Det deformerade rummet : från Welles till Friedkin via konstfilm
(1999) In Absalon 16. p.147-159- Abstract
- Texten är en diskussion av kompositionella aspekter på film med centralperspektivet som utgångspunkt. Detta jämförs med parallellperspektivet som kom till Europa från framförallt Japan och kom att utgöra ett dominerande inflytande på den europeiska modernismen inom måleriet. Vid sidan om rent kompositionella aspekter diskuteras i texten zoom estetiken och den ursprungligen oavsiktliga perspektivförskjutningen som blev en del av den moderna filmens estetik. Denna jämförs med djupfokusestetiken som den utvecklades på 40-talet.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/3e0b95fd-5933-44cf-9f21-caa6f5aa3f1b
- author
- Widman, Magnus LU
- organization
- publishing date
- 1999
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Zoomestetik, Friedkin, centralperspektiv, parallellperspektiv, djupfokus
- host publication
- Mannen med filmkameran : studier i modern film och filmisk modernism - studier i modern film och filmisk modernism
- series title
- Absalon
- editor
- Andersson, Lars Gustaf and Hedling, Erik
- volume
- 16
- pages
- 147 - 159
- publisher
- Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet
- ISSN
- 1102-5522
- ISBN
- 91-88396-15-0
- language
- Swedish
- LU publication?
- no
- id
- 3e0b95fd-5933-44cf-9f21-caa6f5aa3f1b
- date added to LUP
- 2016-10-14 15:11:37
- date last changed
- 2019-06-11 12:45:42
@inbook{3e0b95fd-5933-44cf-9f21-caa6f5aa3f1b, abstract = {{Texten är en diskussion av kompositionella aspekter på film med centralperspektivet som utgångspunkt. Detta jämförs med parallellperspektivet som kom till Europa från framförallt Japan och kom att utgöra ett dominerande inflytande på den europeiska modernismen inom måleriet. Vid sidan om rent kompositionella aspekter diskuteras i texten zoom estetiken och den ursprungligen oavsiktliga perspektivförskjutningen som blev en del av den moderna filmens estetik. Denna jämförs med djupfokusestetiken som den utvecklades på 40-talet.}}, author = {{Widman, Magnus}}, booktitle = {{Mannen med filmkameran : studier i modern film och filmisk modernism}}, editor = {{Andersson, Lars Gustaf and Hedling, Erik}}, isbn = {{91-88396-15-0}}, issn = {{1102-5522}}, keywords = {{Zoomestetik; Friedkin; centralperspektiv; parallellperspektiv; djupfokus}}, language = {{swe}}, pages = {{147--159}}, publisher = {{Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet}}, series = {{Absalon}}, title = {{Det deformerade rummet : från Welles till Friedkin via konstfilm}}, volume = {{16}}, year = {{1999}}, }