Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Hur skapar vi den offentlighet vi vill ha?

Larsson Heidenblad, David LU and Lundberg, Björn LU orcid (2025) In Historisk Tidskrift 145(4). p.827-836
Abstract (Swedish)
De senaste decennierna har inneburit stora omvälvningar av den svenska offentligheten. Internets genomslag, de sociala medierna och smarta telefoner har i grunden förändrat hur vi tar till oss information om aktuella händelser och kunskap om det förflutna. Traditionell läsning har haft svårt att konkurrera med audiovisuella medier i den nya uppmärksamhetsekonomin. Vilka roller historiker ska ha och vilka plattformar vi ska verka på är långt ifrån givet.
I universitetsvärlden spelar historisk forskning med självklarhet fortsatt en stor roll. Men hur ser det ut utanför akademins väggar? I vilken utsträckning blir vi lästa och lyssnade på? Vad krävs för att den kunskap som vi tar fram ska vara en angelägenhet bortom... (More)
De senaste decennierna har inneburit stora omvälvningar av den svenska offentligheten. Internets genomslag, de sociala medierna och smarta telefoner har i grunden förändrat hur vi tar till oss information om aktuella händelser och kunskap om det förflutna. Traditionell läsning har haft svårt att konkurrera med audiovisuella medier i den nya uppmärksamhetsekonomin. Vilka roller historiker ska ha och vilka plattformar vi ska verka på är långt ifrån givet.
I universitetsvärlden spelar historisk forskning med självklarhet fortsatt en stor roll. Men hur ser det ut utanför akademins väggar? I vilken utsträckning blir vi lästa och lyssnade på? Vad krävs för att den kunskap som vi tar fram ska vara en angelägenhet bortom seminarieborden?
Kan vi föreställa oss ett 2030-tal där historiker tar större plats i offent-
ligheten? (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
and
organization
publishing date
type
Contribution to journal
publication status
published
subject
keywords
Forskningskommunikation, samverkan, offentlighet, historiker
in
Historisk Tidskrift
volume
145
issue
4
pages
827 - 836
publisher
Svenska Historiska Foreningen
ISSN
0345-469X
language
Swedish
LU publication?
yes
id
58704427-b213-4962-8f69-dddb59439885
alternative location
https://www.historisktidskrift.se/index.php/june20/article/view/1316
date added to LUP
2025-12-03 09:46:48
date last changed
2025-12-11 14:45:24
@article{58704427-b213-4962-8f69-dddb59439885,
  abstract     = {{De senaste decennierna har inneburit stora omvälvningar av den svenska offentligheten. Internets genomslag, de sociala medierna och smarta telefoner har i grunden förändrat hur vi tar till oss information om aktuella händelser och kunskap om det förflutna. Traditionell läsning har haft svårt att konkurrera med audiovisuella medier i den nya uppmärksamhetsekonomin. Vilka roller historiker ska ha och vilka plattformar vi ska verka på är långt ifrån givet.<br/>I universitetsvärlden spelar historisk forskning med självklarhet fortsatt en stor roll. Men hur ser det ut utanför akademins väggar? I vilken utsträckning blir vi lästa och lyssnade på? Vad krävs för att den kunskap som vi tar fram ska vara en angelägenhet bortom seminarieborden?<br/>Kan vi föreställa oss ett 2030-tal där historiker tar större plats i offent-<br/>ligheten?}},
  author       = {{Larsson Heidenblad, David and Lundberg, Björn}},
  issn         = {{0345-469X}},
  keywords     = {{Forskningskommunikation; samverkan; offentlighet; historiker}},
  language     = {{swe}},
  number       = {{4}},
  pages        = {{827--836}},
  publisher    = {{Svenska Historiska Foreningen}},
  series       = {{Historisk Tidskrift}},
  title        = {{Hur skapar vi den offentlighet vi vill ha?}},
  url          = {{https://www.historisktidskrift.se/index.php/june20/article/view/1316}},
  volume       = {{145}},
  year         = {{2025}},
}