Regionaltågssatsningars effekt på fastighetsvärden - en studie av Västkustbanan i Skåne
(2007) In Bulletin 237 / 3000- Abstract (Swedish)
- I samband med byggandet av den nya järnvägssträckningen mellan Landskrona och Helsingborg byggdes kring år 2000 flera nya pågatågsstationer både längs den nya järnvägssträckningen men även längs med den tidigare järnvägen. Dessa nya stationer som placerades på orter som tidigare helt saknat tågtrafik ger en möjlighet att jämföra utvecklingen på dessa orter med utvecklingen på andra liknande orter.
I denna studie används förändringar i fastighetspriser för att se om och i vilken utsträckning som den nya tågtrafiken har ökat ortens attraktivitet som bostadsort. En av de stora fördelarna med fastighetsprisstudier är att en prisförändring fångar in värdet av alla förändringar utifrån konsumentens synvinkel och värdering. För... (More) - I samband med byggandet av den nya järnvägssträckningen mellan Landskrona och Helsingborg byggdes kring år 2000 flera nya pågatågsstationer både längs den nya järnvägssträckningen men även längs med den tidigare järnvägen. Dessa nya stationer som placerades på orter som tidigare helt saknat tågtrafik ger en möjlighet att jämföra utvecklingen på dessa orter med utvecklingen på andra liknande orter.
I denna studie används förändringar i fastighetspriser för att se om och i vilken utsträckning som den nya tågtrafiken har ökat ortens attraktivitet som bostadsort. En av de stora fördelarna med fastighetsprisstudier är att en prisförändring fångar in värdet av alla förändringar utifrån konsumentens synvinkel och värdering. För att skatta tågtrafikens inflytande används en difference in difference – modell där en kontrollgrupp med fastigheter som inte berörs av tillgänglighetsförbättringen används för att kontrollera för den allmänna prisutvecklingen I området. Resultaten visar att vi för majoriteten av orterna med ny tågtrafik inte kan se någon effekt på fastighetspriserna i perioden efter att tågtrafiken startade. Det är endast för en ort, Rydebäck, som det finns tecken på att fastighetspriserna i området inom 2 km från stationen har haft en högre prisökningstakt än kontrollområdet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/1261539
- author
- Jonsson, Lina LU
- organization
- publishing date
- 2007
- type
- Book/Report
- publication status
- published
- subject
- in
- Bulletin 237 / 3000
- pages
- 31 pages
- publisher
- Lunds universitet, instutionen för teknik och samhälle, trafik och väg
- report number
- Bulletin 237 / 3000
- external identifiers
-
- other:CODEN:LUTVDG/(TVTT-3191)1-26/2007
- ISSN
- 1653-1930
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 8380abdf-5dfe-4942-8070-a10ad934a2a1 (old id 1261539)
- date added to LUP
- 2016-04-01 15:19:28
- date last changed
- 2018-11-21 20:33:51
@techreport{8380abdf-5dfe-4942-8070-a10ad934a2a1, abstract = {{I samband med byggandet av den nya järnvägssträckningen mellan Landskrona och Helsingborg byggdes kring år 2000 flera nya pågatågsstationer både längs den nya järnvägssträckningen men även längs med den tidigare järnvägen. Dessa nya stationer som placerades på orter som tidigare helt saknat tågtrafik ger en möjlighet att jämföra utvecklingen på dessa orter med utvecklingen på andra liknande orter.<br/><br> <br/><br> I denna studie används förändringar i fastighetspriser för att se om och i vilken utsträckning som den nya tågtrafiken har ökat ortens attraktivitet som bostadsort. En av de stora fördelarna med fastighetsprisstudier är att en prisförändring fångar in värdet av alla förändringar utifrån konsumentens synvinkel och värdering. För att skatta tågtrafikens inflytande används en difference in difference – modell där en kontrollgrupp med fastigheter som inte berörs av tillgänglighetsförbättringen används för att kontrollera för den allmänna prisutvecklingen I området. Resultaten visar att vi för majoriteten av orterna med ny tågtrafik inte kan se någon effekt på fastighetspriserna i perioden efter att tågtrafiken startade. Det är endast för en ort, Rydebäck, som det finns tecken på att fastighetspriserna i området inom 2 km från stationen har haft en högre prisökningstakt än kontrollområdet.}}, author = {{Jonsson, Lina}}, institution = {{Lunds universitet, instutionen för teknik och samhälle, trafik och väg}}, issn = {{1653-1930}}, language = {{swe}}, number = {{Bulletin 237 / 3000}}, series = {{Bulletin 237 / 3000}}, title = {{Regionaltågssatsningars effekt på fastighetsvärden - en studie av Västkustbanan i Skåne}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/4367111/1261540.pdf}}, year = {{2007}}, }