Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Rapport om SI-verksamheten vid LTH 2009/10

Malm, Joakim LU ; Bryngfors, Leif LU and Mörner, Lise-Lotte LU (2010)
Abstract (Swedish)
Rapporten redovisar en utvärdering av SI-verksamheten (SI = Samverkansinlärning) vid nio civilingenjörsprogram vid Lunds Tekniska Högskola under läsåret 2009/10 tillämpat på kurser i endimensionell analys, linjär algebra, mekanik samt inledande kemi. Både kursresultat samt poängproduktion under det första året är signifikant bättre för SI-deltagare än de som ej följt SI. Resultaten avseende andel godkända på kurs eller delkurs låg i intervallet 14-38 % bättre för SI-deltagarna. Poängproduktionen i kursen endimensionell analys till vilken mycket av SI-verksamheten varit kopplad låg 3,7 hp högre bland SI-deltagarna, en ganska avsevärd skillnad med tanke på att kursen totalt är på 15 hp. Poängproduktionen under det första läsåret var 6,1 hp... (More)
Rapporten redovisar en utvärdering av SI-verksamheten (SI = Samverkansinlärning) vid nio civilingenjörsprogram vid Lunds Tekniska Högskola under läsåret 2009/10 tillämpat på kurser i endimensionell analys, linjär algebra, mekanik samt inledande kemi. Både kursresultat samt poängproduktion under det första året är signifikant bättre för SI-deltagare än de som ej följt SI. Resultaten avseende andel godkända på kurs eller delkurs låg i intervallet 14-38 % bättre för SI-deltagarna. Poängproduktionen i kursen endimensionell analys till vilken mycket av SI-verksamheten varit kopplad låg 3,7 hp högre bland SI-deltagarna, en ganska avsevärd skillnad med tanke på att kursen totalt är på 15 hp. Poängproduktionen under det första läsåret var 6,1 hp högre för SI-deltagarna jämfört med de som ej följt SI. Skillnaden blir än mer uttalad när vi jämför andelen som klarat LTH-målet om minst 40 hp – 78 % bland SI-deltagarna och 55 % bland de som ej följt SI. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; and
organization
publishing date
type
Book/Report
publication status
published
subject
keywords
SoTL
categories
Higher Education
pages
238 pages
publisher
Centrum för Supplemental Instruction, Lund
ISBN
978-91-633-5252-2
language
Swedish
LU publication?
yes
id
4dc1e713-324a-4ad0-82c0-1c68759cd72f (old id 1713475)
date added to LUP
2016-04-04 11:08:17
date last changed
2018-11-21 21:02:54
@techreport{4dc1e713-324a-4ad0-82c0-1c68759cd72f,
  abstract     = {{Rapporten redovisar en utvärdering av SI-verksamheten (SI = Samverkansinlärning) vid nio civilingenjörsprogram vid Lunds Tekniska Högskola under läsåret 2009/10 tillämpat på kurser i endimensionell analys, linjär algebra, mekanik samt inledande kemi. Både kursresultat samt poängproduktion under det första året är signifikant bättre för SI-deltagare än de som ej följt SI. Resultaten avseende andel godkända på kurs eller delkurs låg i intervallet 14-38 % bättre för SI-deltagarna. Poängproduktionen i kursen endimensionell analys till vilken mycket av SI-verksamheten varit kopplad låg 3,7 hp högre bland SI-deltagarna, en ganska avsevärd skillnad med tanke på att kursen totalt är på 15 hp. Poängproduktionen under det första läsåret var 6,1 hp högre för SI-deltagarna jämfört med de som ej följt SI. Skillnaden blir än mer uttalad när vi jämför andelen som klarat LTH-målet om minst 40 hp – 78 % bland SI-deltagarna och 55 % bland de som ej följt SI.}},
  author       = {{Malm, Joakim and Bryngfors, Leif and Mörner, Lise-Lotte}},
  institution  = {{Centrum för Supplemental Instruction, Lund}},
  isbn         = {{978-91-633-5252-2}},
  keywords     = {{SoTL}},
  language     = {{swe}},
  title        = {{Rapport om SI-verksamheten vid LTH 2009/10}},
  year         = {{2010}},
}