Vänskap i Affärsrelationer - En kvalitativ studie av dynamiken och balansen
(2011)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för dynamiken där affärsrelation och vänskapsrelation möts. För att uppnå uppsatsens syfte användes en kvalitativ metod utifrån ett abduktivt synsätt. Det teoretiska ramverket består av teorier inom affärsrelationer och vänskapsrelationer. Empirin består av semistrukturerade intervjuer utifrån ett fenomeno-logiskt förhållningssätt. Det empiriska materialet tolkades med hjälp av den hermeneutiska cirkeln. Slutsatser: En vänskapsrelation och en affärsrelation består till stor del av gemensamma egenskaper som flyter in i varandra och försvårar gränsdragningen mellan dem. De gemensamma egenskaperna är framförallt förtroende, ärlighet, engagemang och långsiktighet. Dynamiken mellan en... (More)
- Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för dynamiken där affärsrelation och vänskapsrelation möts. För att uppnå uppsatsens syfte användes en kvalitativ metod utifrån ett abduktivt synsätt. Det teoretiska ramverket består av teorier inom affärsrelationer och vänskapsrelationer. Empirin består av semistrukturerade intervjuer utifrån ett fenomeno-logiskt förhållningssätt. Det empiriska materialet tolkades med hjälp av den hermeneutiska cirkeln. Slutsatser: En vänskapsrelation och en affärsrelation består till stor del av gemensamma egenskaper som flyter in i varandra och försvårar gränsdragningen mellan dem. De gemensamma egenskaperna är framförallt förtroende, ärlighet, engagemang och långsiktighet. Dynamiken mellan en affärsrelation och en vänskapsrelation präglas av balansen mellan närhet och distans, där affärsrelationen inrymmer både en vilja att ha en nära relation till kunden men samtidigt en professionell distans. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1785129
- author
- Bertha, Ann-Cathrin ; Hoffstedt, Charlotte and Thern, Jessica
- supervisor
- organization
- year
- 2011
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Relationsmarknadsföring, Affärsrelation, Vänskapsrelation, Relationens karaktärsdrag, Relationsmetaforer, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1785129
- date added to LUP
- 2011-01-20 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 18:35:43
@misc{1785129, abstract = {{Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för dynamiken där affärsrelation och vänskapsrelation möts. För att uppnå uppsatsens syfte användes en kvalitativ metod utifrån ett abduktivt synsätt. Det teoretiska ramverket består av teorier inom affärsrelationer och vänskapsrelationer. Empirin består av semistrukturerade intervjuer utifrån ett fenomeno-logiskt förhållningssätt. Det empiriska materialet tolkades med hjälp av den hermeneutiska cirkeln. Slutsatser: En vänskapsrelation och en affärsrelation består till stor del av gemensamma egenskaper som flyter in i varandra och försvårar gränsdragningen mellan dem. De gemensamma egenskaperna är framförallt förtroende, ärlighet, engagemang och långsiktighet. Dynamiken mellan en affärsrelation och en vänskapsrelation präglas av balansen mellan närhet och distans, där affärsrelationen inrymmer både en vilja att ha en nära relation till kunden men samtidigt en professionell distans.}}, author = {{Bertha, Ann-Cathrin and Hoffstedt, Charlotte and Thern, Jessica}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Vänskap i Affärsrelationer - En kvalitativ studie av dynamiken och balansen}}, year = {{2011}}, }