Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Klassisk karaktär. Den moraliska samhällsnyttan av klassiska studier, ca 1807–1828

Hammar, Isak LU orcid (2017) In Historisk Tidskrift 137(4). p.607-639
Abstract (Swedish)
I denna uppsats undersöks sambandet mellan klassiska studier och moralisk fostranunder 1800-talets tre första decennier. Utifrån en genomgång av reformmaterial,debattryck och artiklar spåras argument om antikstudiets samhällsnytta. Återkommande framhölls dess betydelse för att utveckla karaktärsdrag som manlighet, fosterlandskärlek och pliktuppfyllande i debatten. Klassiska språk och antik litteratur ansågs därigenom skapa arbetsamma medborgare och ädla och självständiga ämbetsmän. Analysen visar att frågan om ungdomens moral var en viktig del av konflikten om skolan och att de klassiska studierna försvarades och angreps utifrån deras funktion som medel för bildning och fostran.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
alternative title
Classical Character: The moral value of classical study, ca 1807-1828
publishing date
type
Contribution to journal
publication status
published
subject
keywords
klassisk bildning, moralisk fostran, formell bildning
in
Historisk Tidskrift
volume
137
issue
4
pages
607 - 639
publisher
Svenska historiska föreningen
external identifiers
  • scopus:85050309803
ISSN
0345-469X
language
Swedish
LU publication?
yes
id
bff79e48-6459-466a-b484-b6f863f835af
date added to LUP
2018-02-13 14:19:34
date last changed
2023-01-07 04:35:39
@article{bff79e48-6459-466a-b484-b6f863f835af,
  abstract     = {{I denna uppsats undersöks sambandet mellan klassiska studier och moralisk fostranunder 1800-talets tre första decennier. Utifrån en genomgång av reformmaterial,debattryck och artiklar spåras argument om antikstudiets samhällsnytta. Återkommande framhölls dess betydelse för att utveckla karaktärsdrag som manlighet, fosterlandskärlek och pliktuppfyllande i debatten. Klassiska språk och antik litteratur ansågs därigenom skapa arbetsamma medborgare och ädla och självständiga ämbetsmän. Analysen visar att frågan om ungdomens moral var en viktig del av konflikten om skolan och att de klassiska studierna försvarades och angreps utifrån deras funktion som medel för bildning och fostran.<br/>}},
  author       = {{Hammar, Isak}},
  issn         = {{0345-469X}},
  keywords     = {{klassisk bildning; moralisk fostran; formell bildning}},
  language     = {{swe}},
  number       = {{4}},
  pages        = {{607--639}},
  publisher    = {{Svenska historiska föreningen}},
  series       = {{Historisk Tidskrift}},
  title        = {{Klassisk karaktär. Den moraliska samhällsnyttan av klassiska studier, ca 1807–1828}},
  url          = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/38470091/HT.2017.4_Hammar.pdf}},
  volume       = {{137}},
  year         = {{2017}},
}