Samverkan lärare-studenter nyckeln till lyckad förändring
(2007) In Läkartidningen 104(38). p.2689-2692- Abstract (Swedish)
- Vår utgångspunkt är den nya kursen »Individ och samhälle« på den reformerade läkarutbildningens avslutande termin.
Som lärare betonar vi vikten av att kompetensmål, arbetsformer och examination hänger samman på ett klart och
tydligt sätt, så att de studerande styrs rätt i sitt lärande. Som studerande lyfter vi fram förutsättningarna för en aktiv studerandemedverkan: att involveras medan möjlighet till påverkan ännu finns, att bli väl insatta i de aktuella frågorna och, inte minst, att bli tagna på allvar. Nu återstår att se om de fina planerna håller måttet i den pedagogiska vardagen, också på lite längre sikt.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/1139295
- author
- Gedeborg, Helena ; Thulin, Daniel ; Haffling, Ann-Christin LU and Håkansson, Anders LU
- organization
- alternative title
- The cooperation teacher-student is the key to a successful change
- publishing date
- 2007
- type
- Contribution to journal
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Kunskapsprov, Personliga relationer, Medicinstuderande, Läkarutbildning - preklinisk, Läroplan, Undervisning, Inlärning, SoTL
- categories
- Higher Education
- in
- Läkartidningen
- volume
- 104
- issue
- 38
- pages
- 2689 - 2692
- publisher
- Swedish Medical Association
- external identifiers
-
- pmid:17969760
- scopus:35648960790
- ISSN
- 0023-7205
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- e446aa8c-7398-4781-b09e-9dd01d4212bc (old id 1139295)
- alternative location
- http://ltarkiv.lakartidningen.se/artNo33932
- date added to LUP
- 2016-04-01 16:59:40
- date last changed
- 2022-01-28 23:33:59
@article{e446aa8c-7398-4781-b09e-9dd01d4212bc, abstract = {{Vår utgångspunkt är den nya kursen »Individ och samhälle« på den reformerade läkarutbildningens avslutande termin.<br/><br> Som lärare betonar vi vikten av att kompetensmål, arbetsformer och examination hänger samman på ett klart och<br/><br> tydligt sätt, så att de studerande styrs rätt i sitt lärande. Som studerande lyfter vi fram förutsättningarna för en aktiv studerandemedverkan: att involveras medan möjlighet till påverkan ännu finns, att bli väl insatta i de aktuella frågorna och, inte minst, att bli tagna på allvar. Nu återstår att se om de fina planerna håller måttet i den pedagogiska vardagen, också på lite längre sikt.}}, author = {{Gedeborg, Helena and Thulin, Daniel and Haffling, Ann-Christin and Håkansson, Anders}}, issn = {{0023-7205}}, keywords = {{Kunskapsprov; Personliga relationer; Medicinstuderande; Läkarutbildning - preklinisk; Läroplan; Undervisning; Inlärning; SoTL}}, language = {{swe}}, number = {{38}}, pages = {{2689--2692}}, publisher = {{Swedish Medical Association}}, series = {{Läkartidningen}}, title = {{Samverkan lärare-studenter nyckeln till lyckad förändring}}, url = {{http://ltarkiv.lakartidningen.se/artNo33932}}, volume = {{104}}, year = {{2007}}, }