Skatt på bränsle - hur kan fisket anpassas?
(2023) In AgriFood Fokus- Abstract (Swedish)
- EU-kommissionen har lagt fram ett förslag på nytt energiskattedirektiv som innebär att yrkesfisket kan komma att betala bränsleskatt. Detta medför i så fall ökade kostnader och lägre lönsamhet för yrkesfisket inom EU. Syftet med denna studie är att undersöka hur fisket kan anpassa sig till en bränsleskatt genom att på olika sätt minska sin bränsleförbrukning.
Våra resultat visar att fisket kan minska bränsleförbrukningen på kort sikt genom att köra långsammare och fiska närmare hamnen. På medellång sikt kan fiskare byta eller anpassa sina redskap och på lång sikt kan fiskare investera i mer bränslesnåla motorer eller behöva dra ned på fisket. För att underlätta anpassningarna kan styrmedel, såsom investeringsstöd och... (More) - EU-kommissionen har lagt fram ett förslag på nytt energiskattedirektiv som innebär att yrkesfisket kan komma att betala bränsleskatt. Detta medför i så fall ökade kostnader och lägre lönsamhet för yrkesfisket inom EU. Syftet med denna studie är att undersöka hur fisket kan anpassa sig till en bränsleskatt genom att på olika sätt minska sin bränsleförbrukning.
Våra resultat visar att fisket kan minska bränsleförbrukningen på kort sikt genom att köra långsammare och fiska närmare hamnen. På medellång sikt kan fiskare byta eller anpassa sina redskap och på lång sikt kan fiskare investera i mer bränslesnåla motorer eller behöva dra ned på fisket. För att underlätta anpassningarna kan styrmedel, såsom investeringsstöd och innovationsstöd användas. På lång sikt ger hållbart förvaltade fiskbestånd bättre förutsättningar för fisket att hantera högre bränslekostnader. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/a73d1332-f8b8-4d29-8650-709cb49ef232
- author
- Malmström, Nils LU ; Sidemo Holm, William LU ; Hammarlund, Cecilia LU and Waldo, Staffan LU
- organization
- publishing date
- 2023-01-24
- type
- Book/Report
- publication status
- published
- subject
- categories
- Popular Science
- in
- AgriFood Fokus
- issue
- 2023:1
- pages
- 18 pages
- publisher
- AgriFood Economics Centre
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- a73d1332-f8b8-4d29-8650-709cb49ef232
- alternative location
- https://agrifood.se/Files/AgriFood_Fokus20231.pdf
- date added to LUP
- 2023-09-07 17:57:43
- date last changed
- 2024-05-30 09:38:12
@techreport{a73d1332-f8b8-4d29-8650-709cb49ef232, abstract = {{EU-kommissionen har lagt fram ett förslag på nytt energiskattedirektiv som innebär att yrkesfisket kan komma att betala bränsleskatt. Detta medför i så fall ökade kostnader och lägre lönsamhet för yrkesfisket inom EU. Syftet med denna studie är att undersöka hur fisket kan anpassa sig till en bränsleskatt genom att på olika sätt minska sin bränsleförbrukning.<br/><br/>Våra resultat visar att fisket kan minska bränsleförbrukningen på kort sikt genom att köra långsammare och fiska närmare hamnen. På medellång sikt kan fiskare byta eller anpassa sina redskap och på lång sikt kan fiskare investera i mer bränslesnåla motorer eller behöva dra ned på fisket. För att underlätta anpassningarna kan styrmedel, såsom investeringsstöd och innovationsstöd användas. På lång sikt ger hållbart förvaltade fiskbestånd bättre förutsättningar för fisket att hantera högre bränslekostnader.}}, author = {{Malmström, Nils and Sidemo Holm, William and Hammarlund, Cecilia and Waldo, Staffan}}, institution = {{AgriFood Economics Centre}}, language = {{swe}}, month = {{01}}, number = {{2023:1}}, series = {{AgriFood Fokus}}, title = {{Skatt på bränsle - hur kan fisket anpassas?}}, url = {{https://agrifood.se/Files/AgriFood_Fokus20231.pdf}}, year = {{2023}}, }