Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Kommentar. Regeringsformen och de statliga lärosätena

Wenander, Henrik LU orcid (2024) In Statsvetenskaplig tidskrift 126(3). p.571-576
Abstract (Swedish)
Shirin Ahlbäck Öberg belyser i sin artikel i detta nummer av Statsvetenskaplig tidskrift några viktiga aspekter av hur lärosätenas konstitutionella ställning har utvecklats fram till 1974 års regeringsform och därefter. I ett större perspektiv visar hennes bidrag också på några allmänna drag i regeringsformens tillkomst och betydelse för den offentliga verksamheten. I denna kommentar ger jag några reflektioner mot bakgrund av artikeln i ett konstitutionellt rättsligt perspektiv. I likhet med Ahlbäck Öberg fokuserar jag på de lärosäten (unviversitet och högskolor) som har staten som huvudman, se bilagan till högskoleförordningen (1993:100). Jag kommer alltså på samma sätt som hon att koncentrera mig på de statliga lärosätena och inte gå in... (More)
Shirin Ahlbäck Öberg belyser i sin artikel i detta nummer av Statsvetenskaplig tidskrift några viktiga aspekter av hur lärosätenas konstitutionella ställning har utvecklats fram till 1974 års regeringsform och därefter. I ett större perspektiv visar hennes bidrag också på några allmänna drag i regeringsformens tillkomst och betydelse för den offentliga verksamheten. I denna kommentar ger jag några reflektioner mot bakgrund av artikeln i ett konstitutionellt rättsligt perspektiv. I likhet med Ahlbäck Öberg fokuserar jag på de lärosäten (unviversitet och högskolor) som har staten som huvudman, se bilagan till högskoleförordningen (1993:100). Jag kommer alltså på samma sätt som hon att koncentrera mig på de statliga lärosätena och inte gå in på de fåtaliga lärosäten som är organiserade i privaträttslig form.Kommentaren utgår först från några allmänna drag i regeringsformens uppbyggnad och inriktning när det gäller den offentliga verksamheten som också Ahlbäck Öbergs bidrag berör. I det följande uppmärksammar jag på detta sätt ambitionen att regeringsformen angavs beskriva det som redan gällde och tillämpades (kodifiering) och att en bärande idé är en tydlig åtskillnad mel-lan offentlig och privat verksamhet. Därefter gör jag några iakttagelser om de statliga lärosätenas rättsliga ställning som förvaltningsmyndigheter i dagens svenska konstitutionella system samt om möjligheter för framtiden. Fokus ligger på den institutionella autonomin, medan jag inte går närmare in på den individuella akademiska friheten.
(Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
publishing date
type
Contribution to journal
publication status
published
subject
keywords
Konstitutionell rätt, Statsrätt, Högre utbildning, Akademisk frihet, Högskoleautonomi, Constitutional law
in
Statsvetenskaplig tidskrift
volume
126
issue
3
pages
6 pages
publisher
Fahlbeckska stiftelsen
ISSN
0039-0747
language
Swedish
LU publication?
yes
id
4ba7f61b-e2d9-473f-9a90-e7709494c9e2
alternative location
https://journals.lub.lu.se/st/article/view/26688/23354
date added to LUP
2024-10-21 13:29:48
date last changed
2025-04-04 15:25:39
@article{4ba7f61b-e2d9-473f-9a90-e7709494c9e2,
  abstract     = {{Shirin Ahlbäck Öberg belyser i sin artikel i detta nummer av Statsvetenskaplig tidskrift några viktiga aspekter av hur lärosätenas konstitutionella ställning har utvecklats fram till 1974 års regeringsform och därefter. I ett större perspektiv visar hennes bidrag också på några allmänna drag i regeringsformens tillkomst och betydelse för den offentliga verksamheten. I denna kommentar ger jag några reflektioner mot bakgrund av artikeln i ett konstitutionellt rättsligt perspektiv. I likhet med Ahlbäck Öberg fokuserar jag på de lärosäten (unviversitet och högskolor) som har staten som huvudman, se bilagan till högskoleförordningen (1993:100). Jag kommer alltså på samma sätt som hon att koncentrera mig på de statliga lärosätena och inte gå in på de fåtaliga lärosäten som är organiserade i privaträttslig form.Kommentaren  utgår  först  från  några  allmänna  drag  i  regeringsformens  uppbyggnad och inriktning när det gäller den offentliga verksamheten som också Ahlbäck Öbergs bidrag berör. I det följande uppmärksammar jag på detta sätt ambitionen att regeringsformen angavs beskriva det som redan gällde och tillämpades (kodifiering) och att en bärande idé är en tydlig åtskillnad mel-lan offentlig och privat verksamhet. Därefter gör jag några iakttagelser om de statliga lärosätenas rättsliga ställning som förvaltningsmyndigheter i dagens svenska  konstitutionella  system  samt  om  möjligheter  för  framtiden.  Fokus  ligger på den institutionella autonomin, medan jag inte går närmare in på den individuella akademiska friheten.<br/>}},
  author       = {{Wenander, Henrik}},
  issn         = {{0039-0747}},
  keywords     = {{Konstitutionell rätt; Statsrätt; Högre utbildning; Akademisk frihet; Högskoleautonomi; Constitutional law}},
  language     = {{swe}},
  number       = {{3}},
  pages        = {{571--576}},
  publisher    = {{Fahlbeckska stiftelsen}},
  series       = {{Statsvetenskaplig tidskrift}},
  title        = {{Kommentar. Regeringsformen och de statliga lärosätena}},
  url          = {{https://journals.lub.lu.se/st/article/view/26688/23354}},
  volume       = {{126}},
  year         = {{2024}},
}