Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Lärarkåren och förstelärarna. Splittrad, stärkt och styrd profession

Alvehus, Johan LU orcid ; Eklund, Sanna and Kastberg, Gustaf LU (2019)
Abstract (Swedish)
Vilken slags profession är lärarkåren? Är lärarkåren ens en profession? Vad innebär autonomi och hur påverkas en yrkesgrupp av att det uppstår hierarkier inom den? Den här boken, om förstelärarreformens införande i svensk skola, för en nyanserad diskussion av dessa frågor som ytterst handlar om förutsättningarna för lärares yrkesutövning.

Författarna visar att förestelärarreformen har stärkt lärarnas autonomi, framför allt på ett organisatoriskt plan, samtidigt som deras vardagsarbete påverkats i liten utsträckning. Reformen har bidragit till att lärarprofessionen splittrats, eller stratifierats. Som följd har professionen stärkts i sin position i skolorganisationen samtidigt som skolledningen fortfarande styr urval av... (More)
Vilken slags profession är lärarkåren? Är lärarkåren ens en profession? Vad innebär autonomi och hur påverkas en yrkesgrupp av att det uppstår hierarkier inom den? Den här boken, om förstelärarreformens införande i svensk skola, för en nyanserad diskussion av dessa frågor som ytterst handlar om förutsättningarna för lärares yrkesutövning.

Författarna visar att förestelärarreformen har stärkt lärarnas autonomi, framför allt på ett organisatoriskt plan, samtidigt som deras vardagsarbete påverkats i liten utsträckning. Reformen har bidragit till att lärarprofessionen splittrats, eller stratifierats. Som följd har professionen stärkts i sin position i skolorganisationen samtidigt som skolledningen fortfarande styr urval av förstelärare och påverkar arbetsinnehåll. Organisering och professionalisering är därmed inte nödvändigtvis varandras motsatser. Med en stärkt lärarprofession som är mer organiserad kan skolan stärkas och klara av att möta en mer komplex omvärld. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; and
organization
publishing date
type
Book/Report
publication status
published
subject
pages
256 pages
publisher
Studentlitteratur AB
ISBN
9789144123387
project
Framorganiserad profession. En granskning av reformer inom skolan
language
Swedish
LU publication?
yes
id
cf93f9d5-c988-402f-a250-6c45c9beb0da
date added to LUP
2019-01-31 15:17:54
date last changed
2021-11-08 16:14:42
@book{cf93f9d5-c988-402f-a250-6c45c9beb0da,
  abstract     = {{Vilken slags profession är lärarkåren? Är lärarkåren ens en profession? Vad innebär autonomi och hur påverkas en yrkesgrupp av att det uppstår hierarkier inom den? Den här boken, om förstelärarreformens införande i svensk skola, för en nyanserad diskussion av dessa frågor som ytterst handlar om förutsättningarna för lärares yrkesutövning.<br/><br/>Författarna visar att förestelärarreformen har stärkt lärarnas autonomi, framför allt på ett organisatoriskt plan, samtidigt som deras vardagsarbete påverkats i liten utsträckning. Reformen har bidragit till att lärarprofessionen splittrats, eller stratifierats. Som följd har professionen stärkts i sin position i skolorganisationen samtidigt som skolledningen fortfarande styr urval av förstelärare och påverkar arbetsinnehåll. Organisering och professionalisering är därmed inte nödvändigtvis varandras motsatser. Med en stärkt lärarprofession som är mer organiserad kan skolan stärkas och klara av att möta en mer komplex omvärld.}},
  author       = {{Alvehus, Johan and Eklund, Sanna and Kastberg, Gustaf}},
  isbn         = {{9789144123387}},
  language     = {{swe}},
  publisher    = {{Studentlitteratur AB}},
  title        = {{Lärarkåren och förstelärarna. Splittrad, stärkt och styrd profession}},
  year         = {{2019}},
}