analysen visar också att distal social others har en inspirerande och utvärderande påverkan på besluten medan proximal social others bidrar med försäkring om att fatta trygga middagsval. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9165269
- author
- Stark, Jonatan LU ; Sjöblom Wolfbrandt, Ebba LU and Resneli, Ceyda LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH29 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Kollektiv kundresa, Social customer journey, Köpbeslut, Kollektiv praktikdynamik
- language
- Swedish
- id
- 9165269
- date added to LUP
- 2024-06-28 11:34:25
- date last changed
- 2024-06-28 11:34:25
@misc{9165269, abstract = {{Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att undersöka gemensamma konsumtion genom att kombinera kollektiva praktikdynamiker och teorier om sociala kundresor och således undersöka vilka aspekter som påverkar köpbeslut, planeringsstrategier och gemensamma konsumtionsupplevelser inom parförhållanden. Studien ämnar att besvara frågan; Hur fattar par köpbeslut i dagligvaruhandeln? Metod: Studien antar en kvalitativ forskningsmetod genom dyadintervjuer med par som har delad boendesituation. Teoretiskt perspektiv: Den teoretiska referensramen består av tidigare forskning och begrepp inom kollektiva och sociala kundresor samt dagligvaruhandeln som konsumtionsfenomen. Resultat: Analysen av det empiriska materialet har resulterat i insikter om att paren kan betraktas som en konsumerande enhet och att flera faktorer påverkar besluten under den sociala kundresan. Faktorerna kan sammanfattas till: individernas personliga preferenser, gemensamma mål och delad identitet och inflytande från externa parter. Slutsats: Sammanfattningsvis konstateras att paren strävar efter att forma gemensamma ramar för varumärkespreferenser och kosthållning för att minimera beslutsalternativ och att underlätta beslutsprocessen. Det ramverk som förhandlas fram bildar en koppling mellan individerna som stärker deras relation och delade identitet i förhållande till dagligvaruhandeln. Fem-stegs-modellen för kundresan har varit förenlig med att kategorisera hur paren gått till väga för att nå beslut och genom the social distance continuum har påverkan från sociala interaktioner under de olika stegen kunnat bedömas. Analysen bekräftar att brand-owned touchpoints påverkar parens beslut genom extrapriser men att de integreras med sociala interaktioner som får stort utrymme i parens kundresor. Analysen visar också att distal social others har en inspirerande och utvärderande påverkan på besluten medan proximal social others bidrar med försäkring om att fatta trygga middagsval.}}, author = {{Stark, Jonatan and Sjöblom Wolfbrandt, Ebba and Resneli, Ceyda}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Delad identitet och gemensamma mål i dagligvaruhandeln: En kvalitativ studie om dynamiska beslut i parförhållanden}}, year = {{2024}}, }