Personalens kompetensprofil – nuläge och vägval framåt
(2022) p.121-139- Abstract (Swedish)
- Under de tre senaste decennierna har antalet yrkesverksamma socionomer (i åldern upp till 64 år) nästan fördubblats, från drygt 20 000 till 40 000 personer. Denna fördubbling i sig (20 000 socionomer) överträffar samtliga verksamma psykologer (10 000). Denna expansion framträder tydligt även relativt; från 2,45 socionomer per tusen invånare år 1990 till 3,92 år 2019. Gjorda bedömningar pekar på att expansionen av antalet verksamma socionomer kommer att fortsätta under 2020-talet med åtminstone ytterligare 10 000 socionomer. Med andra ord, utvecklingen hittilldags och den förutsedda expansionen vittnar om betydelsen av socionomprofessionen. Utvecklingen på arbetsmarknaden är beroende av ett utbildningssystem som förväntas matcha den... (More)
- Under de tre senaste decennierna har antalet yrkesverksamma socionomer (i åldern upp till 64 år) nästan fördubblats, från drygt 20 000 till 40 000 personer. Denna fördubbling i sig (20 000 socionomer) överträffar samtliga verksamma psykologer (10 000). Denna expansion framträder tydligt även relativt; från 2,45 socionomer per tusen invånare år 1990 till 3,92 år 2019. Gjorda bedömningar pekar på att expansionen av antalet verksamma socionomer kommer att fortsätta under 2020-talet med åtminstone ytterligare 10 000 socionomer. Med andra ord, utvecklingen hittilldags och den förutsedda expansionen vittnar om betydelsen av socionomprofessionen. Utvecklingen på arbetsmarknaden är beroende av ett utbildningssystem som förväntas matcha den efterfrågade kompetensförsörjningen. Sedan millennieskiftet har antalet lärosäten ökat från 7 till 19 år 2020. Denna exceptionella utveckling inom det akademiska utbildningssystemet behöver analyseras med fokus på kvalitativa och kvantitativa aspekter för att kunna säkra en utbildning av relevans för disciplinen, socionomstudenter, yrkesverksamma och brukare. Eftersom socionomutbildningen vid Lunds universitet lyfts fram i denna antologin väljer vi att uppmärksamma en nyckelaspekt gällande utbildningens kvalitet, nämligen medarbetarnas kompetensprofil med fokus på akademisk utbildningsnivå och ämneskompetens. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/b9fcfaff-2190-41c1-86e4-910a9ef216f1
- author
- Panican, Alexandru LU and Salonen, Tapio
- organization
- publishing date
- 2022-10-28
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- socionom, ämnesanknytning, socialarbetare, kompetens
- categories
- Popular Science
- host publication
- Socialt arbete i förändring : – utmaningar och villkor inom utbildning, forskning och praktik - – utmaningar och villkor inom utbildning, forskning och praktik
- pages
- 18 pages
- publisher
- Socialhögskolan, Lunds universitet
- ISBN
- 978-91-7895-545-9
- 978-91-7895-546-6
- DOI
- 10.37852/oblu.180.c466
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- b9fcfaff-2190-41c1-86e4-910a9ef216f1
- date added to LUP
- 2022-11-09 11:45:36
- date last changed
- 2022-11-10 14:30:47
@inbook{b9fcfaff-2190-41c1-86e4-910a9ef216f1, abstract = {{Under de tre senaste decennierna har antalet yrkesverksamma socionomer (i åldern upp till 64 år) nästan fördubblats, från drygt 20 000 till 40 000 personer. Denna fördubbling i sig (20 000 socionomer) överträffar samtliga verksamma psykologer (10 000). Denna expansion framträder tydligt även relativt; från 2,45 socionomer per tusen invånare år 1990 till 3,92 år 2019. Gjorda bedömningar pekar på att expansionen av antalet verksamma socionomer kommer att fortsätta under 2020-talet med åtminstone ytterligare 10 000 socionomer. Med andra ord, utvecklingen hittilldags och den förutsedda expansionen vittnar om betydelsen av socionomprofessionen. Utvecklingen på arbetsmarknaden är beroende av ett utbildningssystem som förväntas matcha den efterfrågade kompetensförsörjningen. Sedan millennieskiftet har antalet lärosäten ökat från 7 till 19 år 2020. Denna exceptionella utveckling inom det akademiska utbildningssystemet behöver analyseras med fokus på kvalitativa och kvantitativa aspekter för att kunna säkra en utbildning av relevans för disciplinen, socionomstudenter, yrkesverksamma och brukare. Eftersom socionomutbildningen vid Lunds universitet lyfts fram i denna antologin väljer vi att uppmärksamma en nyckelaspekt gällande utbildningens kvalitet, nämligen medarbetarnas kompetensprofil med fokus på akademisk utbildningsnivå och ämneskompetens.}}, author = {{Panican, Alexandru and Salonen, Tapio}}, booktitle = {{Socialt arbete i förändring : – utmaningar och villkor inom utbildning, forskning och praktik}}, isbn = {{978-91-7895-545-9}}, keywords = {{socionom; ämnesanknytning; socialarbetare; kompetens}}, language = {{swe}}, month = {{10}}, pages = {{121--139}}, publisher = {{Socialhögskolan, Lunds universitet}}, title = {{Personalens kompetensprofil – nuläge och vägval framåt}}, url = {{http://dx.doi.org/10.37852/oblu.180.c466}}, doi = {{10.37852/oblu.180.c466}}, year = {{2022}}, }