Utvärdering av dubbdäcksförbudets effekt på luftkvaliteten på Friggagatan
(2014)- Abstract
 - I syfte att utvärdera effekten av dubbdäcksförbudet på Friggagatan med avseende på luftkvaliteten har Miljöförvaltningen i Göteborg på uppdrag av trafikkontoret i Göteborg utfört luftkvalitetsmätningar på Friggagatan mellan 2013-01-01 och 2013-09-30. Dessutom utförde Miljöförvaltningen mätningar av dubbdäcksanvändningen på Friggagatan, vid Drottningtorget och i Haga. Vidare användes även mätdata från våra mätstationer på Drottningtorget, i Haga och på Femman för uppdraget. 
Datasammanställningen och rapportskrivandet har utförts av Miljöförvaltningen i Göteborg tillsammans med Adam Kristensson på Lunds Tekniska Högskola.
Dubbdäcksförbudet på Friggagatan har en direkt effekt på dubbdäcksanvändningen på gatan och förmodligen... (More) - I syfte att utvärdera effekten av dubbdäcksförbudet på Friggagatan med avseende på luftkvaliteten har Miljöförvaltningen i Göteborg på uppdrag av trafikkontoret i Göteborg utfört luftkvalitetsmätningar på Friggagatan mellan 2013-01-01 och 2013-09-30. Dessutom utförde Miljöförvaltningen mätningar av dubbdäcksanvändningen på Friggagatan, vid Drottningtorget och i Haga. Vidare användes även mätdata från våra mätstationer på Drottningtorget, i Haga och på Femman för uppdraget. 
Datasammanställningen och rapportskrivandet har utförts av Miljöförvaltningen i Göteborg tillsammans med Adam Kristensson på Lunds Tekniska Högskola.
Dubbdäcksförbudet på Friggagatan har en direkt effekt på dubbdäcksanvändningen på gatan och förmodligen även en indirekt effekt i Göteborg som helhet.
Luftkvaliteten under mätperioden är bättre på Friggagatan än vid Drottningtorget och i Haga. Andra studier i Köpenhamn, Malmö, Stockholm och i vägsimulator hos VTI i Linköping visade betydelsen av dubbdäcksanvändning för skapandet av höga PM10- halter. Man kan därför med största sannolikhet förvänta sig en minskning av PM10-halter med minskad dubbdäcksanvändning på Friggagatan och i hela Göteborg. Dock kan vi med denna studie inte fastställa vilken omfattning effekten av dubbdäcksförbudet har på luftkvaliteten i Göteborg på grund av det saknas mer detaljerad mätdata över fordonsmängden och andelar av fordonsslag.
Vidare kommer NO2-halterna på de analyserande mätplatserna att klara
gränsvärdesnormen för årsmedelvärdet förutom på mätplatsen vid Drottningtorget där normen riskera att överskridas. Övriga gränsvärden för NO2-halter, 98-percentilvärdena för dygn och timme överskrids eller riskerar att överskridas på alla platserna. Halter av PM10 på samtliga analyserande platser kommer att klara miljökvalitetsnormer (MKN) för både årsmedelvärden och 90-percentilvärdena på dygnsmedelvärden. (Less) 
    Please use this url to cite or link to this publication:
    https://lup.lub.lu.se/record/b29c5a7e-4ee2-4505-b3fc-7cfa254f3bde
- author
 - 						Kristensson, Adam
				LU
				
	 and 						Nguyen, Hung
	 - organization
 - alternative title
 - Report: Evaluation of the effect of studded tire prohibition on Friggagatan street
 - publishing date
 - 2014-01-01
 - type
 - Book/Report
 - publication status
 - published
 - subject
 - pages
 - 25 pages
 - language
 - Swedish
 - LU publication?
 - yes
 - id
 - b29c5a7e-4ee2-4505-b3fc-7cfa254f3bde
 - alternative location
 - https://goteborg.se/wps/wcm/connect/213c10a7-5528-4ff6-a641-818e14c74ef0/Dubbd%C3%A4cksf%C3%B6rbud+och+luftkvalitet+-+R+2013-8.pdf?MOD=AJPERES
 - date added to LUP
 - 2018-10-11 11:12:39
 - date last changed
 - 2025-04-04 13:51:20
 
@techreport{b29c5a7e-4ee2-4505-b3fc-7cfa254f3bde,
  abstract     = {{I syfte att utvärdera effekten av dubbdäcksförbudet på Friggagatan med avseende på luftkvaliteten har Miljöförvaltningen i Göteborg på uppdrag av trafikkontoret i Göteborg utfört luftkvalitetsmätningar på Friggagatan mellan 2013-01-01 och 2013-09-30. Dessutom utförde Miljöförvaltningen mätningar av dubbdäcksanvändningen på Friggagatan, vid Drottningtorget och i Haga. Vidare användes även mätdata från våra mätstationer på Drottningtorget, i Haga och på Femman för uppdraget. <br/><br/>Datasammanställningen och rapportskrivandet har utförts av Miljöförvaltningen i Göteborg tillsammans med Adam Kristensson på Lunds Tekniska Högskola.<br/>Dubbdäcksförbudet på Friggagatan har en direkt effekt på dubbdäcksanvändningen på gatan och förmodligen även en indirekt effekt i Göteborg som helhet.<br/><br/>Luftkvaliteten under mätperioden är bättre på Friggagatan än vid Drottningtorget och i Haga. Andra studier i Köpenhamn, Malmö, Stockholm och i vägsimulator hos VTI i Linköping visade betydelsen av dubbdäcksanvändning för skapandet av höga PM10- halter. Man kan därför med största sannolikhet förvänta sig en minskning av PM10-halter med minskad dubbdäcksanvändning på Friggagatan och i hela Göteborg. Dock kan vi med denna studie inte fastställa vilken omfattning effekten av dubbdäcksförbudet har på luftkvaliteten i Göteborg på grund av det saknas mer detaljerad mätdata över fordonsmängden och andelar av fordonsslag.<br/><br/>Vidare kommer NO2-halterna på de analyserande mätplatserna att klara<br/>gränsvärdesnormen för årsmedelvärdet förutom på mätplatsen vid Drottningtorget där normen riskera att överskridas. Övriga gränsvärden för NO2-halter, 98-percentilvärdena för dygn och timme överskrids eller riskerar att överskridas på alla platserna. Halter av PM10 på samtliga analyserande platser kommer att klara miljökvalitetsnormer (MKN) för både årsmedelvärden och 90-percentilvärdena på dygnsmedelvärden.}},
  author       = {{Kristensson, Adam and Nguyen, Hung}},
  language     = {{swe}},
  month        = {{01}},
  title        = {{Utvärdering av dubbdäcksförbudets effekt på luftkvaliteten på Friggagatan}},
  url          = {{https://goteborg.se/wps/wcm/connect/213c10a7-5528-4ff6-a641-818e14c74ef0/Dubbd%C3%A4cksf%C3%B6rbud+och+luftkvalitet+-+R+2013-8.pdf?MOD=AJPERES}},
  year         = {{2014}},
}