Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Co-branding, motiv, framgång och verkan- en studie av fem varumärkesallianser.

Klingerot, Sara and Hansen, Anna (2005)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Vi avser att undersöka vilka motiv företag har när de väljer att samarbeta kring varumärken samt vad det kan uppkomma för fördelar och nackdelar med allianserna. Vi vill även ta reda på vilka faktorer det finns för att lyckas med en varumärkesallians. För att uppfylla vårt syfte har vi använt oss av en kvalitativ metod. Vi har utfört intervjuer med fem allianser inom olika branscher. Det vanligaste motivet till att ingå en varumärkesallians är att kunna skapa ett mer framgångsrikt koncept än tidigare. Vid en varumärkesallians mellan två varumärken är det en stor fördel att samarbeta med ett varumärke som har samma värderingar och är inom samma bransch.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Klingerot, Sara and Hansen, Anna
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Co-branding, motiv, varumärken, samarbete, synergi, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1340485
date added to LUP
2005-06-09 00:00:00
date last changed
2012-04-02 15:35:16
@misc{1340485,
  abstract     = {{Vi avser att undersöka vilka motiv företag har när de väljer att samarbeta kring varumärken samt vad det kan uppkomma för fördelar och nackdelar med allianserna. Vi vill även ta reda på vilka faktorer det finns för att lyckas med en varumärkesallians. För att uppfylla vårt syfte har vi använt oss av en kvalitativ metod. Vi har utfört intervjuer med fem allianser inom olika branscher. Det vanligaste motivet till att ingå en varumärkesallians är att kunna skapa ett mer framgångsrikt koncept än tidigare. Vid en varumärkesallians mellan två varumärken är det en stor fördel att samarbeta med ett varumärke som har samma värderingar och är inom samma bransch.}},
  author       = {{Klingerot, Sara and Hansen, Anna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Co-branding, motiv, framgång och verkan- en studie av fem varumärkesallianser.}},
  year         = {{2005}},
}