Varumärkesbyggande i distributionskanalen - En studie av Coop Sverige och Findus
(2003)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med uppsatsen är att urskilja faktorer i distributionskanalen som för varumärkesinnehavaren kan vara betydelsefulla för att bygga varumärke, samt att undersöka hur dessa faktorer tar sig uttryck för varumärkesinnehavare av LMV respektive EVM. Metod: I vår undersökning har vi använt en abduktiv förklaringsmodell. Skapandet av den teoretiska modellen har vuxit fram genom en pendling mellan teori och empiri, även om den haft sin utgångspunkt i teorin. Den empiriska undersökningen har genomförts i form av fallstudier av två fallföretag, Coop Sverige och Findus. Dessa har valts främst utifrån sin position som varumärkesinnehavare av EVM respektive LMV. Slutsatser: Arbetet med denna uppsats har lett till att vi kunna urskilja faktorerna... (More)
- Syftet med uppsatsen är att urskilja faktorer i distributionskanalen som för varumärkesinnehavaren kan vara betydelsefulla för att bygga varumärke, samt att undersöka hur dessa faktorer tar sig uttryck för varumärkesinnehavare av LMV respektive EVM. Metod: I vår undersökning har vi använt en abduktiv förklaringsmodell. Skapandet av den teoretiska modellen har vuxit fram genom en pendling mellan teori och empiri, även om den haft sin utgångspunkt i teorin. Den empiriska undersökningen har genomförts i form av fallstudier av två fallföretag, Coop Sverige och Findus. Dessa har valts främst utifrån sin position som varumärkesinnehavare av EVM respektive LMV. Slutsatser: Arbetet med denna uppsats har lett till att vi kunna urskilja faktorerna distributionskanalens utformning, relationer och kommunikation som betydelsefulla för varumärkesbyggande i distributionskanalen. Samtliga faktorer, och aspekter inom dessa, har visat sig vara viktiga för såväl leverantörsföretag som handelsföretag. Betydelsen av dem tar sig dock olika uttryck för de båda varumärkesinnehavarna och får konsekvenser av varierande grad. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1341440
- author
- Andersson, Åsa and Jansson, Malin
- supervisor
- organization
- year
- 2003
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- distributionskanal, relationer, kommunikation, varumärken, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1341440
- date added to LUP
- 2003-02-25 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 14:34:58
@misc{1341440, abstract = {{Syftet med uppsatsen är att urskilja faktorer i distributionskanalen som för varumärkesinnehavaren kan vara betydelsefulla för att bygga varumärke, samt att undersöka hur dessa faktorer tar sig uttryck för varumärkesinnehavare av LMV respektive EVM. Metod: I vår undersökning har vi använt en abduktiv förklaringsmodell. Skapandet av den teoretiska modellen har vuxit fram genom en pendling mellan teori och empiri, även om den haft sin utgångspunkt i teorin. Den empiriska undersökningen har genomförts i form av fallstudier av två fallföretag, Coop Sverige och Findus. Dessa har valts främst utifrån sin position som varumärkesinnehavare av EVM respektive LMV. Slutsatser: Arbetet med denna uppsats har lett till att vi kunna urskilja faktorerna distributionskanalens utformning, relationer och kommunikation som betydelsefulla för varumärkesbyggande i distributionskanalen. Samtliga faktorer, och aspekter inom dessa, har visat sig vara viktiga för såväl leverantörsföretag som handelsföretag. Betydelsen av dem tar sig dock olika uttryck för de båda varumärkesinnehavarna och får konsekvenser av varierande grad.}}, author = {{Andersson, Åsa and Jansson, Malin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Varumärkesbyggande i distributionskanalen - En studie av Coop Sverige och Findus}}, year = {{2003}}, }