Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

DATAEKONOMIER : Om plattformar, tredjepartsaktörer och behovet av transparens på digitala marknader

Larsson, Stefan LU (2020)
Abstract (Swedish)
Mycket av den digitala datainsamlingen av personers information sker utan att konsumenterna är medvetna om det eller ens har någon praktisk möjlighet att påverka. Detta får direkta konsekvenser för konkurrensens förutsättningar, men aktualiserar också frågan om hur dataskydd, konkurrens och det bredare konsumentskyddet förhåller sig till varandra och, i förlängningen hur de olika tillsynsmyndigheterna kunde bättre positionera sig.

I ljuset av pågående regleringsdiskussioner i både Europa och USA kring digitala plattformars konkurrenspåverkan syftar denna studie till att öka kunskapen om vilken roll individers data – inklusive personuppgifter – spelar på digitala och digitaliserade marknader.

Studien inkluderar en... (More)
Mycket av den digitala datainsamlingen av personers information sker utan att konsumenterna är medvetna om det eller ens har någon praktisk möjlighet att påverka. Detta får direkta konsekvenser för konkurrensens förutsättningar, men aktualiserar också frågan om hur dataskydd, konkurrens och det bredare konsumentskyddet förhåller sig till varandra och, i förlängningen hur de olika tillsynsmyndigheterna kunde bättre positionera sig.

I ljuset av pågående regleringsdiskussioner i både Europa och USA kring digitala plattformars konkurrenspåverkan syftar denna studie till att öka kunskapen om vilken roll individers data – inklusive personuppgifter – spelar på digitala och digitaliserade marknader.

Studien inkluderar en begreppsdiskussion baserad på en genomgång av både mångfacetterad och kritisk litteratur om hur man kan förstå de dataekonomier som involverar digitala plattformar. Plattformarna och den marknadslogik de representerar kan förstås på flera sätt, och i denna rapport diskuteras begrepp som datafiering, skalbarhet, artificiell intelligens (AI), digitala ekosystem och transparensfrågor.

Utöver begreppsdiskussionerna redovisas två empiriska studier, som även kompletteras av en bibliometrisk analys över områdets forskningslitteratur:
1.) en kartläggning av närvarande tredjepartsspårare, det vill säga så kallade kakor (eller cookies), på ett urval av för den svenska marknaden relevanta hemsidor inom fem sektorer (mediehus, handel/retail, bank/försäkring, offentlig sektor, vård/hälsa);
2.) resultat från webbspårningsstudien användes i intervjuer med fyra digitala fokusgrupper om 10–12 deltagare i varje.

Rapporten rekommenderar att tredjepartsproblematiken och datahandlande marknader bör ägnas mer uppmärksamhet eftersom det både från ett individ- och företagsperspektiv är en icke-transparent praktik. Dvs., det finns ett behöva av att stimulera transparens i dataekonomierna.

Mycket talar för att dataekonomier och kommersiella plattformsaktörers dominans föranleder ett ökat samverkansbehov mellan tillsynsmyndigheter som Datainspektionen, Konsumentverket och Konkurrensverket. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
contributor
LU orcid and Jensen-Urstad, Anders
organization
publishing date
type
Book/Report
publication status
published
subject
keywords
dataekonomier, digitala plattformar, tredjepartsaktörer, tredjepartsspårning, cookies, konsumenters medvetenhet, brist på transparens, konkurrens, AI, algortimer, kommersiella datapraktiker, data och värde
pages
136 pages
publisher
Konkurrensverket
ISSN
1652-8069
project
AI Transparency and Consumer Trust
DATA/TRUST: Tillitsbaserad personuppgiftshantering i den digitala ekonomin
language
Swedish
LU publication?
yes
additional info
Stefan Larsson är docent i teknik och social förändring vid institutionen för teknik och samhälle på LTH, Lunds universitet där han leder en forskargrupp inriktad mot digitalisering, datadrivna marknader och AI, med fokus på tillit, transparens och ansvar. Han är jurist och disputerad i såväl rättssociologi som i fysisk planering.
id
9eb9bdc8-c25d-46ed-a39a-c6e99d35a6e8
date added to LUP
2020-11-09 15:09:31
date last changed
2020-11-19 02:23:17
@techreport{9eb9bdc8-c25d-46ed-a39a-c6e99d35a6e8,
  abstract     = {{Mycket av den digitala datainsamlingen av personers information sker utan att konsumenterna är medvetna om det eller ens har någon praktisk möjlighet att påverka. Detta får direkta konsekvenser för konkurrensens förutsättningar, men aktualiserar också frågan om hur dataskydd, konkurrens och det bredare konsumentskyddet förhåller sig till varandra och, i förlängningen hur de olika tillsynsmyndigheterna kunde bättre positionera sig.<br/><br/>I ljuset av pågående regleringsdiskussioner i både Europa och USA kring digitala plattformars konkurrenspåverkan syftar denna studie till att öka kunskapen om vilken roll individers data – inklusive personuppgifter – spelar på digitala och digitaliserade marknader.<br/><br/>Studien inkluderar en begreppsdiskussion baserad på en genomgång av både mångfacetterad och kritisk litteratur om hur man kan förstå de dataekonomier som involverar digitala plattformar. Plattformarna och den marknadslogik de representerar kan förstås på flera sätt, och i denna rapport diskuteras begrepp som datafiering, skalbarhet, artificiell intelligens (AI), digitala ekosystem och transparensfrågor.<br/><br/>Utöver begreppsdiskussionerna redovisas två empiriska studier, som även kompletteras av en bibliometrisk analys över områdets forskningslitteratur:<br/>1.) en kartläggning av närvarande tredjepartsspårare, det vill säga så kallade kakor (eller cookies), på ett urval av för den svenska marknaden relevanta hemsidor inom fem sektorer (mediehus, handel/retail, bank/försäkring, offentlig sektor, vård/hälsa);<br/>2.) resultat från webbspårningsstudien användes i intervjuer med fyra digitala fokusgrupper om 10–12 deltagare i varje. <br/><br/>Rapporten rekommenderar att tredjepartsproblematiken och datahandlande marknader bör ägnas mer uppmärksamhet eftersom det både från ett individ- och företagsperspektiv är en icke-transparent praktik. Dvs., det finns ett behöva av att stimulera transparens i dataekonomierna. <br/><br/>Mycket talar för att dataekonomier och kommersiella plattformsaktörers dominans föranleder ett ökat samverkansbehov mellan tillsynsmyndigheter som Datainspektionen, Konsumentverket och Konkurrensverket.}},
  author       = {{Larsson, Stefan}},
  institution  = {{Konkurrensverket}},
  issn         = {{1652-8069}},
  keywords     = {{dataekonomier; digitala plattformar; tredjepartsaktörer; tredjepartsspårning; cookies; konsumenters medvetenhet; brist på transparens; konkurrens; AI; algortimer; kommersiella datapraktiker; data och värde}},
  language     = {{swe}},
  month        = {{11}},
  title        = {{DATAEKONOMIER : Om plattformar, tredjepartsaktörer och behovet av transparens på digitala marknader}},
  url          = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/86660810/Larsson_2020_DATAEKONOMIER_2020_4_v2.pdf}},
  year         = {{2020}},
}