Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Brand tribes: Varumärkeslojalitet hos europeiska fotbollssupportrar. En kvalitativ studie om tribalism inom europeisk fotboll.

Papadopoulos, Alexandros LU ; Christenson, Alexander Johan LU and Petersson, Pontus LU (2024) FEKH29 20241
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Titel: Brand tribes: Varumärkeslojalitet hos europeiska fotbollssupportrar
Seminariedatum: 2024-05-30
Kurs: FEKH29
Författare: Alexandros Papadopoulos, Alexander Christenson, Pontus Petersson
Handledare: Thomas Hellström & Clara Gustafsson
Nyckelord: Brand tribalism, Varumärkeslojalitet, Konsumentbeteende, Fotboll, Fotbollssupportrar, Missnöje.

Syfte: Denna kvalitativa uppsats undersöker hur tribalism hos fotbollssupportrar manifesterar sig. Fortsättningsvis
avser även denna studie att bättre förstå hur brand tribes mejslar medlemmarnas lojalitet och konsumentbeteende i
relation till deras klubblag.

Frågeställning: På vilka sätt manifesterar sig tribalism bland fotbollssupportrar och hur formar detta deras lojalitet
och... (More)
Titel: Brand tribes: Varumärkeslojalitet hos europeiska fotbollssupportrar
Seminariedatum: 2024-05-30
Kurs: FEKH29
Författare: Alexandros Papadopoulos, Alexander Christenson, Pontus Petersson
Handledare: Thomas Hellström & Clara Gustafsson
Nyckelord: Brand tribalism, Varumärkeslojalitet, Konsumentbeteende, Fotboll, Fotbollssupportrar, Missnöje.

Syfte: Denna kvalitativa uppsats undersöker hur tribalism hos fotbollssupportrar manifesterar sig. Fortsättningsvis
avser även denna studie att bättre förstå hur brand tribes mejslar medlemmarnas lojalitet och konsumentbeteende i
relation till deras klubblag.

Frågeställning: På vilka sätt manifesterar sig tribalism bland fotbollssupportrar och hur formar detta deras lojalitet
och konsumtionsmönster i relation till klubblag?

Metod: Empirin samlades genom kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med intervjufrågor som formades med
målet att beröra nyckelaspekter i vårt teoretiska ramverk. Som komplement till detta används observationer i form
av matchobservationer och retroaktiva observationer.

Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket som används består av attitydsrelaterade teorier om
varumärkeslojalitet och tidigare empiri om fotbollssupportrar som konsumenter.
Resultat: Studien visar på en väldigt stark lojalitet från supportrarna gentemot sin brand tribe, som har en väldigt
hög tröskel för att deras missnöje ska ge stora konsekvenser för klubben.

Slutsats: Studien finner att tribalism hos fotbollssupportrar skapar starka band av gemenskap och manifesterar sig
genom samhörighet, ramsor och liknande klädsel mellan tribemedlemmar. Dessa supportrar fortsätter stödja sin
klubb i med- och motgångar, men tvekar inte att uttrycka sina åsikter som individer men även i grupp. Denna
gemenskap formar ett homogeniserat konsumentbeteende som lojalister och denna lojalitet visar sig stundvis som
mer riktad mot triben än själva klubben som varumärke. (Less)
Popular Abstract
Title: Brand tribes: Brand loyalty of European football supporters
Seminar Date: 2024-05-30
Course: FEKH29
Authors: Alexandros Papadopoulos, Alexander Christenson, Pontus Petersson
Supervisors: Thomas Hellström & Clara Gustafsson
Keywords: Brand Loyalty, Consumer behavior, Football, Football supporters, Dissatisfaction.

Purpose: This qualitative thesis investigates how tribalism manifests among football supporters. Furthermore, this
study aims to better understand how brand tribes shape the loyalty and consumer behavior of their members in
relation to their football clubs.

Research Questions: In what ways does tribalism manifest among football supporters, and how does it shape their
loyalty and consumption patterns in... (More)
Title: Brand tribes: Brand loyalty of European football supporters
Seminar Date: 2024-05-30
Course: FEKH29
Authors: Alexandros Papadopoulos, Alexander Christenson, Pontus Petersson
Supervisors: Thomas Hellström & Clara Gustafsson
Keywords: Brand Loyalty, Consumer behavior, Football, Football supporters, Dissatisfaction.

