Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Förväntningar på barn och trygghetspersoner i samband med barnahusbesök

Kläfverud, Maria LU (2018) The 10th Nordic Conference on Child Abuse and Neglect
Abstract (Swedish)
Målgruppen för barnahus är barn som misstänks ha varit utsatta för brott såsom barnmisshandel och sexuella övergrepp. Barn kan besöka barnahus tillsammans med sina föräldrar. Om vårdnadshavaren, eller någon närstående till denne, är misstänkt kan barn hämtas till förhör utan vårdnadshavares vetskap eller samtycke. Barnet följs då av en trygg person som barnet känner från exempelvis förskolan eller skolan. Studien inkluderar både besök med och utan föräldrar. Fokus här är på skeenden i samband barnahusbesök. Empirin består främst av intervjuer med barn, trygghetspersoner och föräldrar. När barn besöker barnahus finns olika förväntningar förknippade med olika platser och tidpunkter. Ibland kan förväntningarna vara motstridiga i förhållande... (More)
Målgruppen för barnahus är barn som misstänks ha varit utsatta för brott såsom barnmisshandel och sexuella övergrepp. Barn kan besöka barnahus tillsammans med sina föräldrar. Om vårdnadshavaren, eller någon närstående till denne, är misstänkt kan barn hämtas till förhör utan vårdnadshavares vetskap eller samtycke. Barnet följs då av en trygg person som barnet känner från exempelvis förskolan eller skolan. Studien inkluderar både besök med och utan föräldrar. Fokus här är på skeenden i samband barnahusbesök. Empirin består främst av intervjuer med barn, trygghetspersoner och föräldrar. När barn besöker barnahus finns olika förväntningar förknippade med olika platser och tidpunkter. Ibland kan förväntningarna vara motstridiga i förhållande till varandra, exempelvis huruvida barnet ska berätta eller inte. När barnet förflyttar sig till barnahus och inom barnahus förändras förväntningarna. Barnet ska först tillsammans med en känd och trygg vuxen följa med till barnahuset som kan vara en ny plats för barnet. Senare förväntas barnet ensamt följa med polisen för att aktivt bidra i ett polisförhör. Förväntningarna på den tilltänkte trygghetspersonen förändras då denne förflyttar sig från förskola/skola till barnahus. I vardagen kan denne ha mycket att säga till om angående hur barnets tillvaro ska te sig. När den tilltänkte trygghetspersonen följer med ett barn till barnahus förändras dennes roll och uppdrag, även i relation till barnet. Trygghetspersonen förväntas där följa med och förmedla trygghet till barnet. Vid sidan om barnet blir trygghetspersonen besökare på barnahuset. Om barnet inte bedöms vara i behov av omedelbart skydd återvänder barnet efter besöket till förskolan, skolan eller hem. När barn och trygghetspersoner återvänder efter barnahusbesök återgår vardagen till det vanliga. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
publishing date
type
Contribution to conference
publication status
published
subject
keywords
Barnahus, Trygghetsperson
conference name
The 10th Nordic Conference on Child Abuse and Neglect
conference location
Tórshavn, Faroe Islands
conference dates
2018-08-19 - 2018-08-22
language
Swedish
LU publication?
yes
id
e5f8f598-1c9c-4dc3-9041-6fb231e5dbb5
date added to LUP
2019-04-12 18:29:28
date last changed
2019-04-15 08:42:10
@misc{e5f8f598-1c9c-4dc3-9041-6fb231e5dbb5,
  abstract     = {{Målgruppen för barnahus är barn som misstänks ha varit utsatta för brott såsom barnmisshandel och sexuella övergrepp. Barn kan besöka barnahus tillsammans med sina föräldrar. Om vårdnadshavaren, eller någon närstående till denne, är misstänkt kan barn hämtas till förhör utan vårdnadshavares vetskap eller samtycke. Barnet följs då av en trygg person som barnet känner från exempelvis förskolan eller skolan. Studien inkluderar både besök med och utan föräldrar. Fokus här är på skeenden i samband barnahusbesök. Empirin består främst av intervjuer med barn, trygghetspersoner och föräldrar. När barn besöker barnahus finns olika förväntningar förknippade med olika platser och tidpunkter. Ibland kan förväntningarna vara motstridiga i förhållande till varandra, exempelvis huruvida barnet ska berätta eller inte. När barnet förflyttar sig till barnahus och inom barnahus förändras förväntningarna. Barnet ska först tillsammans med en känd och trygg vuxen följa med till barnahuset som kan vara en ny plats för barnet. Senare förväntas barnet ensamt följa med polisen för att aktivt bidra i ett polisförhör. Förväntningarna på den tilltänkte trygghetspersonen förändras då denne förflyttar sig från förskola/skola till barnahus. I vardagen kan denne ha mycket att säga till om angående hur barnets tillvaro ska te sig. När den tilltänkte trygghetspersonen följer med ett barn till barnahus förändras dennes roll och uppdrag, även i relation till barnet. Trygghetspersonen förväntas där följa med och förmedla trygghet till barnet. Vid sidan om barnet blir trygghetspersonen besökare på barnahuset. Om barnet inte bedöms vara i behov av omedelbart skydd återvänder barnet efter besöket till förskolan, skolan eller hem. När barn och trygghetspersoner återvänder efter barnahusbesök återgår vardagen till det vanliga.}},
  author       = {{Kläfverud, Maria}},
  keywords     = {{Barnahus; Trygghetsperson}},
  language     = {{swe}},
  title        = {{Förväntningar på barn och trygghetspersoner i samband med barnahusbesök}},
  year         = {{2018}},
}