Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Delad identitet och gemensamma mål i dagligvaruhandeln: En kvalitativ studie om dynamiska beslut i parförhållanden

Stark, Jonatan LU ; Sjöblom Wolfbrandt, Ebba LU and Resneli, Ceyda LU (2024) FEKH29 20241
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att undersöka gemensamma konsumtion genom att kombinera kollektiva praktikdynamiker och teorier om sociala kundresor och således undersöka vilka aspekter som påverkar köpbeslut, planeringsstrategier och gemensamma konsumtionsupplevelser inom parförhållanden. Studien ämnar att besvara frågan; Hur fattar par köpbeslut i dagligvaruhandeln?

Metod: Studien antar en kvalitativ forskningsmetod genom dyadintervjuer med par som har delad boendesituation.

Teoretiskt perspektiv: Den teoretiska referensramen består av tidigare forskning och begrepp inom kollektiva och sociala kundresor samt dagligvaruhandeln som konsumtionsfenomen.

Resultat: Analysen av det empiriska materialet har... (More)
Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att undersöka gemensamma konsumtion genom att kombinera kollektiva praktikdynamiker och teorier om sociala kundresor och således undersöka vilka aspekter som påverkar köpbeslut, planeringsstrategier och gemensamma konsumtionsupplevelser inom parförhållanden. Studien ämnar att besvara frågan; Hur fattar par köpbeslut i dagligvaruhandeln?

Metod: Studien antar en kvalitativ forskningsmetod genom dyadintervjuer med par som har delad boendesituation.

Teoretiskt perspektiv: Den teoretiska referensramen består av tidigare forskning och begrepp inom kollektiva och sociala kundresor samt dagligvaruhandeln som konsumtionsfenomen.

Resultat: Analysen av det empiriska materialet har resulterat i insikter om att paren kan betraktas som en konsumerande enhet och att flera faktorer påverkar besluten under den sociala kundresan. Faktorerna kan sammanfattas till: individernas personliga preferenser, gemensamma mål och delad identitet och inflytande från externa parter.

Slutsats: Sammanfattningsvis konstateras att paren strävar efter att forma gemensamma ramar för varumärkespreferenser och kosthållning för att minimera beslutsalternativ och att underlätta beslutsprocessen. Det ramverk som förhandlas fram bildar en koppling mellan individerna som stärker deras relation och delade identitet i förhållande till dagligvaruhandeln. Fem-stegs-modellen för kundresan har varit förenlig med att kategorisera hur paren gått till väga för att nå beslut och genom the social distance continuum har påverkan från sociala interaktioner under de olika stegen kunnat bedömas. Analysen bekräftar att brand-owned touchpoints påverkar parens beslut genom extrapriser men att de integreras med sociala interaktioner som får stort utrymme i parens kundresor. Analysen visar också att distal social others har en inspirerande och utvärderande påverkan på besluten medan proximal social others bidrar med försäkring om att fatta trygga middagsval. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Stark, Jonatan LU ; Sjöblom Wolfbrandt, Ebba LU and Resneli, Ceyda LU
supervisor
organization
course
FEKH29 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Kollektiv kundresa, Social customer journey, Köpbeslut, Kollektiv praktikdynamik
language
Swedish
id
9165269
date added to LUP
2024-06-28 11:34:25
date last changed
2024-06-28 11:34:25
@misc{9165269,
  abstract     = {{Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att undersöka gemensamma konsumtion genom att kombinera kollektiva praktikdynamiker och teorier om sociala kundresor och således undersöka vilka aspekter som påverkar köpbeslut, planeringsstrategier och gemensamma konsumtionsupplevelser inom parförhållanden. Studien ämnar att besvara frågan; Hur fattar par köpbeslut i dagligvaruhandeln?

Metod: Studien antar en kvalitativ forskningsmetod genom dyadintervjuer med par som har delad boendesituation.

Teoretiskt perspektiv: Den teoretiska referensramen består av tidigare forskning och begrepp inom kollektiva och sociala kundresor samt dagligvaruhandeln som konsumtionsfenomen.

Resultat: Analysen av det empiriska materialet har resulterat i insikter om att paren kan betraktas som en konsumerande enhet och att flera faktorer påverkar besluten under den sociala kundresan. Faktorerna kan sammanfattas till: individernas personliga preferenser, gemensamma mål och delad identitet och inflytande från externa parter.

Slutsats: Sammanfattningsvis konstateras att paren strävar efter att forma gemensamma ramar för varumärkespreferenser och kosthållning för att minimera beslutsalternativ och att underlätta beslutsprocessen. Det ramverk som förhandlas fram bildar en koppling mellan individerna som stärker deras relation och delade identitet i förhållande till dagligvaruhandeln. Fem-stegs-modellen för kundresan har varit förenlig med att kategorisera hur paren gått till väga för att nå beslut och genom the social distance continuum har påverkan från sociala interaktioner under de olika stegen kunnat bedömas. Analysen bekräftar att brand-owned touchpoints påverkar parens beslut genom extrapriser men att de integreras med sociala interaktioner som får stort utrymme i parens kundresor. Analysen visar också att distal social others har en inspirerande och utvärderande påverkan på besluten medan proximal social others bidrar med försäkring om att fatta trygga middagsval.}},
  author       = {{Stark, Jonatan and Sjöblom Wolfbrandt, Ebba and Resneli, Ceyda}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Delad identitet och gemensamma mål i dagligvaruhandeln: En kvalitativ studie om dynamiska beslut i parförhållanden}},
  year         = {{2024}},
}