Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

I brödbutiken. Surdegstrend, status och skapandet av upplevelser

Sjöholm, Carina LU orcid (2010) p.54-76
Abstract (Swedish)
Inom retaillitteraturen har det länge talats om upplevelseskapande i butik. För en butiks atmosfär spelar många faktorer roll och centreras ofta kring subtila element som musik, doft och färg. I bageriet är temperaturen av stor betydelsen, men även trängseln och det som betraktas som den genuina atmosfären. Vad betyder det för vår upplevelse att vi måste stå en stund innanför dörren innan vi ens kan se de andra kunderna, personalen eller varorna? Det är då vi hinner känna värmen, dofterna och använda en del av sinnena. Vad betyder det att människor i vår tid, som brukar betraktas som stressade och rationella, står ut att med en halvtimmes kötid för att köpa bröd som dessutom kostar betydligt mer än bröden i den vanliga livsmedelsbutiken?... (More)
Inom retaillitteraturen har det länge talats om upplevelseskapande i butik. För en butiks atmosfär spelar många faktorer roll och centreras ofta kring subtila element som musik, doft och färg. I bageriet är temperaturen av stor betydelsen, men även trängseln och det som betraktas som den genuina atmosfären. Vad betyder det för vår upplevelse att vi måste stå en stund innanför dörren innan vi ens kan se de andra kunderna, personalen eller varorna? Det är då vi hinner känna värmen, dofterna och använda en del av sinnena. Vad betyder det att människor i vår tid, som brukar betraktas som stressade och rationella, står ut att med en halvtimmes kötid för att köpa bröd som dessutom kostar betydligt mer än bröden i den vanliga livsmedelsbutiken? Och hur kommer det sig att vi plötsligt accepterar service som inte går snabbare? I det här kapitlet analyseras hur dessa bröd säljs som mervärdesprodukter med attraktiv aura i en liten och “äkta” brödbutik . Den lilla brödbutiken kan tolkas som ett exempel på kommodifieringen av intima sfärer men också som ett uttryck för längtan efter äkthet. Inredningen ger känsla av kontinuitet, tradition och historia Lokalens betydelse är av stor vikt genom en väl genomtänkt utformning som kretsar kring gammaldags approach som långsamhet, mjölig finish, tegel, imma, dofter och ritualer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
host publication
Butiken - upplevelse, organisering och plats
editor
Eskilsson, Lena and Fredriksson, Cecilia
pages
54 - 76
publisher
Liber
ISBN
978-91-47-09499-8
language
Swedish
LU publication?
yes
id
8d18000d-3a4f-4fd7-be21-8fcb861a21b2 (old id 1624603)
date added to LUP
2016-04-04 11:53:50
date last changed
2019-11-19 13:04:46
@inbook{8d18000d-3a4f-4fd7-be21-8fcb861a21b2,
  abstract     = {{Inom retaillitteraturen har det länge talats om upplevelseskapande i butik. För en butiks atmosfär spelar många faktorer roll och centreras ofta kring subtila element som musik, doft och färg. I bageriet är temperaturen av stor betydelsen, men även trängseln och det som betraktas som den genuina atmosfären. Vad betyder det för vår upplevelse att vi måste stå en stund innanför dörren innan vi ens kan se de andra kunderna, personalen eller varorna? Det är då vi hinner känna värmen, dofterna och använda en del av sinnena. Vad betyder det att människor i vår tid, som brukar betraktas som stressade och rationella, står ut att med en halvtimmes kötid för att köpa bröd som dessutom kostar betydligt mer än bröden i den vanliga livsmedelsbutiken? Och hur kommer det sig att vi plötsligt accepterar service som inte går snabbare? I det här kapitlet analyseras hur dessa bröd säljs som mervärdesprodukter med attraktiv aura i en liten och “äkta” brödbutik . Den lilla brödbutiken kan tolkas som ett exempel på kommodifieringen av intima sfärer men också som ett uttryck för längtan efter äkthet. Inredningen ger känsla av kontinuitet, tradition och historia Lokalens betydelse är av stor vikt genom en väl genomtänkt utformning som kretsar kring gammaldags approach som långsamhet, mjölig finish, tegel, imma, dofter och ritualer.}},
  author       = {{Sjöholm, Carina}},
  booktitle    = {{Butiken - upplevelse, organisering och plats}},
  editor       = {{Eskilsson, Lena and Fredriksson, Cecilia}},
  isbn         = {{978-91-47-09499-8}},
  language     = {{swe}},
  pages        = {{54--76}},
  publisher    = {{Liber}},
  title        = {{I brödbutiken. Surdegstrend, status och skapandet av upplevelser}},
  year         = {{2010}},
}