Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Idrottsvärlden och idrottsvärden: ungdomsfotbollstränare och fotbollsungdomars fostran

Johansson, Lotta LU (2009) PEDK01 20091
Education
Abstract (Swedish)
I ett samhälle som präglas av stora förändringar i såväl hem som skola blir idrottsföreningen uppenbart en viktig källa för gemenskap, tillhörighet och inte minst glädje för barn och ungdomar. Fotbollsföreningarna har en fostrande aspekt på sin verksamhet och trots förbunds och klubbars policydokument överlåts stort ansvar på de enskilda ledarna. Dessa ledare är centrala för denna uppsats vars syfte är att undersöka ungdomsfotbolltränarens roll som samhällsfostrare, hur dessa ledare upplever sina roller samt betydelsen av uppdraget sett utifrån ett samhällsperspektiv.
Den fenomenologiska forskningstraditionen har fungerat som utgångspunkt och kvalitativt inriktade intervjustudier med fem fotbollstränare med ungdomsansvar i föreningar inom... (More)
I ett samhälle som präglas av stora förändringar i såväl hem som skola blir idrottsföreningen uppenbart en viktig källa för gemenskap, tillhörighet och inte minst glädje för barn och ungdomar. Fotbollsföreningarna har en fostrande aspekt på sin verksamhet och trots förbunds och klubbars policydokument överlåts stort ansvar på de enskilda ledarna. Dessa ledare är centrala för denna uppsats vars syfte är att undersöka ungdomsfotbolltränarens roll som samhällsfostrare, hur dessa ledare upplever sina roller samt betydelsen av uppdraget sett utifrån ett samhällsperspektiv.
Den fenomenologiska forskningstraditionen har fungerat som utgångspunkt och kvalitativt inriktade intervjustudier med fem fotbollstränare med ungdomsansvar i föreningar inom Lunds kommun har varit instrumentet. Studien visade att ledarna tillmätte sitt uppdrag mycket stor social betydelse, såväl i förhållande till påverkansaspekten gentemot barnen och ungdomarna som för dem själva och deras engagemang. Som förebilder och ”extraföräldrar” gav ledarna uttryck för behovet av andra vuxna när familj och skola sviker i dagens samhälle, och för betydelsen av organiserade fritidsaktiviteter för barn och ungdomar. Bristen på ledare beskrevs inverka negativt på tränarnas arbete, när de tvingas göra avkall på sina såväl idrottsliga som sociala ambitioner.
Studiens ledares upplevelse av uppdragets sociala karaktär kan betraktas vara ett sätt att ge utlopp för det sociala patos som anses känneteckna idrottsrörelsens ideella ledare och som får allt mindre utrymme i samhället i övrigt. De pedagogiska och sociala elementen lyser med sin frånvaro i fotbollens centrala utbildning, och anses därför vara egenskaper endast möjliga att erhålla utanför idrottsvärlden, vilket kan bidra till intervjustudiens ledares försök att uppvärdera det egna uppdragets betydelse. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Johansson, Lotta LU
supervisor
organization
course
PEDK01 20091
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
tränaruppdrag, idrottsfostran, fotboll, ungdomar, ungdomsledare, ungdomstränare, ideellt ledarskap
language
Swedish
id
1580410
date added to LUP
2010-03-26 11:08:12
date last changed
2014-09-04 08:37:01
@misc{1580410,
  abstract     = {{I ett samhälle som präglas av stora förändringar i såväl hem som skola blir idrottsföreningen uppenbart en viktig källa för gemenskap, tillhörighet och inte minst glädje för barn och ungdomar. Fotbollsföreningarna har en fostrande aspekt på sin verksamhet och trots förbunds och klubbars policydokument överlåts stort ansvar på de enskilda ledarna. Dessa ledare är centrala för denna uppsats vars syfte är att undersöka ungdomsfotbolltränarens roll som samhällsfostrare, hur dessa ledare upplever sina roller samt betydelsen av uppdraget sett utifrån ett samhällsperspektiv.
Den fenomenologiska forskningstraditionen har fungerat som utgångspunkt och kvalitativt inriktade intervjustudier med fem fotbollstränare med ungdomsansvar i föreningar inom Lunds kommun har varit instrumentet. Studien visade att ledarna tillmätte sitt uppdrag mycket stor social betydelse, såväl i förhållande till påverkansaspekten gentemot barnen och ungdomarna som för dem själva och deras engagemang. Som förebilder och ”extraföräldrar” gav ledarna uttryck för behovet av andra vuxna när familj och skola sviker i dagens samhälle, och för betydelsen av organiserade fritidsaktiviteter för barn och ungdomar. Bristen på ledare beskrevs inverka negativt på tränarnas arbete, när de tvingas göra avkall på sina såväl idrottsliga som sociala ambitioner.
Studiens ledares upplevelse av uppdragets sociala karaktär kan betraktas vara ett sätt att ge utlopp för det sociala patos som anses känneteckna idrottsrörelsens ideella ledare och som får allt mindre utrymme i samhället i övrigt. De pedagogiska och sociala elementen lyser med sin frånvaro i fotbollens centrala utbildning, och anses därför vara egenskaper endast möjliga att erhålla utanför idrottsvärlden, vilket kan bidra till intervjustudiens ledares försök att uppvärdera det egna uppdragets betydelse.}},
  author       = {{Johansson, Lotta}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Idrottsvärlden och idrottsvärden: ungdomsfotbollstränare och fotbollsungdomars fostran}},
  year         = {{2009}},
}