Morot och piska - Aktionsforskning kring kontinuerlig examination
(2006) LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens, 2006- Abstract (Swedish)
- Fram till 2001 har Organisk kemi AK, en obligatorisk kurs för kemiteknik- och bioteknik-programmen vid LTH avslutats med en traditionell tentamen. Sedan 2002 examineras kursen kontinuerligt i form av duggor. Under åren 2002-2005 har formen för duggorna ändrats flera gånger och jag har gått igenom hur studenterna har använt sina poäng från duggorna. För att sätta in resultatet i ett större sammanhang har jag undersökt hur resultatet förändrats över tid och jämfört detta med andra kurser. Slutligen har jag även undersökt hur lärare och studenter upplevt examinationen. De senaste åren har en polarisering skett. Systemet fungerar bra för studenter som läser under hela kursen. Dessa väljer ofta att tentera för högre betyg och får också ofta... (More)
- Fram till 2001 har Organisk kemi AK, en obligatorisk kurs för kemiteknik- och bioteknik-programmen vid LTH avslutats med en traditionell tentamen. Sedan 2002 examineras kursen kontinuerligt i form av duggor. Under åren 2002-2005 har formen för duggorna ändrats flera gånger och jag har gått igenom hur studenterna har använt sina poäng från duggorna. För att sätta in resultatet i ett större sammanhang har jag undersökt hur resultatet förändrats över tid och jämfört detta med andra kurser. Slutligen har jag även undersökt hur lärare och studenter upplevt examinationen. De senaste åren har en polarisering skett. Systemet fungerar bra för studenter som läser under hela kursen. Dessa väljer ofta att tentera för högre betyg och får också ofta överbetyg. De som tappas bort längs vägen har mycket svårt att ta igen vilket resulterar i dåliga tentamensresultat (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/1626630
- author
- Ellervik, Ulf LU
- organization
- publishing date
- 2006
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- SoTL
- categories
- Higher Education
- host publication
- [Host publication title missing]
- publisher
- Lunds Tekniska Högskola
- conference name
- LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens, 2006
- conference location
- Lund, Sweden
- conference dates
- 2006-06-01 - 2006-06-01
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- c4b45753-d2f3-4164-8cf6-8eb991a620fe (old id 1626630)
- date added to LUP
- 2016-04-04 10:08:10
- date last changed
- 2018-11-21 20:56:59
@inproceedings{c4b45753-d2f3-4164-8cf6-8eb991a620fe, abstract = {{Fram till 2001 har Organisk kemi AK, en obligatorisk kurs för kemiteknik- och bioteknik-programmen vid LTH avslutats med en traditionell tentamen. Sedan 2002 examineras kursen kontinuerligt i form av duggor. Under åren 2002-2005 har formen för duggorna ändrats flera gånger och jag har gått igenom hur studenterna har använt sina poäng från duggorna. För att sätta in resultatet i ett större sammanhang har jag undersökt hur resultatet förändrats över tid och jämfört detta med andra kurser. Slutligen har jag även undersökt hur lärare och studenter upplevt examinationen. De senaste åren har en polarisering skett. Systemet fungerar bra för studenter som läser under hela kursen. Dessa väljer ofta att tentera för högre betyg och får också ofta överbetyg. De som tappas bort längs vägen har mycket svårt att ta igen vilket resulterar i dåliga tentamensresultat}}, author = {{Ellervik, Ulf}}, booktitle = {{[Host publication title missing]}}, keywords = {{SoTL}}, language = {{swe}}, publisher = {{Lunds Tekniska Högskola}}, title = {{Morot och piska - Aktionsforskning kring kontinuerlig examination}}, year = {{2006}}, }