From PowerPoints to Reality - Managing Strategic Change in the Paper Packaging Industry
(2014)- Abstract
- This thesis explores and describes strategic change towards increased customer
orientation and innovation in the Swedish forest and paper packaging industry, an
industry which has been subject to calls for new strategic directions for more than two
decades. The large-scale and cost-efficient strategy, which has been the industry's
hallmark, is in need of a more customer based and innovative emphasis.
The research is inspired by different schools of thought in strategy and motivated by
the limited longitudinal studies; on the link between customer orientation,
innovation and strategy, and on this empirical setting. The link is of particular
relevance given the emerging... (More) - This thesis explores and describes strategic change towards increased customer
orientation and innovation in the Swedish forest and paper packaging industry, an
industry which has been subject to calls for new strategic directions for more than two
decades. The large-scale and cost-efficient strategy, which has been the industry's
hallmark, is in need of a more customer based and innovative emphasis.
The research is inspired by different schools of thought in strategy and motivated by
the limited longitudinal studies; on the link between customer orientation,
innovation and strategy, and on this empirical setting. The link is of particular
relevance given the emerging paradigms of dual and ambidextrous strategies in
literature and practice, integrating strategies focused on cost and differentiation,
efficiency and innovation – at the same time. This development further adds to the
need for more insight into the gap between strategy development and
implementation.
A qualitative and longitudinal case study of one actor in the Swedish forest and paper
packaging industry is carried out. Crossing several theoretical boundaries, the research
contributes to knowledge on what strategic change towards increased customer
orientation and innovation entails: what the challenges are, how they can be
managed, and how change can be measured.
In the case study, strategic change is found to be a time-consuming, incremental yet
revolutionary process. Far from a linear journey, it is challenged by paradoxes on a
strategic and organisational level formed by dual and seemingly opposing strategic
intents. It is managed by expanding the perspective of the value chain and using
traditional levers such as the organisational structure. But more interestingly, it is also
managed by means of less orthodox ways for market learning, development and
featuring of new offerings combined with faith in the direction aimed for.
This thesis argues that being able to manage a strategic change towards this end
requires an integration of rational and pragmatic thinking and doing that combines
levers and measures of cultural and cognitive change with more traditional ones. It
contributes to a further understanding of this challenging endeavour and to future
research on competitive and sustainable development of mature industries. (Less) - Abstract (Swedish)
- Popular Abstract in Swedish
Den viktigaste frågan för många företag handlar om att trygga långsiktig och
framgångsrik utveckling. Men hur säkerställer man ett företags framtid när efterfrågan
förändras och kostnaderna för produktionen bara ökar? Hur hanterar man
teknikutvecklingen och ändrade maktförhållanden i värdekedjan? Svaren på dessa
frågor är ofta nytänkande, innovation och en stark kundorientering. Detta är
självklara begrepp i sammanhang som beskriver ett företags strategi, som hos
exempelvis IKEA, Apple och Google. Den här avhandlingen handlar inte om dem.
Den handlar om företag i den svenska skogsindustrin som både måste och vill bli mer
som... (More) - Popular Abstract in Swedish
Den viktigaste frågan för många företag handlar om att trygga långsiktig och
framgångsrik utveckling. Men hur säkerställer man ett företags framtid när efterfrågan
förändras och kostnaderna för produktionen bara ökar? Hur hanterar man
teknikutvecklingen och ändrade maktförhållanden i värdekedjan? Svaren på dessa
frågor är ofta nytänkande, innovation och en stark kundorientering. Detta är
självklara begrepp i sammanhang som beskriver ett företags strategi, som hos
exempelvis IKEA, Apple och Google. Den här avhandlingen handlar inte om dem.
Den handlar om företag i den svenska skogsindustrin som både måste och vill bli mer
som dem. Fast på sina egna villkor.
