Vad krävs i praktiken för att bli docent?
(2012) In Ekonomisk Debatt 40(3). p.5-18- Abstract (Swedish)
- För att nå framgång i den akademiska världen och på ett lyckosamt sätt konkur- rera om begränsade resurser är det rationellt för den enskilde att snabbt söka nå docenttitel. När allt fler forskare försöker bli docenter, samtidigt som nya univer- sitet av statusskäl vill bygga upp en grupp av docenter och professorer, riskerar docenttitelns värde att devalveras. I artikeln undersöker vi om de facto-kraven för docentur i nationalekonomi och statsvetenskap understiger de jure-kraven. Vårt resultat är i huvudsak nekande för såväl nationalekonomer som statsvetare. Däremot varierar de facto-kraven för docentur betänkligt mellan lärosäten, i synnerhet inom statsvetenskapen. Vårt material ger vid handen att de facto-kra- ven är lägre vid de nyare... (More)
- För att nå framgång i den akademiska världen och på ett lyckosamt sätt konkur- rera om begränsade resurser är det rationellt för den enskilde att snabbt söka nå docenttitel. När allt fler forskare försöker bli docenter, samtidigt som nya univer- sitet av statusskäl vill bygga upp en grupp av docenter och professorer, riskerar docenttitelns värde att devalveras. I artikeln undersöker vi om de facto-kraven för docentur i nationalekonomi och statsvetenskap understiger de jure-kraven. Vårt resultat är i huvudsak nekande för såväl nationalekonomer som statsvetare. Däremot varierar de facto-kraven för docentur betänkligt mellan lärosäten, i synnerhet inom statsvetenskapen. Vårt material ger vid handen att de facto-kra- ven är lägre vid de nyare universiteten, för nationalekonomer är kraven tvärtom lägre vid några av de äldre. (Less)
    Please use this url to cite or link to this publication:
    https://lup.lub.lu.se/record/3365083
- author
- Brommesson, Douglas LU and Erlingsson, Gissur LU
- organization
- publishing date
- 2012
- type
- Contribution to journal
- publication status
- published
- subject
- categories
- Higher Education
- in
- Ekonomisk Debatt
- volume
- 40
- issue
- 3
- pages
- 5 - 18
- publisher
- Nationalekonomiska föreningen
- ISSN
- 0345-2646
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- d6876934-5c73-4449-b954-dcb61b07c733 (old id 3365083)
- date added to LUP
- 2016-04-01 14:15:38
- date last changed
- 2025-04-04 14:00:05
@article{d6876934-5c73-4449-b954-dcb61b07c733,
  abstract     = {{För att nå framgång i den akademiska världen och på ett lyckosamt sätt konkur- rera om begränsade resurser är det rationellt för den enskilde att snabbt söka nå docenttitel. När allt fler forskare försöker bli docenter, samtidigt som nya univer- sitet av statusskäl vill bygga upp en grupp av docenter och professorer, riskerar docenttitelns värde att devalveras. I artikeln undersöker vi om de facto-kraven för docentur i nationalekonomi och statsvetenskap understiger de jure-kraven. Vårt resultat är i huvudsak nekande för såväl nationalekonomer som statsvetare. Däremot varierar de facto-kraven för docentur betänkligt mellan lärosäten, i synnerhet inom statsvetenskapen. Vårt material ger vid handen att de facto-kra- ven är lägre vid de nyare universiteten, för nationalekonomer är kraven tvärtom lägre vid några av de äldre.}},
  author       = {{Brommesson, Douglas and Erlingsson, Gissur}},
  issn         = {{0345-2646}},
  language     = {{swe}},
  number       = {{3}},
  pages        = {{5--18}},
  publisher    = {{Nationalekonomiska föreningen}},
  series       = {{Ekonomisk Debatt}},
  title        = {{Vad krävs i praktiken för att bli docent?}},
  volume       = {{40}},
  year         = {{2012}},
}