Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

”Möjligheterna och hoten går hand i hand” En studie om svensklärares förhållningssätt till AI-verktyget ChatGPT

Holstein, Julia LU (2024) ÄSVM12 20241
Educational Sciences
Abstract (Swedish)
AI-verktyget ChatGPT, som efter användarens instruktioner snabbt kan generera väldisponerade, sammanhängande och mer eller mindre korrekta texter, har förändrat förutsättningarna för att producera text i grunden. Detta gäller inte minst elever i skolan. Skolverket (2024c) har med hänsyn till AI:s utveckling gått ut med nya, stränga, rekommendationer där de avråder lärare att använda sig av inlämningsuppgifter som betygsgrundande underlag.
Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap och förståelse för hur ChatGPT har påverkat undervisningen och yrkesvardagen hos gymnasielärare i svenska. Inlämningsuppgifter har haft ett särskilt fokus.
En netnografisk undersökning av inlägg och kommentarer i grupper specifika för lärare på... (More)
AI-verktyget ChatGPT, som efter användarens instruktioner snabbt kan generera väldisponerade, sammanhängande och mer eller mindre korrekta texter, har förändrat förutsättningarna för att producera text i grunden. Detta gäller inte minst elever i skolan. Skolverket (2024c) har med hänsyn till AI:s utveckling gått ut med nya, stränga, rekommendationer där de avråder lärare att använda sig av inlämningsuppgifter som betygsgrundande underlag.
Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap och förståelse för hur ChatGPT har påverkat undervisningen och yrkesvardagen hos gymnasielärare i svenska. Inlämningsuppgifter har haft ett särskilt fokus.
En netnografisk undersökning av inlägg och kommentarer i grupper specifika för lärare på Facebook samt en intervjustudie där sex gymnasielärare intervjuats utgör uppsatsens metoder och material. Undersökningarna visar att lärare i hög utsträckning kopplar samman inlämningsuppgifter med en risk för fuskande elever som skriver texter via ChatGPT. Inlämningsuppgifter anges ha utgjort svårigheter med rättssäkerhet långt före AI:s intåg i skolan, men problemen har intensifierats sedan ChatGPT:s lansering. Därutöver visade resultaten att lärares inställning till och användning av AI-verktyg varierar stort. Det framkom också att lärare har genomfört förändringar och använder sig av särskilda strategier i sin undervisning för att kringgå eller försvåra elevers möjlighet att vända sig till ChatGPT för att skriva sina texter. (Less)
Popular Abstract
ChatGPT, the artificial intelligent chat robot known for its ability to qickly create well-structured, coherent, and reasonably accurate texts based on user input, has fundamenally changed the landscape of text production. This is particularly evident among students in school. In response to AI advancements, the Swedish National Agency for Education (2024c) has issued new, more strict guidelines advicing teachers against using written assignments as a basis for grading.
The purpose of this thesis is to contribute knowledge and understanding of how ChatGPT has influenced teacher practices and the everyday professional life of high school Swedish teachers, with a particular focus on written assignments.
The research methods include a... (More)
ChatGPT, the artificial intelligent chat robot known for its ability to qickly create well-structured, coherent, and reasonably accurate texts based on user input, has fundamenally changed the landscape of text production. This is particularly evident among students in school. In response to AI advancements, the Swedish National Agency for Education (2024c) has issued new, more strict guidelines advicing teachers against using written assignments as a basis for grading.
The purpose of this thesis is to contribute knowledge and understanding of how ChatGPT has influenced teacher practices and the everyday professional life of high school Swedish teachers, with a particular focus on written assignments.
The research methods include a netnographic study of posts and comments in teacher-specific closed groups on Facebook, as well as an interview study with six high school teachers. The findings show that teachers frequently associate written assignments with the risk of students using ChatGPT to cheat. Written assignments have posed challenges with assessing students' texts long before AI's precence in schools, but these issues have intensified since the launch of ChatGPT. Additionally, the results showed that teachers' attitudes towards and use of AI vary greatly. Moreover, it was found that teachers have implemented different changes and strategies in their teaching to prevent or make it more complicated for students to use ChatGPT for writing assignments. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Holstein, Julia LU
supervisor
organization
course
ÄSVM12 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
ChatGPT, AI, assessment, written assignment, writing process
language
Swedish
id
9168040
date added to LUP
2024-08-01 12:49:36
date last changed
2024-08-01 12:49:36
@misc{9168040,
  abstract     = {{AI-verktyget ChatGPT, som efter användarens instruktioner snabbt kan generera väldisponerade, sammanhängande och mer eller mindre korrekta texter, har förändrat förutsättningarna för att producera text i grunden. Detta gäller inte minst elever i skolan. Skolverket (2024c) har med hänsyn till AI:s utveckling gått ut med nya, stränga, rekommendationer där de avråder lärare att använda sig av inlämningsuppgifter som betygsgrundande underlag.
Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap och förståelse för hur ChatGPT har påverkat undervisningen och yrkesvardagen hos gymnasielärare i svenska. Inlämningsuppgifter har haft ett särskilt fokus.
En netnografisk undersökning av inlägg och kommentarer i grupper specifika för lärare på Facebook samt en intervjustudie där sex gymnasielärare intervjuats utgör uppsatsens metoder och material. Undersökningarna visar att lärare i hög utsträckning kopplar samman inlämningsuppgifter med en risk för fuskande elever som skriver texter via ChatGPT. Inlämningsuppgifter anges ha utgjort svårigheter med rättssäkerhet långt före AI:s intåg i skolan, men problemen har intensifierats sedan ChatGPT:s lansering. Därutöver visade resultaten att lärares inställning till och användning av AI-verktyg varierar stort. Det framkom också att lärare har genomfört förändringar och använder sig av särskilda strategier i sin undervisning för att kringgå eller försvåra elevers möjlighet att vända sig till ChatGPT för att skriva sina texter.}},
  author       = {{Holstein, Julia}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{”Möjligheterna och hoten går hand i hand” En studie om svensklärares förhållningssätt till AI-verktyget ChatGPT}},
  year         = {{2024}},
}