Sediment transport and bathymetric change at Honrafjörður tidal inlet
(2018) In Vatten: tidskrift för vattenvård /Journal of Water Management and research 2018(4). p.171-180- Abstract
- The relatively calm area behind barrier island are favored locations for harbors even though the navigation through the inlet itself can be challenging. Different measures like dredging or coastal structures might be necessary to ensure the desired water depth to maintain a safe navigation. Iceland as an island country depends strongly on reliable navigational routes connecting harbors to the ocean to ensure its economic wealth. The port of Höfn at the Hornafjörður inlet in southeastern Iceland is the main navigational link for the commercial fishing in this area.The interactions between longshore sediment transport and sediment transport induces by the inlet flow and waves are complex and led to navigational limitations in history. A... (More)
- The relatively calm area behind barrier island are favored locations for harbors even though the navigation through the inlet itself can be challenging. Different measures like dredging or coastal structures might be necessary to ensure the desired water depth to maintain a safe navigation. Iceland as an island country depends strongly on reliable navigational routes connecting harbors to the ocean to ensure its economic wealth. The port of Höfn at the Hornafjörður inlet in southeastern Iceland is the main navigational link for the commercial fishing in this area.The interactions between longshore sediment transport and sediment transport induces by the inlet flow and waves are complex and led to navigational limitations in history. A deeper understanding of local transport patterns is needed to ensure a reliable navigation at the Hornafjörður inlet and limit economic losses in future. Regarding the complexity of the situation around the inlet and the limited data on local hydrodynamics, mathematical modeling must be used to simulate local currents. This article focuses on the research performed and model results gained in connection with the master thesis project “Sediment transport and bathymetric change at Hornafjörður tidal inlet – Field data analysis and mathematical modeling” (Klante, 2018). (Less)
- Abstract (Swedish)
- Det relativt lugna området bakom barriärö är en fördelaktig plats för hamn trots att navigationen genom själva inloppet kan vara utmanande. Olika åtgärder såsom muddring eller kuststrukturer kan vara nöd-vändiga för att säkerställa det önskade vattendjupet för en säker navigering. Island som är en önation är beroende av tillförlitliga navigeringsvägar som förbinder hamnar med havet. Detta för att säkerställa sitt ekonomiska välstånd. Hamnen vid Hornafjörður inloppet på sydöstra Island är den viktigaste navigering-slänken för det kommersiella fisket i detta område. Samspelet mellan kustströmmarnas sedimenttransport och sedimenttransporter som orsakas av inloppsflöde och vågor i området är komplexa och har historiskt sett lett... (More)
- Det relativt lugna området bakom barriärö är en fördelaktig plats för hamn trots att navigationen genom själva inloppet kan vara utmanande. Olika åtgärder såsom muddring eller kuststrukturer kan vara nöd-vändiga för att säkerställa det önskade vattendjupet för en säker navigering. Island som är en önation är beroende av tillförlitliga navigeringsvägar som förbinder hamnar med havet. Detta för att säkerställa sitt ekonomiska välstånd. Hamnen vid Hornafjörður inloppet på sydöstra Island är den viktigaste navigering-slänken för det kommersiella fisket i detta område. Samspelet mellan kustströmmarnas sedimenttransport och sedimenttransporter som orsakas av inloppsflöde och vågor i området är komplexa och har historiskt sett lett till navigerigingsbegränsningar. En bättre förståelse av det lokala transportmönstret behövs för att säkerställa en pålitlig navigering vid Hornafjörðurs inlopp och begränsa ekonomiska förluster i framtiden. När det gäller komplexiteten i situationen kring inloppet och de begränsade data som finns om lokal hy-drodynamik, måste matematisk modellering användas för att simulera de lokala strömmarna. Denna artikel fokuserar på den forskningen som utförts och modellresultatet som uppnåtts i samband med masterprojek-tet “Sedimenttransport och badymetrisk förändring vid Hornafjördur tidvatteninlopp – Fältdataanalys och matematisk modellering” (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/1cbb973d-82be-4274-b460-7b640ec54700
- author
- Klante, Clemens LU and Sigurðarson, Sigurður
- organization
- alternative title
- Sedimenttransport och batymetrisk förändring vid Hornafjörðurs tidvatteninlopp
- publishing date
- 2018-03-27
- type
- Contribution to journal
- publication status
- published
- subject
- keywords
- hydrodynamic modelling, Iceland, tidal inlet, sediment transport, TELEMAC
- in
- Vatten: tidskrift för vattenvård /Journal of Water Management and research
- volume
- 2018
- issue
- 4
- pages
- 171 - 180
- publisher
- Föreningen Vatten
- ISSN
- 0042-2886
- language
- English
- LU publication?
- yes
- id
- 1cbb973d-82be-4274-b460-7b640ec54700
- alternative location
- https://www.tidskriftenvatten.se/wp-content/uploads/2019/03/VATTEN_4_173-182.pdf
- date added to LUP
- 2019-04-30 10:40:42
- date last changed
- 2023-06-19 15:03:19
@article{1cbb973d-82be-4274-b460-7b640ec54700, abstract = {{The relatively calm area behind barrier island are favored locations for harbors even though the navigation through the inlet itself can be challenging. Different measures like dredging or coastal structures might be necessary to ensure the desired water depth to maintain a safe navigation. Iceland as an island country depends strongly on reliable navigational routes connecting harbors to the ocean to ensure its economic wealth. The port of Höfn at the Hornafjörður inlet in southeastern Iceland is the main navigational link for the commercial fishing in this area.The interactions between longshore sediment transport and sediment transport induces by the inlet flow and waves are complex and led to navigational limitations in history. A deeper understanding of local transport patterns is needed to ensure a reliable navigation at the Hornafjörður inlet and limit economic losses in future. Regarding the complexity of the situation around the inlet and the limited data on local hydrodynamics, mathematical modeling must be used to simulate local currents. This article focuses on the research performed and model results gained in connection with the master thesis project “Sediment transport and bathymetric change at Hornafjörður tidal inlet – Field data analysis and mathematical modeling” (Klante, 2018).}}, author = {{Klante, Clemens and Sigurðarson, Sigurður}}, issn = {{0042-2886}}, keywords = {{hydrodynamic modelling; Iceland; tidal inlet; sediment transport; TELEMAC}}, language = {{eng}}, month = {{03}}, number = {{4}}, pages = {{171--180}}, publisher = {{Föreningen Vatten}}, series = {{Vatten: tidskrift för vattenvård /Journal of Water Management and research}}, title = {{Sediment transport and bathymetric change at Honrafjörður tidal inlet}}, url = {{https://www.tidskriftenvatten.se/wp-content/uploads/2019/03/VATTEN_4_173-182.pdf}}, volume = {{2018}}, year = {{2018}}, }