Under mer än två decennier har företag i den svenska skogsindustrin uppmanats att
byta strategisk riktning. Det tillvägagångssätt som sedan andra världskriget bidragit
till att placera svenska massa-, och pappersproducenter på världskartan håller inte
längre måttet. Den storskaliga och produktionseffektiva strategi, som varit industrins
signum, måste utvecklas mot en mer kundorienterad riktning där innovation och
värdeskapande erbjudanden står i fokus. Denna avhandling handlar om de
utmaningar som en sådan resa kan innebära, hur resan kan genomföras och ett litet
annorlunda sätt att mäta förändringen.
Avhandlingen baseras på en kvalitativ och flerårig fallstudie av
förpackningspappersföretaget Billerud1 och bidrar till att öka förståelsen för strategisk
förändring i mogna branscher som den svenska skogsindustrin. De empiriska
resultaten bygger på djupintervjuer, möten och studier av intern och extern
kommunikation, som sedan tolkats och omtolkats i relation till olika skolbildningar
inom strategiforskningen och teorier inom marknadsföring (kundorientering) och
innovation.
I strategi- och managementlitteraturen finns många svar på vad strategi är och hur en
förändring kan genomföras. Närliggande begrepp som kundorientering och
innovation har också skilda definitioner och angreppssätt. Att byta riktning sätter
1 Den här avhandlingen omfattar en studie av Billerud mellan 2004 och 2010. I slutet av 2012 blev
Billerud, BillerudKorsnäs genom ett samgående med Korsnäs.
strålkastaren på vad ett företags strategi omfattar och framförallt hur den förverkligas.
Särskilt intressant för den här avhandlingen är relationen mellan ett företags
existerande och önskade strategi, och kopplingen till just kundorientering och
innovation. En koppling som kan tyckas självklar men som hittills har studerats i
begränsad omfattning. Hur en förändring av dessa begrepp hänger ihop och hanteras i
ett företag som Billerud vet vi inte heller mycket om.
När ett företag i skogsindustrin vill bryta mot ett historiskt tillvägagångssätt uppstår
utmaningar. Att bestämma sig för att bli mer kundorienterad och innovativ är enkelt.
Att omsätta det i vardagen är betydligt svårare. En utmaning som inte bara handlar
om nya verktyg och processer utan om sökandet efter svar på frågor som ett företag
kanske aldrig tidigare behövt ställa. Dessa frågor är angelägna i relation till de synsätt
som är på frammarsch i litteraturen och i näringslivet, där till synes helt motstridiga
strategier samverkar. Genom att föra samman dessa olika strategier på samma karta
försöker jag i avhandlingen återge det landskap som den här förändringen omfattar.
Ett landskap där det som har format aktörer i den svenska skogsindustrin
(kostnadsfokus, produktionskomptens, kvalitet) läggs intill det önskade (kundfokus,
innovation, entreprenörskap).
Resan mot en ny riktning, någonstans mittemellan de två ytterligheterna, visar sig
kräva långt mer situationsanpassade angreppssätt för att skapa ny förståelse och
genomförandekraft än vad traditionella tankeskolor inom strategi och strategisk
ledning erbjuder. Utöver att använda den organisatoriska strukturen som
möjliggörare (genom att dela upp ansvaret för det nya och det existerande) är ett
utvidgat perspektiv bortom kunden centralt. Mest intressant är hur Billerud gick
tillväga för att lära om marknadens behov och utveckla nya erbjudanden, kombinerat
med en fast tro på den nya riktningen. Angreppssätt som fler än det studerade
företaget kan dra nytta av och som normalt sett förknippas med den typen av kända
företag som nämns i inledningen.
För att mäta ett företags utveckling och framsteg är siffrorna på sista raden ett
självklart mått. Men det ekonomiska resultatet är inte alltid en bra indikator på att
resan går åt rätt håll. Givet att strategisk förändring kräver en ny förståelse är språket
ett intressant medel och mått på densamma. Inspirerad av en kvantitativ metod som
används inom kognitiv psykologi har jag mätt förändringen av språkets innebörd över
tid. En analys med intressanta och signifikanta resultat som uppmanar till fortsatt
utveckling och studier av liknande karaktär.
