Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Vad Klär Dig? Gröna Val eller Mänsklig Välfärd

From, Harald LU ; Ulvestaf, Victoria LU and Ragnarson, Andrea LU (2024) FEKH29 20241
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Forskningsfrågor: Vilken typ av CSR-arbete, miljömässigt eller socialt, främjar varumärkeslojaliteten och köpintentionen mest hos studenter vid Lunds universitet vid klädköp? Resulterar ökad varumärkeslojalitet i en högre köpintention?
Syfte: Studien syftar till att kartlägga och utforska vilket av områdena socialt och miljömässigt CSR-arbete som i högst grad främjar varumärkeslojalitet och köpintention bland studenter vid Lunds universitet inom klädbranschen. Dessutom undersöker studien om det finns ett samband där varumärkeslojalitet påverkar köpintention.
Metod: En kvantitativ forskningsmetod i form av ett experiment med tre grupper och totalt 189 respondenter har genomförts, där datainsamlingen skedde genom en enkätstudie.
... (More)
Forskningsfrågor: Vilken typ av CSR-arbete, miljömässigt eller socialt, främjar varumärkeslojaliteten och köpintentionen mest hos studenter vid Lunds universitet vid klädköp? Resulterar ökad varumärkeslojalitet i en högre köpintention?
Syfte: Studien syftar till att kartlägga och utforska vilket av områdena socialt och miljömässigt CSR-arbete som i högst grad främjar varumärkeslojalitet och köpintention bland studenter vid Lunds universitet inom klädbranschen. Dessutom undersöker studien om det finns ett samband där varumärkeslojalitet påverkar köpintention.
Metod: En kvantitativ forskningsmetod i form av ett experiment med tre grupper och totalt 189 respondenter har genomförts, där datainsamlingen skedde genom en enkätstudie.
Teoretiska perspektiv: Studien använder teori som baseras på artiklar och forskningslitteratur som berör CSR, köpintention, varumärkeslojalitet, digitalisering.
Resultat: Studiens resultat visade att socialt CSR-arbete signifikant främjar varumärkeslojalitet och köpintention än miljömässigt CSR-arbete. Ytterligare kan ett samband visas av att varumärkeslojalitet leder till ökad köpintention.
Slutsats: Resultatet kan analyseras med hjälp av Stimulus-Organism-Respons-modellen som förklarar orsakssambanden mellan de yttre stimuli och konsumenternas respons. Studien bidrar teoretiskt till forskningen genom att belysa hur två olika typer av CSR-initiativ påverkar konsumenternas varumärkeslojalitet och köpintention. Vidare belyses det positiva sambandet att varumärkeslojalitet ökar köpintentionen. Resultatet kan praktiskt hjälpa företag att förstå vilken typ av CSR-arbete som är mest effektiv för att bygga starka kundrelationer och öka köpbeteendet. Detta för företag inom klädbranschen som riktar sig mot unga, medvetna konsumenter​​. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
From, Harald LU ; Ulvestaf, Victoria LU and Ragnarson, Andrea LU
supervisor
organization
course
FEKH29 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Social CSR, Environmental CSR, Brand Loyalty, Purchase Intention, SOR
language
Swedish
id
9167756
date added to LUP
2024-06-28 11:32:47
date last changed
2024-06-28 11:32:47
@misc{9167756,
  abstract     = {{Forskningsfrågor: Vilken typ av CSR-arbete, miljömässigt eller socialt, främjar varumärkeslojaliteten och köpintentionen mest hos studenter vid Lunds universitet vid klädköp? Resulterar ökad varumärkeslojalitet i en högre köpintention?
Syfte: Studien syftar till att kartlägga och utforska vilket av områdena socialt och miljömässigt CSR-arbete som i högst grad främjar varumärkeslojalitet och köpintention bland studenter vid Lunds universitet inom klädbranschen. Dessutom undersöker studien om det finns ett samband där varumärkeslojalitet påverkar köpintention.
Metod: En kvantitativ forskningsmetod i form av ett experiment med tre grupper och totalt 189 respondenter har genomförts, där datainsamlingen skedde genom en enkätstudie. 
Teoretiska perspektiv: Studien använder teori som baseras på artiklar och forskningslitteratur som berör CSR, köpintention, varumärkeslojalitet, digitalisering. 
Resultat: Studiens resultat visade att socialt CSR-arbete signifikant främjar varumärkeslojalitet och köpintention än miljömässigt CSR-arbete. Ytterligare kan ett samband visas av att varumärkeslojalitet leder till ökad köpintention. 
Slutsats: Resultatet kan analyseras med hjälp av Stimulus-Organism-Respons-modellen som förklarar orsakssambanden mellan de yttre stimuli och konsumenternas respons. Studien bidrar teoretiskt till forskningen genom att belysa hur två olika typer av CSR-initiativ påverkar konsumenternas varumärkeslojalitet och köpintention. Vidare belyses det positiva sambandet att varumärkeslojalitet ökar köpintentionen. Resultatet kan praktiskt hjälpa företag att förstå vilken typ av CSR-arbete som är mest effektiv för att bygga starka kundrelationer och öka köpbeteendet. Detta för företag inom klädbranschen som riktar sig mot unga, medvetna konsumenter​​.}},
  author       = {{From, Harald and Ulvestaf, Victoria and Ragnarson, Andrea}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Vad Klär Dig? Gröna Val eller Mänsklig Välfärd}},
  year         = {{2024}},
}