Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Den kommunikativa organisationen – slutrapport

Heide, Mats LU orcid ; Simonsson, Charlotte LU orcid ; Nothhaft, Howard LU ; Andersson, Rickard LU orcid and von Platen, Sara LU (2019)
Abstract (Swedish)
Den kommunikativa organisationen – vår definition
En kommunikativ organisation har ständigt kommunikation på agendan. Det finns i organisationen en utbredd förståelse för att kommunikation är en förutsättning för en organisations existens, måluppfyllelse och framgång. Ett genomtänkt och välfungerande kommunikationssystem är grundläggande. I den kommunikativa organisationen värdesätts olika röster och det existerar ett aktivt lyssnande för att organisationen ska kunna utvecklas, anpassas till förändringar och leda utvecklingen. Dialogen värdesätts som ett medel för att uppnå tillräcklig ömsesidig förståelse för
att kunna handla klokt. Chefer och medarbetare har kommunikativ kompetens och tar ansvar för kommunikationen.... (More)
Den kommunikativa organisationen – vår definition
En kommunikativ organisation har ständigt kommunikation på agendan. Det finns i organisationen en utbredd förståelse för att kommunikation är en förutsättning för en organisations existens, måluppfyllelse och framgång. Ett genomtänkt och välfungerande kommunikationssystem är grundläggande. I den kommunikativa organisationen värdesätts olika röster och det existerar ett aktivt lyssnande för att organisationen ska kunna utvecklas, anpassas till förändringar och leda utvecklingen. Dialogen värdesätts som ett medel för att uppnå tillräcklig ömsesidig förståelse för
att kunna handla klokt. Chefer och medarbetare har kommunikativ kompetens och tar ansvar för kommunikationen. Organisationskulturen ligger i linje med organisationens
verksamhetsmål och är ett stöd för medarbetarna i deras kommunikativa uppdrag. Kommunikatörerna är kommunikationsexperter, omvärldsanalytiker och driver utvecklingen av organisationens kommunikation.

Sju steg mot den kommunikativa
organisationen
1. Utveckla synen på kommunikation.
2. Ompröva värdeskapande, mål och mätning.
3. Reflektera över kommunikatörers kompetens, placering och uppdrag.
4. Skapa ett öppet kommunikationsklimat som skapar tillit.
5. Sätt ledningens kommunikation på kartan.
6. Hjälp chefer i deras roll som meningsskapare – skapa en modernare intern kommunikation.
7. Stötta medarbetarna i deras kommunikativa uppdrag. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; ; ; and
organization
publishing date
type
Book/Report
publication status
published
subject
categories
Popular Science
pages
30 pages
publisher
Sveriges Kommunikatörer
ISBN
978-91-519-0404-7
978-91-519-0404-7
language
Swedish
LU publication?
yes
id
8e9166bf-d8d0-4d6e-88e7-45112f313d1a
date added to LUP
2019-01-07 11:06:26
date last changed
2019-03-08 03:07:14
@techreport{8e9166bf-d8d0-4d6e-88e7-45112f313d1a,
  abstract     = {{Den kommunikativa organisationen – vår definition<br/>En kommunikativ organisation har ständigt kommunikation på agendan. Det finns i organisationen en utbredd förståelse för att kommunikation är en förutsättning för en organisations existens, måluppfyllelse och framgång. Ett genomtänkt och välfungerande kommunikationssystem är grundläggande. I den kommunikativa organisationen värdesätts olika röster och det existerar ett aktivt lyssnande för att organisationen ska kunna utvecklas, anpassas till förändringar och leda utvecklingen. Dialogen värdesätts som ett medel för att uppnå tillräcklig ömsesidig förståelse för<br/>att kunna handla klokt. Chefer och medarbetare har kommunikativ kompetens och tar ansvar för kommunikationen. Organisationskulturen ligger i linje med organisationens<br/>verksamhetsmål och är ett stöd för medarbetarna i deras kommunikativa uppdrag. Kommunikatörerna är kommunikationsexperter, omvärldsanalytiker och driver utvecklingen av organisationens kommunikation.<br/><br/>Sju steg mot den kommunikativa<br/>organisationen<br/>1. Utveckla synen på kommunikation.<br/>2. Ompröva värdeskapande, mål och mätning.<br/>3. Reflektera över kommunikatörers kompetens, placering och uppdrag.<br/>4. Skapa ett öppet kommunikationsklimat som skapar tillit.<br/>5. Sätt ledningens kommunikation på kartan.<br/>6. Hjälp chefer i deras roll som meningsskapare – skapa en modernare intern kommunikation.<br/>7. Stötta medarbetarna i deras kommunikativa uppdrag.}},
  author       = {{Heide, Mats and Simonsson, Charlotte and Nothhaft, Howard and Andersson, Rickard and von Platen, Sara}},
  institution  = {{Sveriges Kommunikatörer}},
  isbn         = {{978-91-519-0404-7}},
  language     = {{swe}},
  month        = {{02}},
  title        = {{Den kommunikativa organisationen – slutrapport}},
  year         = {{2019}},
}