Utvärdering av nätbaserad specialistsjuksköterskeutbildning inom vård av äldre - en samverkan mellan sex lärosäten
(2012)- Abstract (Swedish)
- Behovet av geriatrisk och gerontologisk kompetens är stor och det är angeläget att öka antalet specialistutbildade sjuksköterskor inom vård av äldre. Sveriges befolkning blir allt äldre, vilket bland annat beror på att vi blir bättre på att främja människors hälsa och bota sjukdomar. Den ökade medellivslängden till trots, kantas ofta den sista tiden i livet av en period med ett ökat behov av vårdinsatser. Den äldre personens besvär, sjukdomar och livssituation skiljer sig också åt från yngres och därför krävs en god kompetens inom geriatrik och gerontologi. Syftet med denna rapport är att utvärdera genomförandet av ett nätbaserat specialistsjuksköterskeprogram inom vård av äldre, i samverkan mellan sex lärosäten (Göteborgs universitet,... (More)
- Behovet av geriatrisk och gerontologisk kompetens är stor och det är angeläget att öka antalet specialistutbildade sjuksköterskor inom vård av äldre. Sveriges befolkning blir allt äldre, vilket bland annat beror på att vi blir bättre på att främja människors hälsa och bota sjukdomar. Den ökade medellivslängden till trots, kantas ofta den sista tiden i livet av en period med ett ökat behov av vårdinsatser. Den äldre personens besvär, sjukdomar och livssituation skiljer sig också åt från yngres och därför krävs en god kompetens inom geriatrik och gerontologi. Syftet med denna rapport är att utvärdera genomförandet av ett nätbaserat specialistsjuksköterskeprogram inom vård av äldre, i samverkan mellan sex lärosäten (Göteborgs universitet, Hälsohögskolan Jönköping, Högskolan Kristianstad, Högskolan Väst, Linnéuniversitetet och Lunds universitet), främst ur ett studerandeperspektiv. Programutvärdering, kursutvärderingar samt resultatet från en extern granskning ligger till grund för rapporten. Resultatet visar att arbetssättet, en nätbaserad utbildning som getts på halvfart under två års tid, upplevdes av flertalet studenter som positivt eftersom det gav dem stor flexibilitet, medan bristen på avsatt studietid från arbetsgivarna upplevdes som ett problem. Andra positiva aspekter som studenterna lyfte fram var kompetensen hos lärarna på respektive lärosäte och tryggheten i att ha en basgrupp och mentor. Ny kunskap och användandet av vetenskapliga studier betonades, samt att kunna koppla dessa till det praktiska arbetet. Det övergripande intrycket var, enligt en extern granskare, professor Kerstin Segesten, en ”mycket gedigen utbildning som borde rusta sjuksköterskor väl för arbetet inom äldrevård.” (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/3232379
- author
- Bjurbrant Birgersson, Ann-Marie ; Hovde, Boel LU and Särnwald, Karin
- organization
- publishing date
- 2012
- type
- Book/Report
- publication status
- unpublished
- subject
- categories
- Higher Education
- publisher
- [Publisher information missing]
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- additional info
- The information about affiliations in this record was updated in December 2015. The record was previously connected to the following departments: Division of Nursing (Closed 2012) (013065000)
- id
- 3bcc30b1-5cb9-4bae-a263-c1455cecaec8 (old id 3232379)
- date added to LUP
- 2016-04-04 13:13:41
- date last changed
- 2018-11-21 21:12:47
@techreport{3bcc30b1-5cb9-4bae-a263-c1455cecaec8, abstract = {{Behovet av geriatrisk och gerontologisk kompetens är stor och det är angeläget att öka antalet specialistutbildade sjuksköterskor inom vård av äldre. Sveriges befolkning blir allt äldre, vilket bland annat beror på att vi blir bättre på att främja människors hälsa och bota sjukdomar. Den ökade medellivslängden till trots, kantas ofta den sista tiden i livet av en period med ett ökat behov av vårdinsatser. Den äldre personens besvär, sjukdomar och livssituation skiljer sig också åt från yngres och därför krävs en god kompetens inom geriatrik och gerontologi. Syftet med denna rapport är att utvärdera genomförandet av ett nätbaserat specialistsjuksköterskeprogram inom vård av äldre, i samverkan mellan sex lärosäten (Göteborgs universitet, Hälsohögskolan Jönköping, Högskolan Kristianstad, Högskolan Väst, Linnéuniversitetet och Lunds universitet), främst ur ett studerandeperspektiv. Programutvärdering, kursutvärderingar samt resultatet från en extern granskning ligger till grund för rapporten. Resultatet visar att arbetssättet, en nätbaserad utbildning som getts på halvfart under två års tid, upplevdes av flertalet studenter som positivt eftersom det gav dem stor flexibilitet, medan bristen på avsatt studietid från arbetsgivarna upplevdes som ett problem. Andra positiva aspekter som studenterna lyfte fram var kompetensen hos lärarna på respektive lärosäte och tryggheten i att ha en basgrupp och mentor. Ny kunskap och användandet av vetenskapliga studier betonades, samt att kunna koppla dessa till det praktiska arbetet. Det övergripande intrycket var, enligt en extern granskare, professor Kerstin Segesten, en ”mycket gedigen utbildning som borde rusta sjuksköterskor väl för arbetet inom äldrevård.”}}, author = {{Bjurbrant Birgersson, Ann-Marie and Hovde, Boel and Särnwald, Karin}}, institution = {{[Publisher information missing]}}, language = {{swe}}, title = {{Utvärdering av nätbaserad specialistsjuksköterskeutbildning inom vård av äldre - en samverkan mellan sex lärosäten}}, year = {{2012}}, }