Lärlingsutbildning som ett alternativ i yrkesutbildningen 1940-1970
(2013) p.87-120- Abstract (Swedish)
- Merparten av den svenska yrkesutbildningen bedrevs länge i lärlingsliknande men relativt oreglerade former. I slutet av 1930-talet inledde parterna på arbetsmarknaden, LO och SAF, ett samarbete för att stärka och förbättra yrkesutbildningen. De förespråkade in på 1950-talet ett lärlingsbaserat system där parterna hade ett stort inflytande, men den fortsatta utvecklingen blev helt annorlunda. Skolförlagd yrkesutbildning blev den dominerande formen redan under 1960-talet och 1971 integrerades yrkesskolorna med teoretiska utbildningar i gymnasieskolan. Det medförde att lärlingsutbildning blev en helt marginell företeelse inom den grundläggande yrkesutbildningen. I den här artikeln diskuteras hur lärlingsutbildningen under relativt kort tid... (More)
- Merparten av den svenska yrkesutbildningen bedrevs länge i lärlingsliknande men relativt oreglerade former. I slutet av 1930-talet inledde parterna på arbetsmarknaden, LO och SAF, ett samarbete för att stärka och förbättra yrkesutbildningen. De förespråkade in på 1950-talet ett lärlingsbaserat system där parterna hade ett stort inflytande, men den fortsatta utvecklingen blev helt annorlunda. Skolförlagd yrkesutbildning blev den dominerande formen redan under 1960-talet och 1971 integrerades yrkesskolorna med teoretiska utbildningar i gymnasieskolan. Det medförde att lärlingsutbildning blev en helt marginell företeelse inom den grundläggande yrkesutbildningen. I den här artikeln diskuteras hur lärlingsutbildningen under relativt kort tid först lyftes fram och sedan, ganska omärkligt, började avföras från dagordningen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/4172789
- author
- Nilsson, Anders LU
- organization
- publishing date
- 2013
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Lärlingsutbildning, ykresutbildning, företagsförlagd utbildning, arbetsmarknadens parter, Kockums verkstadsskola, Sveriges hantverkar- och industriorganisation
- host publication
- Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940-1975
- editor
- Håkansson, Peter and Nilsson, Anders
- pages
- 87 - 120
- publisher
- Nordic Academic Press
- ISBN
- 978-91-87351-29-7
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 0129f78b-93d9-4447-a1ff-f7f38d420641 (old id 4172789)
- date added to LUP
- 2016-04-04 12:03:49
- date last changed
- 2018-11-21 21:08:46
@inbook{0129f78b-93d9-4447-a1ff-f7f38d420641, abstract = {{Merparten av den svenska yrkesutbildningen bedrevs länge i lärlingsliknande men relativt oreglerade former. I slutet av 1930-talet inledde parterna på arbetsmarknaden, LO och SAF, ett samarbete för att stärka och förbättra yrkesutbildningen. De förespråkade in på 1950-talet ett lärlingsbaserat system där parterna hade ett stort inflytande, men den fortsatta utvecklingen blev helt annorlunda. Skolförlagd yrkesutbildning blev den dominerande formen redan under 1960-talet och 1971 integrerades yrkesskolorna med teoretiska utbildningar i gymnasieskolan. Det medförde att lärlingsutbildning blev en helt marginell företeelse inom den grundläggande yrkesutbildningen. I den här artikeln diskuteras hur lärlingsutbildningen under relativt kort tid först lyftes fram och sedan, ganska omärkligt, började avföras från dagordningen.}}, author = {{Nilsson, Anders}}, booktitle = {{Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940-1975}}, editor = {{Håkansson, Peter and Nilsson, Anders}}, isbn = {{978-91-87351-29-7}}, keywords = {{Lärlingsutbildning; ykresutbildning; företagsförlagd utbildning; arbetsmarknadens parter; Kockums verkstadsskola; Sveriges hantverkar- och industriorganisation}}, language = {{swe}}, pages = {{87--120}}, publisher = {{Nordic Academic Press}}, title = {{Lärlingsutbildning som ett alternativ i yrkesutbildningen 1940-1970}}, year = {{2013}}, }