Co-branding, motiv, framgång och verkan- en studie av fem varumärkesallianser.
(2005)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Vi avser att undersöka vilka motiv företag har när de väljer att samarbeta kring varumärken samt vad det kan uppkomma för fördelar och nackdelar med allianserna. Vi vill även ta reda på vilka faktorer det finns för att lyckas med en varumärkesallians. För att uppfylla vårt syfte har vi använt oss av en kvalitativ metod. Vi har utfört intervjuer med fem allianser inom olika branscher. Det vanligaste motivet till att ingå en varumärkesallians är att kunna skapa ett mer framgångsrikt koncept än tidigare. Vid en varumärkesallians mellan två varumärken är det en stor fördel att samarbeta med ett varumärke som har samma värderingar och är inom samma bransch.
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1340485
- author
- Klingerot, Sara and Hansen, Anna
- supervisor
- organization
- year
- 2005
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Co-branding, motiv, varumärken, samarbete, synergi, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1340485
- date added to LUP
- 2005-06-09 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 15:35:16
@misc{1340485, abstract = {{Vi avser att undersöka vilka motiv företag har när de väljer att samarbeta kring varumärken samt vad det kan uppkomma för fördelar och nackdelar med allianserna. Vi vill även ta reda på vilka faktorer det finns för att lyckas med en varumärkesallians. För att uppfylla vårt syfte har vi använt oss av en kvalitativ metod. Vi har utfört intervjuer med fem allianser inom olika branscher. Det vanligaste motivet till att ingå en varumärkesallians är att kunna skapa ett mer framgångsrikt koncept än tidigare. Vid en varumärkesallians mellan två varumärken är det en stor fördel att samarbeta med ett varumärke som har samma värderingar och är inom samma bransch.}}, author = {{Klingerot, Sara and Hansen, Anna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Co-branding, motiv, framgång och verkan- en studie av fem varumärkesallianser.}}, year = {{2005}}, }