Scene-setting i tränares instruktioner och återkoppling
(2022) In ASLA:s skriftserie 29. p.167-185- Abstract (Swedish)
- Artikeln behandlar ett återkommande språkligt mönster i idrottstränares instruktioner och återkoppling till tränande barn. Mönstret utgörs av ett tvåledat yttrande där ett instruerande led föregås av ett orienterande led med lägre informationsvärde och en delvis annan funktion. I artikeln beskrivs detta orienterande led som scene-setting, vilket syftar på att den orientering som föregår och förbereder instruktionen är nödvändig för att yttrandet i sin helhet ska fungera kommunikativt. Förekomsten av scene-setting i tränares instruktioner får konsekvenser för hur yttrandet struktureras språkligt, och i artikeln åskådliggörs detta genom analyser av två strukturer: dels en V3-struktur där en initial när-sats följs av en sats med rak ordföljd,... (More)
- Artikeln behandlar ett återkommande språkligt mönster i idrottstränares instruktioner och återkoppling till tränande barn. Mönstret utgörs av ett tvåledat yttrande där ett instruerande led föregås av ett orienterande led med lägre informationsvärde och en delvis annan funktion. I artikeln beskrivs detta orienterande led som scene-setting, vilket syftar på att den orientering som föregår och förbereder instruktionen är nödvändig för att yttrandet i sin helhet ska fungera kommunikativt. Förekomsten av scene-setting i tränares instruktioner får konsekvenser för hur yttrandet struktureras språkligt, och i artikeln åskådliggörs detta genom analyser av två strukturer: dels en V3-struktur där en initial när-sats följs av en sats med rak ordföljd, dels en kontrasterande satsrelation som påverkar möjligheten att använda konjunktion. En central slutsats är att instruktionernas utformning är starkt påverkad av de speciella kommunikativa villkor som präglar en träningskontext som inkluderar barn. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/0af993a1-7052-49fd-9828-c7e5673183ec
- author
- Collberg, Philippe LU and Lundin, Katarina LU
- organization
- publishing date
- 2022
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- scene-setting, instruktioner, återkoppling, satsrelationer, ungdomsträning, V3
- host publication
- Språk i skola, på fritid och i arbetsliv : Aktuella arenor för svensk forskning inom tillämpad språkvetenskap - Aktuella arenor för svensk forskning inom tillämpad språkvetenskap
- series title
- ASLA:s skriftserie
- editor
- Sundqvist, Pia ; Waldmann, Christian ; Straszer, Boglárka and Ljung Egeland, Birgitta
- volume
- 29
- pages
- 19 pages
- publisher
- ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée
- ISSN
- 2004-108X
- 1100-5629
- ISBN
- 978-91-87884-29-0
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 0af993a1-7052-49fd-9828-c7e5673183ec
- date added to LUP
- 2022-04-12 13:37:44
- date last changed
- 2022-10-12 11:39:35
@inbook{0af993a1-7052-49fd-9828-c7e5673183ec, abstract = {{Artikeln behandlar ett återkommande språkligt mönster i idrottstränares instruktioner och återkoppling till tränande barn. Mönstret utgörs av ett tvåledat yttrande där ett instruerande led föregås av ett orienterande led med lägre informationsvärde och en delvis annan funktion. I artikeln beskrivs detta orienterande led som scene-setting, vilket syftar på att den orientering som föregår och förbereder instruktionen är nödvändig för att yttrandet i sin helhet ska fungera kommunikativt. Förekomsten av scene-setting i tränares instruktioner får konsekvenser för hur yttrandet struktureras språkligt, och i artikeln åskådliggörs detta genom analyser av två strukturer: dels en V3-struktur där en initial när-sats följs av en sats med rak ordföljd, dels en kontrasterande satsrelation som påverkar möjligheten att använda konjunktion. En central slutsats är att instruktionernas utformning är starkt påverkad av de speciella kommunikativa villkor som präglar en träningskontext som inkluderar barn.}}, author = {{Collberg, Philippe and Lundin, Katarina}}, booktitle = {{Språk i skola, på fritid och i arbetsliv : Aktuella arenor för svensk forskning inom tillämpad språkvetenskap}}, editor = {{Sundqvist, Pia and Waldmann, Christian and Straszer, Boglárka and Ljung Egeland, Birgitta}}, isbn = {{978-91-87884-29-0}}, issn = {{2004-108X}}, keywords = {{scene-setting; instruktioner; återkoppling; satsrelationer; ungdomsträning; V3}}, language = {{swe}}, pages = {{167--185}}, publisher = {{ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée}}, series = {{ASLA:s skriftserie}}, title = {{Scene-setting i tränares instruktioner och återkoppling}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/116763149/Collberg_Lundin_FINAL.pdf}}, volume = {{29}}, year = {{2022}}, }