Purpose: This qualitative thesis investigates how tribalism manifests among football supporters. Furthermore, this
study aims to better understand how brand tribes shape the loyalty and consumer behavior of their members in
relation to their football clubs.

Research Questions: In what ways does tribalism manifest among football supporters, and how does it shape their
loyalty and consumption patterns in relation to football clubs?

Methodology: The empirical data was collected through qualitative, semi-structured interviews with interview
questions designed to address key aspects of our theoretical framework. In addition, observations were used in the
form of match observations and retrospective observations.

Theoretical Perspectives: The theoretical framework includes attitude-related theories on brand loyalty and
previous research on football supporters as consumers.

Results: The study shows a very strong loyalty from the supporters towards the brand tribe, which has a very high
threshold for their dissatisfaction to have significant consequences.

Conclusion: The study finds that tribalism among football supporters creates strong bonds of community and
manifests itself through solidarity, chants, and similar clothing among tribe members. These supporters continue to
support their club through good times and bad, but do not hesitate to express their opinions both individually and as
a group. This community forms a homogenized consumer behavior as loyalists, and this loyalty sometimes appears
to be more directed towards the tribe than the club as a brand. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Papadopoulos, Alexandros LU ; Christenson, Alexander Johan LU and Petersson, Pontus LU
supervisor
organization
course
FEKH29 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Brand Loyalty, Consumer behavior, Football, Football supporters, Dissatisfaction
language
Swedish
id
9172124
date added to LUP
2024-08-21 08:58:21
date last changed
2024-08-21 08:58:21
@misc{9172124,
  abstract     = {{Titel: Brand tribes: Varumärkeslojalitet hos europeiska fotbollssupportrar
Seminariedatum: 2024-05-30
Kurs: FEKH29
Författare: Alexandros Papadopoulos, Alexander Christenson, Pontus Petersson
Handledare: Thomas Hellström & Clara Gustafsson
Nyckelord: Brand tribalism, Varumärkeslojalitet, Konsumentbeteende, Fotboll, Fotbollssupportrar, Missnöje.

Syfte: Denna kvalitativa uppsats undersöker hur tribalism hos fotbollssupportrar manifesterar sig. Fortsättningsvis
avser även denna studie att bättre förstå hur brand tribes mejslar medlemmarnas lojalitet och konsumentbeteende i
relation till deras klubblag.

Frågeställning: På vilka sätt manifesterar sig tribalism bland fotbollssupportrar och hur formar detta deras lojalitet
och konsumtionsmönster i relation till klubblag?

Metod: Empirin samlades genom kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med intervjufrågor som formades med
målet att beröra nyckelaspekter i vårt teoretiska ramverk. Som komplement till detta används observationer i form
av matchobservationer och retroaktiva observationer.

Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket som används består av attitydsrelaterade teorier om
varumärkeslojalitet och tidigare empiri om fotbollssupportrar som konsumenter.
Resultat: Studien visar på en väldigt stark lojalitet från supportrarna gentemot sin brand tribe, som har en väldigt
hög tröskel för att deras missnöje ska ge stora konsekvenser för klubben.

Slutsats: Studien finner att tribalism hos fotbollssupportrar skapar starka band av gemenskap och manifesterar sig
genom samhörighet, ramsor och liknande klädsel mellan tribemedlemmar. Dessa supportrar fortsätter stödja sin
klubb i med- och motgångar, men tvekar inte att uttrycka sina åsikter som individer men även i grupp. Denna
gemenskap formar ett homogeniserat konsumentbeteende som lojalister och denna lojalitet visar sig stundvis som
mer riktad mot triben än själva klubben som varumärke.}},
  author       = {{Papadopoulos, Alexandros and Christenson, Alexander Johan and Petersson, Pontus}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Brand tribes: Varumärkeslojalitet hos europeiska fotbollssupportrar. En kvalitativ studie om tribalism inom europeisk fotboll.}},
  year         = {{2024}},
}