För att genomföra en strategisk förändring mot ökad kundorientering och innovation
krävs en blandning av rationella och pragmatiska antaganden och aktiviteter, en
kombination av åtgärder för kulturell och kognitiv förändring och mer traditionella
styrmedel. Denna avhandling ökar förståelsen för utmaningen och vill bidra till
fortsatt forskning i frågan om vad mogna industriers framtida och hållbara utveckling
innebär. En framtid där enkelhet och dialog kan bli centrala framgångsfaktorer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/4378824
- author
- Olander Roese, Malin LU
- supervisor
- opponent
-
- Professor Brege, Staffan, Linköping University, Linköping
- organization
- publishing date
- 2014
- type
- Thesis
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Strategic Change, Customer Orientation, Innovation, Longitudinal Case Study, Paper Packaging Industry
- pages
- 234 pages
- publisher
- Lund University LTH
- defense location
- Stora Hörsalen, IKDC, Sölvegatan 26, Lund University Faculty of Enigneering
- defense date
- 2014-04-25 10:15:00
- ISBN
- 978-91-7473-968-8
- language
- English
- LU publication?
- yes
- id
- eee52b3c-320e-4d53-9d70-76a5a814f8bd (old id 4378824)
- date added to LUP
- 2016-04-04 10:14:20
- date last changed
- 2018-11-21 20:57:36
@phdthesis{eee52b3c-320e-4d53-9d70-76a5a814f8bd, abstract = {{This thesis explores and describes strategic change towards increased customer<br/><br> orientation and innovation in the Swedish forest and paper packaging industry, an<br/><br> industry which has been subject to calls for new strategic directions for more than two<br/><br> decades. The large-scale and cost-efficient strategy, which has been the industry's<br/><br> hallmark, is in need of a more customer based and innovative emphasis.<br/><br> The research is inspired by different schools of thought in strategy and motivated by<br/><br> the limited longitudinal studies; on the link between customer orientation,<br/><br> innovation and strategy, and on this empirical setting. The link is of particular<br/><br> relevance given the emerging paradigms of dual and ambidextrous strategies in<br/><br> literature and practice, integrating strategies focused on cost and differentiation,<br/><br> efficiency and innovation – at the same time. This development further adds to the<br/><br> need for more insight into the gap between strategy development and<br/><br> implementation.<br/><br> A qualitative and longitudinal case study of one actor in the Swedish forest and paper<br/><br> packaging industry is carried out. Crossing several theoretical boundaries, the research<br/><br> contributes to knowledge on what strategic change towards increased customer<br/><br> orientation and innovation entails: what the challenges are, how they can be<br/><br> managed, and how change can be measured.<br/><br> In the case study, strategic change is found to be a time-consuming, incremental yet<br/><br> revolutionary process. Far from a linear journey, it is challenged by paradoxes on a<br/><br> strategic and organisational level formed by dual and seemingly opposing strategic<br/><br> intents. It is managed by expanding the perspective of the value chain and using<br/><br> traditional levers such as the organisational structure. But more interestingly, it is also<br/><br> managed by means of less orthodox ways for market learning, development and<br/><br> featuring of new offerings combined with faith in the direction aimed for.<br/><br> This thesis argues that being able to manage a strategic change towards this end<br/><br> requires an integration of rational and pragmatic thinking and doing that combines<br/><br> levers and measures of cultural and cognitive change with more traditional ones. It<br/><br> contributes to a further understanding of this challenging endeavour and to future<br/><br> research on competitive and sustainable development of mature industries.}}, author = {{Olander Roese, Malin}}, isbn = {{978-91-7473-968-8}}, keywords = {{Strategic Change; Customer Orientation; Innovation; Longitudinal Case Study; Paper Packaging Industry}}, language = {{eng}}, publisher = {{Lund University LTH}}, school = {{Lund University}}, title = {{From PowerPoints to Reality - Managing Strategic Change in the Paper Packaging Industry}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/5493752/4378870.pdf}}, year = {{2014}}, }