Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att mäta restid : Test av mätmetod för att mäta bilisters och cyklandes restid i tätort

Ekblad, Hampus LU and Svensson, Åse LU (2019)
Abstract (Swedish)
Syftet med projektet var att utifrån förändring av cyklandes och bilisters restider, och tillhörande förändringar i bil- och cykelflöden, koppla förändringar i restidskvot till förändringar i färdmedelsval, då hastighetsgränsen sänks från 50 till 40 km/h. Restiden mättes med metoden ”car following” samt liknande metod för cykel som vi kallar ”bike following”. Resultaten visar att restiderna, generellt sett, har ökat för bil, vilket är att förvänta vid en sänkt skyltad hastighet. När det kommer till cyklandes restid är det svårare att direkt utläsa om restiderna har ökat eller minskat, även om data generellt visar en liten minskning. En tydlig lärdom från det här projektet är hur viktigt det är med bra flödesmätningar för att kunna göra... (More)
Syftet med projektet var att utifrån förändring av cyklandes och bilisters restider, och tillhörande förändringar i bil- och cykelflöden, koppla förändringar i restidskvot till förändringar i färdmedelsval, då hastighetsgränsen sänks från 50 till 40 km/h. Restiden mättes med metoden ”car following” samt liknande metod för cykel som vi kallar ”bike following”. Resultaten visar att restiderna, generellt sett, har ökat för bil, vilket är att förvänta vid en sänkt skyltad hastighet. När det kommer till cyklandes restid är det svårare att direkt utläsa om restiderna har ökat eller minskat, även om data generellt visar en liten minskning. En tydlig lärdom från det här projektet är hur viktigt det är med bra flödesmätningar för att kunna göra ordentliga före- och efterstudier. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
and
organization
publishing date
type
Book/Report
publication status
published
subject
keywords
hastighet, flöde, restid, cykel, bil, restidskvot
pages
35 pages
language
Swedish
LU publication?
yes
id
872de637-01f3-4881-8e10-427ee2f8bf2d
date added to LUP
2019-05-21 13:12:18
date last changed
2019-06-11 16:17:37
@techreport{872de637-01f3-4881-8e10-427ee2f8bf2d,
  abstract     = {{Syftet med projektet var att utifrån förändring av cyklandes och bilisters restider, och tillhörande förändringar i bil- och cykelflöden, koppla förändringar i restidskvot till förändringar i färdmedelsval, då hastighetsgränsen sänks från 50 till 40 km/h. Restiden mättes med metoden ”car following” samt liknande metod för cykel som vi kallar ”bike following”. Resultaten visar att restiderna, generellt sett, har ökat för bil, vilket är att förvänta vid en sänkt skyltad hastighet. När det kommer till cyklandes restid är det svårare att direkt utläsa om restiderna har ökat eller minskat, även om data generellt visar en liten minskning. En tydlig lärdom från det här projektet är hur viktigt det är med bra flödesmätningar för att kunna göra ordentliga före- och efterstudier.}},
  author       = {{Ekblad, Hampus and Svensson, Åse}},
  keywords     = {{hastighet; flöde; restid; cykel; bil; restidskvot}},
  language     = {{swe}},
  month        = {{05}},
  title        = {{Att mäta restid : Test av mätmetod för att mäta bilisters och cyklandes restid i tätort}},
  url          = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/64652410/Att_m_ta_restid_Test_av_m_tmetod.pdf}},
  year         = {{2019}},
}