Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Tala mera om språk : textgenomlysning med grammatiska redskap

Lundin, Katarina LU (2014)
Abstract (Swedish)
I "Tala mera om språk. Textgenomlysning med grammatiska redskap" presenterar författaren praktiska tillämpningar av grammatiska analysredskap, som kan avtäcka mönster i elevernas texter. Sådana mönster är viktiga att upptäcka om man vill kunna hjälpa varje elev att förbättra sina texter. Mönstren är också nödvändiga att sätta ord på i resonemang om elevernas språkutveckling.



Författaren visar att man med hjälp av grammatiskt betingade genomlysningar av elevskrivna texter kan landa i en språkutvecklingspraktik som är begriplig för både lärare och elever. Samtidigt tydliggörs värdet av kunskaper om grammatik och svenska språkets struktur för den som ska bistå eleverna i deras språkutveckling. Här används samma... (More)
I "Tala mera om språk. Textgenomlysning med grammatiska redskap" presenterar författaren praktiska tillämpningar av grammatiska analysredskap, som kan avtäcka mönster i elevernas texter. Sådana mönster är viktiga att upptäcka om man vill kunna hjälpa varje elev att förbättra sina texter. Mönstren är också nödvändiga att sätta ord på i resonemang om elevernas språkutveckling.



Författaren visar att man med hjälp av grammatiskt betingade genomlysningar av elevskrivna texter kan landa i en språkutvecklingspraktik som är begriplig för både lärare och elever. Samtidigt tydliggörs värdet av kunskaper om grammatik och svenska språkets struktur för den som ska bistå eleverna i deras språkutveckling. Här används samma utgångspunkter och samma analysredskap som i huvudboken "Tala om språk. Grammatik för lärarstuderande", skriven av samma författare, men perspektivet både vidgas och specificeras – praktiken träder fram. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
publishing date
type
Book/Report
publication status
published
subject
categories
Higher Education
pages
160 pages
publisher
Studentlitteratur AB
ISBN
9789144104249
language
Swedish
LU publication?
yes
additional info
The information about affiliations in this record was updated in December 2015. The record was previously connected to the following departments: Swedish (015011001)
id
8136c614-b73d-4854-b753-facaae70acf1 (old id 4858522)
date added to LUP
2016-04-04 11:55:21
date last changed
2018-11-21 21:07:59
@book{8136c614-b73d-4854-b753-facaae70acf1,
  abstract     = {{I "Tala mera om språk. Textgenomlysning med grammatiska redskap" presenterar författaren praktiska tillämpningar av grammatiska analysredskap, som kan avtäcka mönster i elevernas texter. Sådana mönster är viktiga att upptäcka om man vill kunna hjälpa varje elev att förbättra sina texter. Mönstren är också nödvändiga att sätta ord på i resonemang om elevernas språkutveckling. <br/><br>
<br/><br>
Författaren visar att man med hjälp av grammatiskt betingade genomlysningar av elevskrivna texter kan landa i en språkutvecklingspraktik som är begriplig för både lärare och elever. Samtidigt tydliggörs värdet av kunskaper om grammatik och svenska språkets struktur för den som ska bistå eleverna i deras språkutveckling. Här används samma utgångspunkter och samma analysredskap som i huvudboken "Tala om språk. Grammatik för lärarstuderande", skriven av samma författare, men perspektivet både vidgas och specificeras – praktiken träder fram.}},
  author       = {{Lundin, Katarina}},
  isbn         = {{9789144104249}},
  language     = {{swe}},
  publisher    = {{Studentlitteratur AB}},
  title        = {{Tala mera om språk : textgenomlysning med grammatiska redskap}},
  year         = {{2014}},
}