HBR - Kan vi hjälpa till med något!?
(2011)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- En ökad globalisering har resulterat i en allt skarpare konkurrens där det i så stor utsträckning som möjligt handlar om att attrahera sin specifika målgrupp. Då städer och regioner konkurrerar mot varandra är det av yttersta vikt att ha ett varumärke som avger fördelaktiga vibrationer. För att bli en slagkraftig region krävs det relationer och samarbete över gränserna där man gemensamt strävar efter ett utsatt mål. Helsingborgs Business Region är ett nystartat nätverk vars vision är att förstärka nordvästra Skåne både ur ett nationellt samt internationellt perspektiv. Problematiken ligger i att skapa en gemensam vision som alla kan skriva under på. Nätverk är ett begrepp som, om det sköts på rättvisa och ömsesidiga grunder, förenar... (More)
- En ökad globalisering har resulterat i en allt skarpare konkurrens där det i så stor utsträckning som möjligt handlar om att attrahera sin specifika målgrupp. Då städer och regioner konkurrerar mot varandra är det av yttersta vikt att ha ett varumärke som avger fördelaktiga vibrationer. För att bli en slagkraftig region krävs det relationer och samarbete över gränserna där man gemensamt strävar efter ett utsatt mål. Helsingborgs Business Region är ett nystartat nätverk vars vision är att förstärka nordvästra Skåne både ur ett nationellt samt internationellt perspektiv. Problematiken ligger i att skapa en gemensam vision som alla kan skriva under på. Nätverk är ett begrepp som, om det sköts på rättvisa och ömsesidiga grunder, förenar aktörer. Dessutom innefattar nätverk de immateriella resurserna, som relationer och samarbete, vilka ofta får stå i skymundan för de materiella motsvarigheterna. Uppsatsens kommer att diskutera vad en region gör för att skapa förutsättningar till att bli ett attraktivt och mer gångbart alternativ i en allt hårdare konkurrens. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1766268
- author
- Hallberg, Mattias ; Granqvist, Johan and Olsson, Christian
- supervisor
- organization
- year
- 2011
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- attraktivitet, coopetition, helsingborg business region, konkurrens, nätverk, platsutveckling, samarbete, & varumärke
- language
- Swedish
- id
- 1766268
- date added to LUP
- 2011-01-21 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:14:57
@misc{1766268, abstract = {{En ökad globalisering har resulterat i en allt skarpare konkurrens där det i så stor utsträckning som möjligt handlar om att attrahera sin specifika målgrupp. Då städer och regioner konkurrerar mot varandra är det av yttersta vikt att ha ett varumärke som avger fördelaktiga vibrationer. För att bli en slagkraftig region krävs det relationer och samarbete över gränserna där man gemensamt strävar efter ett utsatt mål. Helsingborgs Business Region är ett nystartat nätverk vars vision är att förstärka nordvästra Skåne både ur ett nationellt samt internationellt perspektiv. Problematiken ligger i att skapa en gemensam vision som alla kan skriva under på. Nätverk är ett begrepp som, om det sköts på rättvisa och ömsesidiga grunder, förenar aktörer. Dessutom innefattar nätverk de immateriella resurserna, som relationer och samarbete, vilka ofta får stå i skymundan för de materiella motsvarigheterna. Uppsatsens kommer att diskutera vad en region gör för att skapa förutsättningar till att bli ett attraktivt och mer gångbart alternativ i en allt hårdare konkurrens.}}, author = {{Hallberg, Mattias and Granqvist, Johan and Olsson, Christian}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{HBR - Kan vi hjälpa till med något!?}}, year = {{2011}}, }