Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att veta är bra - Att lära nytt ger hopp om bättring

Harrysson, Lars LU and Strid, Anna-Lena LU (2011)
Abstract (Swedish)
Syftet med projektet var att synliggöra lärandeprocesser hos personal inom organisationer verksamma i socialt arbete. Tre förvaltningar i Helsingborgs stad samt Socialhögskolan vid Lunds universitet, Campus Helsingborg, studerades. Projektet genomfördes med hjälp av skuggning (shadowing), reflekterande lärandecirklar och en återkopplande lärandefestival. Perspektivsättningen i rapporten, och den teoretiska grunden för projektet, hämtades från pragmatismens idéer om pedagogik. Resultatet visar att många lärandeprocesser pågår, att personal vill lära, men att det av olika skäl skapas och/eller upprätthålls strukturella hinder för lärandet, ambitioner och viljor om motsatsen många gånger till trots.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
and
organization
publishing date
type
Book/Report
publication status
unpublished
subject
keywords
Pedagogik, lärande, socialt arbete, pragmatism, skuggning, lärandecirklar
pages
54 pages
publisher
[Publisher information missing]
language
Swedish
LU publication?
yes
id
b0758095-7163-4ef7-843f-14524162e4f5 (old id 2152217)
date added to LUP
2016-04-04 14:04:57
date last changed
2018-11-21 21:18:09
@techreport{b0758095-7163-4ef7-843f-14524162e4f5,
  abstract     = {{Syftet med projektet var att synliggöra lärandeprocesser hos personal inom organisationer verksamma i socialt arbete. Tre förvaltningar i Helsingborgs stad samt Socialhögskolan vid Lunds universitet, Campus Helsingborg, studerades. Projektet genomfördes med hjälp av skuggning (shadowing), reflekterande lärandecirklar och en återkopplande lärandefestival. Perspektivsättningen i rapporten, och den teoretiska grunden för projektet, hämtades från pragmatismens idéer om pedagogik. Resultatet visar att många lärandeprocesser pågår, att personal vill lära, men att det av olika skäl skapas och/eller upprätthålls strukturella hinder för lärandet, ambitioner och viljor om motsatsen många gånger till trots.}},
  author       = {{Harrysson, Lars and Strid, Anna-Lena}},
  institution  = {{[Publisher information missing]}},
  keywords     = {{Pedagogik; lärande; socialt arbete; pragmatism; skuggning; lärandecirklar}},
  language     = {{swe}},
  title        = {{Att veta är bra - Att lära nytt ger hopp om bättring}},
  url          = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/6276196/2152309.pdf}},
  year         = {{2011}},
}