Inre motivation positiv för elevers utveckling och lärande
(2014) In Venue : tanke- och kunskapsutbyte av erfarenheter och forskning om förskola och skola 3(1). p.1-5- Abstract (Swedish)
- Har yttre belöningar (exempelvis guldstjärnor i kanten av skrivboken) en negativ inverkan på elevers inre motivation? Minskar intresset för människor att engagera sig i eller prestera väl i en uppgift när yttre belöningar erbjuds? Flera meta-analyser har visat att så är fallet. Self-Determination Theory (SDT) är en teori som såväl teoretiskt som praktiskt belyser hur lärare kan stödja elever för att öka deras inre motivation.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/5368416
- author
- Jungert, Tomas LU
- publishing date
- 2014
- type
- Contribution to journal
- publication status
- published
- subject
- categories
- Higher Education
- in
- Venue : tanke- och kunskapsutbyte av erfarenheter och forskning om förskola och skola
- volume
- 3
- issue
- 1
- pages
- 1 - 5
- publisher
- Linköping University
- ISSN
- 2001-788X
- DOI
- 10.3384/venue.2001-788X.1436
- language
- Swedish
- LU publication?
- no
- id
- 6c99212b-2a25-4693-9bdf-8b9a982b2883 (old id 5368416)
- date added to LUP
- 2016-04-04 14:03:01
- date last changed
- 2022-01-21 13:13:22
@article{6c99212b-2a25-4693-9bdf-8b9a982b2883, abstract = {{Har yttre belöningar (exempelvis guldstjärnor i kanten av skrivboken) en negativ inverkan på elevers inre motivation? Minskar intresset för människor att engagera sig i eller prestera väl i en uppgift när yttre belöningar erbjuds? Flera meta-analyser har visat att så är fallet. Self-Determination Theory (SDT) är en teori som såväl teoretiskt som praktiskt belyser hur lärare kan stödja elever för att öka deras inre motivation.}}, author = {{Jungert, Tomas}}, issn = {{2001-788X}}, language = {{swe}}, number = {{1}}, pages = {{1--5}}, publisher = {{Linköping University}}, series = {{Venue : tanke- och kunskapsutbyte av erfarenheter och forskning om förskola och skola}}, title = {{Inre motivation positiv för elevers utveckling och lärande}}, url = {{http://dx.doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1436}}, doi = {{10.3384/venue.2001-788X.1436}}, volume = {{3}}, year = {{2014}}, }